Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně.

Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Strojírenský veletrh byl největší za poslední roky. Všechny neoslnil

  • 5
Po pěti dnech skončila na výstavišti akce, která měla Brno vystřelit zpět mezi evropské veletržní žraloky. Mezinárodní strojírenský veletrh byl největší za poslední roky, po dlouhé době také víc než polovina vystavovatelů přijela ze zahraničí. Ne všechny ale oslnil.

"Veletrh získal skutečně středoevropskou mezinárodní prestiž - kdo zde není, jako by na trhu neexistoval. Věřím, že tomu bude tak i nadále," pochvaluje si generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš.

Asi největší pozornost poutala Indie, kterou na veletrhu zastupovalo 135 firem z různých strojírenských a průmyslových oborů, ale také kulturní představení a barevná show. Indický lesk ale neoslnil zdaleka všechny vystavovatele.

"Veletrh možná zazářil indickými stánky v pavilonu Z a pány v turbanech, ale pro nás v podstatě zhasl. V pavilonu C, kde je měření a regulace, zbylo ze tří plných pater ještě před dvěma lety z poloviny naplněné přízemí," netají zklamání Jiří Hrdlička z pražské společnosti Anamet, která nabízí přístrojové vybavení pro laboratoře i pro měření v provozu.

Jak tvrdí, neúspěch akce umí změřit také jinak. "Před dvěma lety jsem měli sto dvacet záznamů z jednání, dnes jsme načetli osmdesát a šlo spíš o informativní schůzky než skutečný zájem. Pro nás je to velká škoda," hodnotí výstupy z veletrhu Hrdlička.

Veletrhy Brno přiznávají, že přehled o úspěšných obchodech nemají. 

"Čísla o objemu uzavřených nebo rozpracovaných obchodních případů, navázaných nových kontaktů by byla zajímavější než třeba počet vystavovatelů či výstavní plochy, ale ty neumíme. Důležitá však byla celkově dobrá nálada během veletrhu a to, že vyslal do ekonomiky dobré signály. Celkově byl hodnocen jako ten nejlepší od roku 2008," netají se spokojeností generální ředitel Kuliš.

Indický trh přilákal i brněnské firmy

Ne všichni účastníci to vidí stejně. "Každoročně se účastníme více než deseti veletrhů po celém světě. Různí se i naše očekávání podle toho, zda se snažíme prosadit na nové trhy nebo zda jsme již na trhu etablovaní a máme zájem především oslovit stávající zákazníky. Účast v Brně patří pochopitelně především do druhé kategorie," říká Lubomír Soldán ze společnosti Šmeral Brno.

Letos jej nejvíce zaujali právě indičtí obchodníci. "Letos se však náš zájem posunul i do první kategorie a snahy prosadit se více na indickém trhu," poznamenává Soldán, jehož firma byla se strojírenským veletrhem spokojena.

Stejnou pochvalu ale letošní strojírenský veletrh nedostává od náchodské společnosti Atas elektromotory, jejichž zástupce potrápil hlavně internet.

"Internet je katastrofický. Malé zóny u vchodů mají malý signál. Kartu jsem ale letos po velmi špatných zkušenostech z minulých veletrhů nezakoupil," říká Josef Šimon z marketingu.

Podnik věští strojírenskému veletrhu krátkou budoucnost

Příští strojírenský veletrh v Brně bude slavit malé jubileum, 55 let. "Nebylo by od věci jej nazvat 55. mezinárodní česko-slovenský strojírenský veletrh a zdůraznit tak jeho československé kořeny," plánuje ředitel Kuliš.

Zároveň však přiznává, že se může ještě všechno změnit. Příští rok se koná světový veletrh obráběcích strojů EMO Hannover, což se může na neúčasti firem v Brně podepsat. "Může se stát, že dojde k nějakému dalšímu výkyvu ekonomiky a veletrh se zase trošku zmenší či naopak," přemítá Kuliš.

Přísněji měří strojírenský veletrh v pražském Anametu. "Logicky zákazníci nechodí, protože vědí, že většina firem z naší branže odešla, a kvůli nám tam nepojedou. A tak veletrh pravděpodobně skončí, v některých odvětvích přestane existovat," domnívá se Hrdlička ze společnosti Anamet.