Aleš Řebíček | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Stavby cesty do Rakouska i rozšíření D1 by mohly začít do roku 2010

  • 16
Už za necelé dva roky by mohly na dálnici u Brna najet stavební stroje. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka by právě za tu dobu mělo začít rozšiřování dálnice na šest pruhů. Po dokončení přibude jeden pruh mezi Kývalkou a Holubicemi.

"Začne se přestavbou mimoúrovňové křižovatky na Vídeňské," přiblížil Řebíček. Ten v Brně přiblížil včerejší rozhodnutí vlády, které umožní stavbu rychlostní silnice R52.

Vláda nakonec přijala kompromis, podle kterého vznikne kromě R52 přes Novomlýnské nádrže i čtyřpruhový obchvat Břeclavi, který odvede kamiony mířící na jih rovnou do Rakouska. Dopravní stavby na jižní Moravě to prodraží asi o tři miliardy korun. - čtěte Silnice z Brna do Vídně povede přes Mikulov

"Dosud jsme žili v přesvědčení, že si musíme vybrat jednu ze dvou variant. Tím, že teď máme relativně dostatek prostředků, můžeme řešit maximalistické řešení," uvedl ministr.

Schéma silnice z Brna do Vídně

Stavba za miliardy
Víc jak polovinu peněz na silnici R52 by měla zaplatit Evropská unie, obchvat Břeclavi bude muset zřejmě Česká republika zaplatit ze svého rozpočtu.

"Nové silniční spojení jihu Moravy s Rakouskem bude stát kolem 23 miliard korun. Projekt české vlády počítá nejprve s dostavbou čtyřproudové silnice R52 z Pohořelic až do Mikulova, později také s dálničním obchvatem Břeclavi a prodloužením rychlostní silnice R55 až k rakouským hranicím," řekl ČTK ministr dopravy Aleš Řebíček.

Přestože rozšiřování stávajícího tahu na Mikulov za dva roky teprve začne, cesta do Vídně bude už v tu dobu jednodušší. V témže roce, kdy se na české straně začne kopat, dorazí zřejmě na hranice rakouská část silnice.

"V provozu by mohla být v roce 2011," uvedl český velvyslanec ve Vídni Jan Koukal. Po dokončení celé silnice mezi Brnem a Vídní bude cesta mezi mezi oběma metropolemi trvat přibližně hodinu.