"Na prvních místech se umístily hlavně regiony s výhodnou sociální strukturou obyvatelstva," uvedl Pavel Zelený, ředitel společnosti CERMAT, která státní maturity připravila. Nelze tudíž podle něj dávat rovnítko mezi výsledky a kvalitu školství v jednotlivých krajích.
"Jde o to, že je tady rozdílná kvalita zázemí studentů už při nástupu na školy. Je evidentní, že v regionech, kde je více vysokoškoláků, budou i jejich děti dosahovat lepších výsledků," vysvětluje Pavel Zelený.
Pořadí krajů podle úspěšnosti1. Praha 2. Královéhradecký 3. Jihomoravský 4. Vysočina 6. Zlínský 8. Olomoucký 9. Moravskoslezský 13. Karlovarský 14. Ústecký |
Přesto, že krajský náměstek pro školství Stanislav Juránek (KDU-ČSL) má na pořadí krajů podle úspěšnosti maturit podobný názor, výsledek Jihomoravanů ho těší. "Praha má poněkud jiné možnosti, Královéhradeckým upřímně gratuluji a myslím si, že i jihomoravský výsledek je pěkný," říká Juránek.
Výsledky maturit školám při optimalizaci nepomohou
Ačkoli jedním z účelů státních maturit a podobných statistik je podat podrobnější podklady pro rozhodování o budoucnosti školství, podle Stanislava Juránka jim při nastávající optimalizaci středních škol nepomohou.
"Potvrdilo se, že jihomoravské školy jsou minimálně nadprůměrné. My tedy musíme řešit problém, zda zrušit dobrou nebo jinou dobrou školu," připomíná vicehejtman slučování škol, které kraj právě řeší.
Opatrně na tento výsledek nahlíží i Anna Putnová z Brna, která je předsedkyní školského poslaneckého výboru a na přípravě státních maturit se podílela.
"Jsem přesvědčena, že student je tak dobrý, jako jeho učitel, ale konkrétně tuto statistiku bych příliš nepřeceňovala," uvedla Anna Putnová, která je i děkankou Vysokého učení technického v Brně.