Brněnský streetartový umělec Timo při rozhovoru s redaktorem Lukášem Valáškem.

Brněnský streetartový umělec Timo při rozhovoru s redaktorem Lukášem Valáškem. | foto: Tomáš Hájek, MAFRA

Ze svých zabílených děl mám největší radost, říká brněnský umělec Timo

  • 8
Home Less, s námi na to máte. Tak upravil brněnský pouliční umělec Timo logo společnosti Home Credit. Vymaloval ho v podchodu pod hlavním nádražím, kde Vysoké učení technické zřídilo pouliční galerii Myšina. Dnes už je místo obrazu bílá plocha, Timův nejnovější výtvor nechal zatřít přímo rektor VUT Karel Rais.

Co bude místo bílé plochy?
Snažím se s galerií Myšina domluvit. Jeden návrh jsem jim už dal. Chtěl jsem ji prostě doplnit o text: Zatřeno na přání Home Creditu, společnosti, která neposkytuje nevýhodné půjčky, neokrádá lidi a ve své neutuchající dobrosrdečnosti pomáhá slabým, chudým a utiskovaným. To ale neprošlo. Tak bych chtěl bílé místo aspoň podepsat jménem Davida Bystrzyckého. Nejvyšší manažer Home Creditu kvůli mému logu jel osobně do Brna na setkání s rektorem VUT Karlem Raisem. Bílá plocha je vlastně jeho dílem.

Konzultoval s vámi Rais nějak zánik vašeho díla?
Měl jsem s ním schůzku. Říkal, že Petr Kellner, nejbohatší Čech a vlastník Home Creditu, je velký hráč a do konfliktu s ním nepůjdou. Prý VUT má tři miliardy a proti němu stojí Kellner, který jich má 250.

Mění se Timova díla často v jednolité barevné plochy?
Stačí se otřít o soukromou firmu. Nedělám to proto, že bych chtěl někoho poškodit či zesměšnit. Často teprve až se ozvou, zjistím, že moje dílo je vlastně zrcadlo, na které reagují. Z toho, co nezůstalo, mám ale největší radost. Jiskřilo to a mělo to energii.

Je těžké tvořit jen pod přezdívkou?
Dělám to už šestnáct let. To už vypadá na životní náplň. V anonymitě si úplně nelibuju. Vlastně mi trošku překáží. Raději bych vystupoval pod svým jménem. Na druhou stranu mi to umožňuje na svých věcech moc nelpět a neleštit je tak vážně. Ale vlastně jsem se lekl, jestli tomu slovu Timo nesloužím jako nějaké značce.

Musíte být odborníkem na brněnské kamery. Přibylo jich?
Znám umístění jen těch viditelných, což ne vždycky stačí. Vím minimálně o jedné situaci, kdy jsem na kameře bez masky. S rokem 1998 se to nedá srovnat. Navíc když ještě nebyly mobilní telefony, třeba hodinu a půl jsme pracovali na zdi u dálnice, než přijela policie. Zato nedávno strážníci chytili borce, posadili ho k počítači a pustili mu patnáct jeho záznamů. Tohle je tvoje složka, řekli mu.

Jak při takovém stresu odpočíváte?
Jezdím na čundry. Ne, že bych se převlékal do maskáčů a do kočičích ocásků. Prostě jen rád vylezu z města. Mám rád protichůdné živly - oheň a vodu. Takže si užívám nocování u táboráku kousek od řeky. Brno v sobě řeku nemá. Jsem rád, že jsou tu aspoň kašny. A pohrávám si s představou, že na Moravském náměstí by v zimě místo nevyužitého bazénku bylo ohniště.

Dovedete si představit, že byste tvořil jinde než v Brně?
Kdybych měl více kalkulu, asi jdu do Prahy, kde jsou věci posazené "na pódiu" - je na ně více vidět. Já jsem ale Brňák certifikovaný rodným listem. Ulepený starobrnokomeťácký patriotismus rád nemám, ale jsem s městem srostlý. Brno je vždy druhé, a právě proto je možné dělat tu nějakou alternativu toho prvního.

A není něco, co by vás přeci jenom jinam nalákalo?
Pokud mě třeba pozvou někam do Teplic pomalovat z boku panelák, pojedu tam. Když vidím obří kvádry natřené do zmrzlinářských barev, vzpomínám, když byly ještě šedé. To aspoň držely pospolu. Já si představuji, jak bych na bok vymaloval třeba obří kostičky počítačové hry Tetris.