Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Creative Commons

Studenti ekonomie mají svou laboratoř. Zkoumají třeba daňové podvody

  • 1
Experimentovat mohou i ekonomové. Teď k tomu mají i dvě výzkumné laboratoře na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Jejich hlavní výhodou je anonymita, kterou studentům poskytnou přepážky mezi počítači.

„Prostřednictvím experimentů budeme moci studentům ukazovat věci, které normálně vysvětlujeme pomocí křivek nebo matematických modelů. V laboratoři mají možnost vyzkoušet si je sami na sobě,“ uvedl ředitel Laboratoře experimentální ekonomie Jiří Špalek.

Podle něj experimenty oživují výuku a je to příležitost, jak složitou teorii vysvětlit srozumitelně.

Interaktivní výuka ale není na fakultě nová. „Systematicky jsme s ní začínali už asi před deseti lety. Nejprve v učebně s tužkou a papírem, postupně jsme přidávali další nástroje,“ vzpomínal Špalek a dodal, že doposud například k experimentům využívali papírové krabice, které studentům poskytovaly anonymitu.

„Dříve jsme museli učebnu složitě i půl hodiny připravovat. Teď to trvá dvě minuty, než se vysunou přepážky,“ radoval se Špalek. Výzkumy takzvané behaviorální ekonomie mapují situace, které nelze jednoduše zkoumat v realitě.

Vědci mají například projekt zkoumající placení daní. V realitě totiž nikdo neřekne, že neplatí daně, proto je potřeba zkoumat to uměle.

„Se studenty hrajeme hru, kdy nejprve dostanou peníze. Ty mohou buď přiznat, nebo jejich část zatajit před státem. Peníze, které přiznají, se jim přirozeně zdaní, ty zatajené jim zůstanou. Může na ně ale pak přijít kontrola. Pokud odhalí, že podvádí, tak dostanou pokutu. Zkoumá se, jak nastavit daňové sazby, aby lidé podváděli méně. Jestli když jsou daně nižší, tak jsou lidé ochotni víc přiznávat peníze. Dale jakým způsobem to kontrolovat a jak daně vybírat,“ vysvětlil odborný asistent na fakultě Ondřej Krčál.

Univerzita chce podobné laboratoře i na jiných fakultách

Laboratoře by měly zároveň ulehčit komunikaci mezi zkoumanými subjekty a výzkumníkem. Ten může sledovat veškeré obrazovky v místnosti a kontrolovat tak, že pracují správně.

„Subjektům můžeme poslat zprávu přímo na jejich počítač, aniž bychom je museli obcházet a ptát se, jestli všemu rozumějí,“ popsala výzkumná asistentka Katarína Čellárová.

Na výstavbu nových laboratoří padlo okolo devíti milionů korun, které ekonomicko-správní fakulta získala z Evropských fondů i z vlastních zdrojů Masarykovy univerzity.

„To, co tu dnes vidíme, je jen první krok. Chceme pokračovat na dalších fakultách a prosazovat nové výukové metody a technologie do výuky. Nechceme studentům jen říkat, že experimenty existují, ale chceme, aby se stali jejich součástí,“ tvrdí prorektorka pro rozvoj Masarykovy univerzity Markéta Pitrová.

Mezi další kroky se řadí například vybudování cvičné soudní síně nebo vystavení nové budovy pro lékařskou fakultu.