Na způsob, jak zapojit tablety do výuky, by měli přijít sami učitelé. Ilustrační snímek

Na způsob, jak zapojit tablety do výuky, by měli přijít sami učitelé. Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Do škol na jižní Moravě míří tablety. Musí se s nimi naučit kantoři

  • 7
Do miliardového projektu Tablety do škol se zapojily desítky jihomoravských škol. Děti se ale radují předčasně. Tablety jsou určené především pedagogům, kteří se musí naučit s nimi zacházet.

Na projekt Tablety do škol, který ministr Marcel Chládek (ČSSD) představil na jaře, je určeno 1,6 miliardy korun z dotací EU (názory odborníků naleznete zde).

„Cílem projektu je poskytnout pedagogickým pracovníkům takovou podporu, aby byli schopni lépe využívat jak stávající, tak novou techniku při běžné výuce,“ vysvětlila náměstkyně ministra školství Petra Bartáková.

Ředitelé nejen jihomoravských škol kromě toho, že dostanou až 20 tabletů, oceňují především to, že z projektu ministerstvo zaplatí i školení učitelů.

Tablety do škol

  • projekt vyhlásilo Ministerstvo školství letos na jaře
  • celkem se bude rozdělovat 1,6 miliardy korun
  • peníze zamíří do 21 větších projektů
  • do nich je zapojeno 902 škol, z toho 778 základních a 124 středních

„Ušetříme tak dost peněz, kterých se na další vzdělávání pedagogických pracovníků nedostává,“ řekla Lenka Vokurková, ředitelka Základní školy Vladimíra Menšíka v Ivančicích na Brněnsku. „Vidíme v tom šanci, jak zkvalitnit výuku a možnost využít nové výukové materiály, které vytvoří sami učitelé,“ dodala Vokurková.

V Brně se do projektu zapojila většina základních škol. „Zatím čekáme na další informace. Ale školení moji kolegové uvítali, protože jako škola nemáme na tablety se slušným vybavením peníze,“ uvedla Ludmila Altmanová, ředitelka základní školy na náměstí 28. října v brněnských Černých Polích.

Podle ní je důležité, aby se učitelé dále vzdělávali především v nových technologiích, a proto se také škola do projektu zapojila.

Důležité je umět s tabletem pracovat

Projekt Tablety do škol poběží ještě deset měsíců, do konce července 2015. Ministerstvo školství rozdělilo peníze 46 organizacím z celé republiky, které následně oslovily školy, jestli by se nechtěly zapojit. Organizace také zajišťují veškerá školení a podporu učitelům. Jednou z nich je i Středisko služeb školám v Brně.

„Máme na jižní Moravě přes 40 partnerských škol,“ sdělil ředitel Jan Juřík. „V deseti měsících, které zbývají do konce projektu, budeme školit učitele plných 130 dní,“ dodal. Podle něj není zásadní, že se školy vybaví tablety, ale že je využijí a učitelé s nimi budou umět pracovat.

To potvrzují i odborníci, kteří se vzděláváním zabývají. „Tablet je poměrně účinná pomůcka, vzniká k němu už i vzdělávací software, ale ne všichni s ním umí pracovat. Samotný fakt, že přinesete do školy 20 tabletů, nic neřeší. Podstatnější je, jestli s ním umí škola pracovat. Není také jasné, jakou didaktickou podporu dá tomuto projektu samo ministerstvo,“ popsal Tomáš Feřtek, odborný konzultant obecně prospěšné společnosti Eduin, která se zabývá úrovní vzdělání v Česku.

Ondřej Neumajer z pražské pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, který se dlouhodobě zabývá integrací nových technologií do výuky, si ale myslí, že na způsob, jak zapojit tablety do výuky, by měli přijít sami učitelé.

 „Z výzkumů víme, že technologie mohou pomoci pouze těm učitelům, kteří chtějí, aby jim pomohly. Pětaosmdesát procent škol žádný tablet nemá a projekt je mířený především na ně. Odhaduji, že se do něj zapojí čtvrtina až třetina všech škol,“ vysvětlil Neumajer, který je také autorem národní strategie digitalizace vzdělávání.

Podle něj by vytvoření didaktických materiálů ministerstvem pro zapojení tabletů do jednotlivých předmětů trvalo několik let. „Ale v té době už budou na školy zaváděny úplně jiné inovace a nynější tablety budou morálně zastaralé,“ dodal Neumajer.

Jsem pro klasickou výuku, děti jsou u tabletů ažaž, říká ředitelka

Ačkoliv je ministerská výzva zaměřená především na mimopražské školy s méně než 200 žáky, nakonec spíše záleželo na tom, jak je který ředitel aktivní a jaký má zájem na dalším vzdělávání učitelů. A některé také odradila administrativní náročnost.

„Nezapojili jsme se. Agendy kolem toho je tolik, že jsme si říkali, že při tak malém počtu tabletů by se nám to nevyplatilo,“ řekla ředitelka Základní školy ve Valticích Markéta Nedělová.

Podle ní jsou také sporné přínosy celého projektu pro učitele. „Pro někoho, kdo nemá vztah k technologiím a nikdy nebude pracovat s počítačem, je školení v používání tabletu bezpředmětné. Jsem spíše pro klasickou výuku, do níž by se zapojily všechny děti radši bez techniky. I tak tráví u počítačů a tabletů času ažaž,“ myslí si Nedělová.

Také Dalibor Kolář, ředitel Základní a mateřské školy Václava Havla ve Žďárci na Tišnovsku si není jistý, co by mohl projekt Tablety do škol přinést stovce dětí ze školy a jejich učitelům. „Budeme se radit s kolegy, jestli do toho půjdeme, ale tímto směrem se zatím neubírám, i když uznávám, že to má určitě perspektivu,“ řekl Kolář.