Dělníci razí Královopolské tunely v Brně už skoro dva roky, v září 2009 stavbu na jeden den otevřeli pro veřejnost

Dělníci razí Královopolské tunely v Brně už skoro dva roky, v září 2009 stavbu na jeden den otevřeli pro veřejnost | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Stavbaři uklízejí tunely, chystají den otevřených dveří

  • 28
Už víc než rok a půl razí dělníci s bagry dva kilometrové Královopolské tunely. V místě, které se nejvíc ze všeho podobá důlní šachtě, se pracuje nepřetržitě. Dnes se stroje výjimečně zastaví. Zítra je totiž v tunelech den otevřených dveří.

"Pořád někdo volá a chce to vidět. Je to výjimečná stavba, tak je o ní velký zájem," vysvětluje rozhodnutí ŘSD zpřístupnit stavbu lidem František Dobeš z Brněnských komunikací. Prohlédnout si ji mohou zítra do 9:00 do 14:00, vchod na staveniště je u domu číslo 27 v ulici Veleslavínově. Potřebují jen pevné boty.

Aby nemuseli lidé chodit v holínkách, dělníci místo ražby dnes celý den tunely uklízí. Tak je návštěvníci zažijí příjemnější. Bez prachu, hluku a bahna.

Hluk jak na letišti, vedro jako v dole

Je čtvrtek po obědě, pekelné vedro. U bazénů "na Dobráku" se lidé opalují na sluníčku v trávě. A dvacet pět metrů pod nimi, ve tmě a za šíleného rámusu, právě bagry vykusují v jílu jeden z tunelů. Z dělníků se špunty v uších lije pot.

"Randál jak na letišti a vedro jak v dolech," neztrácí humor jeden z nich. Však si taky stavební firmy na ražbu tunelů najímají havíře. Střídají se po dvanáctihodinových směnách, razí se bez přestávky.

"Teď jsme právě pod dětským brouzdalištěm," zvedne oči ke stropu Dobeš, který nám dělá při exkurzi průvodce.

Vzduch je plný poletujícího cementového prachu, vyražené díly tunelu se totiž stříkačkou zabetonovávají. Jen do prostoru, kde se právě razí, "na čelbu", se ventilací fouká čistý vzduch. Prach se tak valí tunelem ven. Ze stropu na zem kape podzemní voda, nohama brouzdáme v blátě.

Náš průvodce zvedá kus kus jílu, skrz který se tunely razí. "Proto na ražbu stačí bagry, je to docela měkké. Jsou to mořské usazeniny, před šestnácti miliony lety tady všude bylo moře. Ještě v tom občas najdeme mušličku," říká.

Ražba má skončit v lednu, zprůjezdnění je nejisté

Pod koupalištěm se právě razí tunel, který vede pod ulicí Pešinova. Tam je ražba dál, vyhloubených je už asi 700 metrů z celkových 1060.

Druhý tunel kopíruje směr i sklon ulice Dobrovského. Teď je dlouhý zhruba 600 metrů. Ražba má být hotová v lednu a auta by do nich podle plánů ŘSD měla vjet koncem roku 2011. "Někdy ve druhé polovině roku 2011, před zprovozněním, bychom chtěli udělat další den otevřených dveří," dodal Dobeš.

Tento termín je však s velkým otazníkem. Zatímco na tunely peníze chodí, příprava stavby navazující mimoúrovňové křižovatky na Sportovní ulici stojí. Peníze na takzvanou Svitavskou radiálu za víc než miliardu, stát zatím nedal.

A bez ní se tunely dají jen těžko zprovoznit. Zpoždění radiály se odhaduje na jeden až dva roky, otevření nejdříve na podzim 2012.

Stavba tunelů začala v lednu 2008. Patří k největším podzemním dílům v republice. Devadesát procent nákladů nese stát, deset město.