Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zrušte vlak, udělejte cyklostezku. Spolek už roky zdržuje novou trať u Brna

  5:00aktualizováno  5:00
Svezení vlakem mezi Brnem a Zastávkou u Brna mělo být už od loňska rychlejší a pohodlnější. Povolování pro region klíčové železniční stavby však už přes pět let blokují aktivisté. Další protest proti vybudování druhé koleje a elektrizaci úseku podali koncem uplynulého roku.

Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začala stavbu s rozpočtem 3,7 miliardy korun připravovat před necelou dekádou v roce 2008. Díky elektrizaci a druhé koleji by vlaky ve špičce mohly na trase jezdit každých 15 minut a dosahovat rychlosti až 120 kilometrů v hodině.

Projekt navíc počítá se dvěma novými zastávkami. Ta v Ostopovicích má přimět další lidi z Brněnska nesedat kvůli cestě do metropole za volant, ta ve Starém Lískovci pak odlehčit hlavnímu brněnskému železničnímu uzlu.

„Tento důležitý projekt by výrazně vylepšil obslužnost celého území jihozápadně od Brna, průtahů je velká škoda,“ uvedl starosta Ostopovic na Brněnsku Jan Symon v reakci na aktivity spolku Voda z Tetčic, který od roku 2012 opakovaně napadá platnost územního rozhodnutí.

Poslední odvolání podal stavebnímu úřadu koncem loňského roku a kvůli výjimce z ochrany zvlášť chráněných rostlin a živočichů hnal dvakrát k soudu i ministerstvo životního prostředí.

„Odvolání z konce loňského roku je v podstatě totožné s tím, které bylo stavebnímu úřadu v Rosicích doručeno v roce 2015. Přestože již jednou bylo rozhodnuto, že odpůrci nemají pravdu, teď s takřka stejným odvoláním vyrukovali znovu,“ upozornil starosta Tetčic Jan Šon.

Námitky se opětovně týkají třeba podjatosti úředníků či neprostupnosti krajiny pro zvěř. Úředníci je vždy musejí znovu přezkoumat, čímž se znovu odsune začátek stavebních prací. Ten nyní SŽDC odhaduje na období let 2019 až 2020. O územní rozhodnutí přitom žádala prvně už v roce 2009, až po jeho právoplatném získání může začít vykupovat pozemky.

Zrušte trať a udělejte cyklostezku

Za spolkem Voda z Tetčic stojí někdejší zastupitel obce Tetčice Josef Dvořák. V době jeho působení ve funkci proti stavbě brojila i sama obec, poprvé vydané územní rozhodnutí napadli žalobou společně. Uspěli a soud platnost rozhodnutí v roce 2012 zrušil a nařídil SŽDC doplnit další podklady.

„Námitek bylo velké množství, kdy ve většině případů šlo o účelové napadnutí. Jedním z bodů bylo řešení hlukové zátěže na přilehlé domy v obci, dále napadnutí správního průběhu územního řízení, rozšíření dokumentace a absence ochrany životního prostředí,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Od té doby však odpůrci proti záměru horlí dál. „Poslední odvolání nyní řeší stavební úřad. S největší pravděpodobností bude postoupeno odvolacímu orgánu, tedy na kraj. Voda z Tetčic využije své maximální zákonné možnosti k zastavení nebo zbrzdění celého procesu tak, aby se pokud možno stavba nerealizovala,“ domnívá se mluvčí.

Zkapacitnění a elektrizace trati z Brna do Zastávky

  • Zdvoukolejnění se týká úseku Střelice – Tetčice – Zastávka u Brna. Nově budou vybudovány zastávky Starý Lískovec a Ostopovice, což má vylepšit obslužnost lokalit v rámci integrovaného dopravního systému.
  • Dále dojde k zavedení taktové dopravy, kdy ve špičkách vlak pojede každých 15 minut, čímž dojde ke zrychlení a zkrácení času cestování.
  • Všechny přejezdy budou zabezpečeny moderním signalizačním zařízením a v obcích doplněným závorami. Budou postavena protihluková opatření, která v kombinaci s novým železničním svrškem a spodkem výrazně sníží hlukovou zátěž okolí.
  • Veškeré stanice a zastávky budou rekonstruovány a zřízeny bezbariérové přístupy. Budou nasazeny moderní elektrické jednotky namísto starých dieselových lokomotiv. Toto vše celkově povede k šetrnějšímu přístupu a ochraně životního prostředí.

Zdroj: SŽDC

Ani další lidé, které server iDNES.cz požádal o komentář, pokračujícímu tažení proti stavbě nerozumí.

„Je důležité, aby veřejnost mohla do procesu přípravy zasahovat, ale očekával bych určitou míru racionality. Ač jsem měl snahu, neobjevil jsem v protestech sdružení racionální jádro. Jeho činnost mi přijde škodlivá, brzdí projekty, které v budoucnu třeba nebude možné realizovat, protože už na ně nebudou peníze z Unie,“ doplnil Symon.

Poukázal tím na skutečnost, že SŽDC v roce 2013 předpokládalo, že se z dotací podaří pokrýt až 85 procent investice.

„Předseda spolku navíc není otevřen diskusi, nechce se vůbec sejít, což je možná signál, že jeho činnost není motivována veřejným prospěchem, ale nějakým osobním bojem či principiální snahou dokázat, že úředníci dělají chyby,“ zauvažoval Symon. „Jsem dalek toho říkat, že máme špatně nastavené zákony, ale úřady by měly pracovat tak dobře, aby námitky mohly být odmítnuty jako neopodstatněné,“ dodal.

Další z oslovených neváhal použít na účet spolku označení „ekoteroristé“, kvůli nimž „pomalu nelze postavit ani psí boudu“. „Předtím napadli obchvat Hodonína i stavbu Dobrovského tunelů v Brně. Nechci vidět, co nastane, až budou úřady řešit průjezd obcí,“ dodal zdroj pod podmínkou anonymity.

Serveru iDNES.cz se Josefa Dvořáka ze spolku Voda z Tetčic kontaktovat nepodařilo, telefonicky prý nekomunikuje od doby, kdy uzavřel svůj projekční ateliér. „Jeden známý ho potkal a ptal se, proč proti koridoru tak brojí, když by pomohl lidem. Dostal odpověď, že lidi mají pracovat v Tetčicích a ne jezdit do Brna,“ dodal zdroj.

SŽDC obdržela podobnou reakci. „Při dotazu na zástupce Vody z Tetčic, co by si představovali, aby přestali stavbu blokovat, odpověděli: ‚Zrušte trať na Jihlavu a udělejte z ní cyklostezku.‘ Na toto už naši zástupci opravdu neměli jak reagovat,“ doplnila Šubová.

Ve Starém Lískovci vznikne kromě zastávky i terminál

U nové vlakové zastávky ve Starém Lískovci má v budoucnu vniknout i příměstské nádraží a točna pro MHD. I pro jeho stavbu už bylo v minulosti zažádáno o vydání územního rozhodnutí, přičemž majitelé nemovitostí v okolí dotčené oblasti se snažili se svými námitkami přihlásit jako účastníci řízení.

„Bohužel v lokalitě v posledních devíti letech proběhla poměrně hustá výstavba. Majitelům se samozřejmě nelíbí, že by jim měl začít jezdit kolem baráku trolejbus na nádraží, ale v územním plánu je pro něj dlouhodobě zanesena rezerva,“ uvedl tajemník čtvrti a bývalý starosta Miloš Vrážel.

S majiteli pozemků pro terminál však podle něj město o odkupu zatím nejednalo.

Doplnil také, že zastávka má odlehčit budoucímu centrálnímu brněnskému nádraží. Ti lidé z Brněnska, kteří nepotřebují až do centra, budou moci vystoupit už ve Starém Lískovci, naopak obyvatelé čtvrti se do centra dostanou výrazně rychleji.




Nejčtenější

Polívka a Rottrová přišli podpořit Drahoše, který přijel za voliči do Brna

Kandidáta na prezidenta Jiřího Drahoše podpořil také herec Bolek Polívka.

Vůbec poprvé od prvního kola prezidentské volby se setkali nedávní protikandidáti na jednom pódiu. V zaplněném sále...

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...



Řidička zemřela při střetu s vlakem, koridor z Brna do Břeclavi stál

(Ilustrační snímek)

Střet s vlakem nepřežila zhruba hodinu po poledni u Šakvic na Břeclavsku řidička osobního automobilu. Ve vlaku jedoucím...

Nejsme vymírající národ, přibývá však rizikových rodiček, říká porodník

Přednosta Gynekologicko-porodnické kliniky Fakultní nemocnice Brno Pavel...

V největší české porodnici v brněnské fakultní nemocnici přijde na svět šest tisíc dětí ročně. Čím dál víc z nich jsou...

Řekové v Brně zanechali výraznou stopu, i když zemi zaslíbenou nenašli

Režisér filmu Můj strýček Archimedes George Agathonikiadis s představitelem...

Česká televize v neděli uvedla film Můj strýček Archimedes s Ondřejem Vetchým a Miroslavem Donutilem v hlavních rolích....

Další z rubriky

Polívka a Rottrová přišli podpořit Drahoše, který přijel za voliči do Brna

Kandidáta na prezidenta Jiřího Drahoše podpořil také herec Bolek Polívka.

Vůbec poprvé od prvního kola prezidentské volby se setkali nedávní protikandidáti na jednom pódiu. V zaplněném sále...

Kněz pomáhá v Africe: Přivádím lidi do příbytků, které připravil Bůh

Brněnský kněz Jan Kotík jezdí do tanzanské vesnice Mpanga pomáhat už šest let....

Vystudoval stavařinu na Vysokém učení technickém v Brně. A právě tento obor nakonec přivedl Jana Kotíka ke kněžské...

Vzkříšení za stovky tisíc. Z hromady šrotu v Brně vyroste parní Němka

Nadšenci z Klubu přátel kolejových vozidel Brno (na snímku Jiří Kotas) chtějí...

Brněnští nadšenci do lokomotiv vybrali na opravu 74 let starého stroje více než půl milionu korun. Hromadu šrotu, který...

Najdete na iDNES.cz