Studenti medicíny chodí na praxi do nemocnice. Teď navíc budou určovat diagnózu přes počítačový program. Ilustrační snímek

Studenti medicíny chodí na praxi do nemocnice. Teď navíc budou určovat diagnózu přes počítačový program. Ilustrační snímek | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Studenti medicíny mají novou pomůcku. Virtuálního pacienta v počítači

  • 0
Nový výukový program dostanou studenti medicíny Masarykovy univerzity v Brně. Určovat diagnózu můžou doma u počítače. Jejich pacienti totiž nebudou živí, ale pouze virtuální. Medici budou doporučovat různá vyšetření.

Novinka je součástí pilotní verze výukového systému OPTIMED. Projekt se připravoval tři roky, jeho zkušební verze byla spuštěna letos v říjnu a doteď si ji vyzkoušely dva tisíce studentů. Od začátku nového semestru poběží naplno.

Kromě možnosti pracovat s virtuálním pacientem jde především o internetový portál, ve kterém student po přihlášení nalezne veškeré informace ke své výuce. „Může si vyhledat konkrétní heslo, které ho zajímá, třeba molekulární biologii. Pak zjistí, ve kterém kurzu se tohle téma vyučuje, ale i to, kdo ho bude učit nebo co všechno potřebuje ke zkoušce,“ představila systém mluvčí Masarykovy univerzity Tereza Fojtová.

Univerzita zrušila neužitečné předměty

Lékaři se tímto způsobem snaží vyrovnat s informační explozí a nedostatečnou provázaností praxe s teorií vyučovanou ve škole. V českých podmínkách jde o unikátní pokus o systematizaci studia medicíny. „To kvantum termínů, které se studenti musí učit, je nepřehledné a vyučované informace se často překrývají v rámci předmětů,“ vysvětlila Fojtová.

Již během zkušebního provozu se zrušilo několik předmětů, které se ukázaly jako málo užitečné. „Zhruba šest kurzů jsme zcela zrušili a naopak čtyři přibyly. Projekt tak umožnil doslova převrat ve výuce medicíny,“ řekl proděkan pro výuku v klinických oborech lékařské fakulty Jaroslav Štěrba.

Podle studentky Kataríny Tabernausové se ale změna zatím natolik nedotkne starších studentů, kteří již mají většinu teoretických předmětů za sebou. „Ale líbí se mi ten nápad. Vyhneme se zbytečnému duplikování informací a nebudeme se učit několikrát to samé. Pak se můžeme v některých předmětech soustředit na praktické věci, které se nám hodí víc,“ dodala studentka.