Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zrušte vlak, udělejte cyklostezku. Spolek už roky zdržuje novou trať u Brna

  5:00aktualizováno  5:00
Svezení vlakem mezi Brnem a Zastávkou u Brna mělo být už od loňska rychlejší a pohodlnější. Povolování pro region klíčové železniční stavby však už přes pět let blokují aktivisté. Další protest proti vybudování druhé koleje a elektrizaci úseku podali koncem uplynulého roku.

Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začala stavbu s rozpočtem 3,7 miliardy korun připravovat před necelou dekádou v roce 2008. Díky elektrizaci a druhé koleji by vlaky ve špičce mohly na trase jezdit každých 15 minut a dosahovat rychlosti až 120 kilometrů v hodině.

Projekt navíc počítá se dvěma novými zastávkami. Ta v Ostopovicích má přimět další lidi z Brněnska nesedat kvůli cestě do metropole za volant, ta ve Starém Lískovci pak odlehčit hlavnímu brněnskému železničnímu uzlu.

„Tento důležitý projekt by výrazně vylepšil obslužnost celého území jihozápadně od Brna, průtahů je velká škoda,“ uvedl starosta Ostopovic na Brněnsku Jan Symon v reakci na aktivity spolku Voda z Tetčic, který od roku 2012 opakovaně napadá platnost územního rozhodnutí.

Poslední odvolání podal stavebnímu úřadu koncem loňského roku a kvůli výjimce z ochrany zvlášť chráněných rostlin a živočichů hnal dvakrát k soudu i ministerstvo životního prostředí.

„Odvolání z konce loňského roku je v podstatě totožné s tím, které bylo stavebnímu úřadu v Rosicích doručeno v roce 2015. Přestože již jednou bylo rozhodnuto, že odpůrci nemají pravdu, teď s takřka stejným odvoláním vyrukovali znovu,“ upozornil starosta Tetčic Jan Šon.

Námitky se opětovně týkají třeba podjatosti úředníků či neprostupnosti krajiny pro zvěř. Úředníci je vždy musejí znovu přezkoumat, čímž se znovu odsune začátek stavebních prací. Ten nyní SŽDC odhaduje na období let 2019 až 2020. O územní rozhodnutí přitom žádala prvně už v roce 2009, až po jeho právoplatném získání může začít vykupovat pozemky.

Zrušte trať a udělejte cyklostezku

Za spolkem Voda z Tetčic stojí někdejší zastupitel obce Tetčice Josef Dvořák. V době jeho působení ve funkci proti stavbě brojila i sama obec, poprvé vydané územní rozhodnutí napadli žalobou společně. Uspěli a soud platnost rozhodnutí v roce 2012 zrušil a nařídil SŽDC doplnit další podklady.

„Námitek bylo velké množství, kdy ve většině případů šlo o účelové napadnutí. Jedním z bodů bylo řešení hlukové zátěže na přilehlé domy v obci, dále napadnutí správního průběhu územního řízení, rozšíření dokumentace a absence ochrany životního prostředí,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Od té doby však odpůrci proti záměru horlí dál. „Poslední odvolání nyní řeší stavební úřad. S největší pravděpodobností bude postoupeno odvolacímu orgánu, tedy na kraj. Voda z Tetčic využije své maximální zákonné možnosti k zastavení nebo zbrzdění celého procesu tak, aby se pokud možno stavba nerealizovala,“ domnívá se mluvčí.

Zkapacitnění a elektrizace trati z Brna do Zastávky

  • Zdvoukolejnění se týká úseku Střelice – Tetčice – Zastávka u Brna. Nově budou vybudovány zastávky Starý Lískovec a Ostopovice, což má vylepšit obslužnost lokalit v rámci integrovaného dopravního systému.
  • Dále dojde k zavedení taktové dopravy, kdy ve špičkách vlak pojede každých 15 minut, čímž dojde ke zrychlení a zkrácení času cestování.
  • Všechny přejezdy budou zabezpečeny moderním signalizačním zařízením a v obcích doplněným závorami. Budou postavena protihluková opatření, která v kombinaci s novým železničním svrškem a spodkem výrazně sníží hlukovou zátěž okolí.
  • Veškeré stanice a zastávky budou rekonstruovány a zřízeny bezbariérové přístupy. Budou nasazeny moderní elektrické jednotky namísto starých dieselových lokomotiv. Toto vše celkově povede k šetrnějšímu přístupu a ochraně životního prostředí.

Zdroj: SŽDC

Ani další lidé, které server iDNES.cz požádal o komentář, pokračujícímu tažení proti stavbě nerozumí.

„Je důležité, aby veřejnost mohla do procesu přípravy zasahovat, ale očekával bych určitou míru racionality. Ač jsem měl snahu, neobjevil jsem v protestech sdružení racionální jádro. Jeho činnost mi přijde škodlivá, brzdí projekty, které v budoucnu třeba nebude možné realizovat, protože už na ně nebudou peníze z Unie,“ doplnil Symon.

Poukázal tím na skutečnost, že SŽDC v roce 2013 předpokládalo, že se z dotací podaří pokrýt až 85 procent investice.

„Předseda spolku navíc není otevřen diskusi, nechce se vůbec sejít, což je možná signál, že jeho činnost není motivována veřejným prospěchem, ale nějakým osobním bojem či principiální snahou dokázat, že úředníci dělají chyby,“ zauvažoval Symon. „Jsem dalek toho říkat, že máme špatně nastavené zákony, ale úřady by měly pracovat tak dobře, aby námitky mohly být odmítnuty jako neopodstatněné,“ dodal.

Další z oslovených neváhal použít na účet spolku označení „ekoteroristé“, kvůli nimž „pomalu nelze postavit ani psí boudu“. „Předtím napadli obchvat Hodonína i stavbu Dobrovského tunelů v Brně. Nechci vidět, co nastane, až budou úřady řešit průjezd obcí,“ dodal zdroj pod podmínkou anonymity.

Serveru iDNES.cz se Josefa Dvořáka ze spolku Voda z Tetčic kontaktovat nepodařilo, telefonicky prý nekomunikuje od doby, kdy uzavřel svůj projekční ateliér. „Jeden známý ho potkal a ptal se, proč proti koridoru tak brojí, když by pomohl lidem. Dostal odpověď, že lidi mají pracovat v Tetčicích a ne jezdit do Brna,“ dodal zdroj.

SŽDC obdržela podobnou reakci. „Při dotazu na zástupce Vody z Tetčic, co by si představovali, aby přestali stavbu blokovat, odpověděli: ‚Zrušte trať na Jihlavu a udělejte z ní cyklostezku.‘ Na toto už naši zástupci opravdu neměli jak reagovat,“ doplnila Šubová.

Ve Starém Lískovci vznikne kromě zastávky i terminál

U nové vlakové zastávky ve Starém Lískovci má v budoucnu vniknout i příměstské nádraží a točna pro MHD. I pro jeho stavbu už bylo v minulosti zažádáno o vydání územního rozhodnutí, přičemž majitelé nemovitostí v okolí dotčené oblasti se snažili se svými námitkami přihlásit jako účastníci řízení.

„Bohužel v lokalitě v posledních devíti letech proběhla poměrně hustá výstavba. Majitelům se samozřejmě nelíbí, že by jim měl začít jezdit kolem baráku trolejbus na nádraží, ale v územním plánu je pro něj dlouhodobě zanesena rezerva,“ uvedl tajemník čtvrti a bývalý starosta Miloš Vrážel.

S majiteli pozemků pro terminál však podle něj město o odkupu zatím nejednalo.

Doplnil také, že zastávka má odlehčit budoucímu centrálnímu brněnskému nádraží. Ti lidé z Brněnska, kteří nepotřebují až do centra, budou moci vystoupit už ve Starém Lískovci, naopak obyvatelé čtvrti se do centra dostanou výrazně rychleji.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Studenti ekonomie mají svou laboratoř. Zkoumají třeba daňové podvody

Experimentovat mohou i ekonomové. Teď k tomu mají i dvě výzkumné laboratoře na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Jejich hlavní výhodou...  celý článek

Zemědělci na polích u Mikulova zavlažují úrodu.
Vědci zkouší na Břeclavsku lék na sucho, inspirovali se v Izraeli

Odborníci budou v Přítlukách na Břeclavsku testovat, jak zadržet vodu v krajině a zpomalit její odtok. Obec se dostala mezi šest lokalit vybraných po celé...  celý článek

Ilustrační snímek.
Jak na povodně? Ani po 20 letech obce nezvládají krizovou komunikaci

Ani v době hromadných komunikačních technologií mnohé radnice nedokážou v případě pohromy efektivně oslovit své občany, natož třeba chataře. Obce ale narážejí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.