Vinaři chtějí letos Svatomartinské víno prodávat v zavinovačce

Vinaři chtějí letos Svatomartinské víno prodávat v zavinovačce | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Svatomartinské víno letos půjde na pulty v zavinovačce

  • 1
Lahev vína zabalená do krajkové peřinky jako nemluvně se už za měsíc objeví na pultech všech tuzemských vinoték. Půvabný obrázek bude hlavním motivem reklamní kampaně, s níž vstoupí na trh Svatomartinské víno.

Pod značkou Svatomartinské, která garantuje kvalitu a původ, jde letos na trh víc než 750 tisíc lahví mladého vína.

Zatím ještě stále zraje ve sklepích. Na sklonku října už však mladé víno ochutnají degustátoři. V degustačních prostorách Národního vinařského centra ve Valticích rozhodnou, zda předložená vína nemají žádnou vadu a zda si známku Svatomartinské zaslouží.

"Tato značka začíná být velmi významná. Svatomartinská vína dnes už tvoří značnou část výroby a prodeje moravských a českých vín," potvrzuje ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška.

Jezdec na koni
Vinaři stále více stojí o to, aby na svých lahvích měli známku s typickou postavou jezdce na koni. Letos už se do hodnocení předběžně přihlásilo 88 vinařských firem. A nabídnout na trh chtějí zhruba dvě stě vzorků vín.

Výrazně také stoupá objem, který vinaři pod značkou Svatomartinské chtějí prodat. Když Vinařský fond v roce 2005 s jednotnou propagací mladých vín začínal, šlo na pulty vinoték sotva 125 tisíc lahví. Každý rok se pak tento počet téměř zdvojnásobil. Letos už jich je 750 tisíc.

Kvalita bude dobrá
Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jsou svěží a ovocitá. Zrála jen několik týdnů, ale za tu dobu už stačila získat svůj osobitý půvab a charakter.

Letošní ročník slibuje dobrou kvalitu vín. "Vinobraní je těsně za svou polovinou, ale už teď se dá říct, že letošní ročník bude velmi zajímavý," napovídá Martin Půček, tajemník Svazu vinařů České republiky.

Podle něho bude silně převažovat bílé nad červeným. "V celé Evropě zaznamenáváme pokles konzumace červeného vína ve prospěch bílého. Řada vinařů na něj reaguje tak, že z modrých hroznů vyrábí namísto červeného růžové víno," podotýká.

Růžového by se mělo letos pod značkou Svatomartinské prodat zhruba dvě stě tisíc lahví.

11. listopadu to začne
Svatomartinské víno se může poprvé "odšpuntovat" ve svátek svatého Martina, tedy 11. listopadu. Ani o den dřív, třebaže by o to někteří vinaři stáli.

"Tradice Svatomartinského by tak ztratila veškeré kouzlo. Vánoce jsou taky vždycky 24. prosince," podotýká Krška.

Že lahve Svatomartinského neotevřou dřív, musí vinaři garantovat podpisem licenční smlouvy. K dodržení přísných pravidel se zavážou výměnou za to, že mohou značku Svatomartinské užívat.

Mladé víno by se mělo vypít nejpozději do Velikonoc. K archivaci se podle odborníků nehodí.