Vizualizace: Trasa R52 by měla minout Mikulov

Vizualizace: Trasa R52 by měla minout Mikulov - Budoucí silnice R52 by měla historické město Mikulov minout. Dnes auta jezdí přes něj. | foto: Jihomoravský kraj

Tah na Vídeň se začne stavět už příští rok

  • 8
V roce 2010 by měly začít přibývat na silničním tahu z Brna na Mikulov další pruhy. A o další čtyři roky později by měla auta z Brna do Vídně dojet pohodlně po rychlostní silnici na české straně a dálnici na rakouském území.

Podle ministra dopravy, vedení Jihomoravského kraje i Ředitelství silnic a dálnic totiž může díky pátečnímu podpisu memoranda mezi Rakouskem a Českou republikou naplno začít příprava stavby silnice R52 od Pohořelic na hranice u Mikulova.

"Touto dohodou podmiňovalo ministerstvo životního prostředí udělení výjimky z ochrany přírody," vysvětlila náměstkyně hejtmana Anna Procházková (ODS).

Ředitelství silnic a dálnic nyní může zažádat o vydání územního rozhodnutí, které je důležitým krokem v přípravě stavby.

Žaloba aktivistů

Podpis memoranda však neznamená konec odporu proti stavbě silnice směrem na Mikulov. I nyní leží na Nejvyšším správním soudu žaloba aktivistů napadající územní plán Břeclavska, který se silnicí počítá. K projednání mu ji vrátil Ústavní soud.

Politici a úředníci připouštějí, že odpor aktivistů proti stavbě neustane. "Proti územnímu rozhodnutí existuje možnost odvolání a my to nejsme schopni ovlivnit," řekl například generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.

Kraj má studii, tu aktivisté zpochybňují

Přestože kraj má zpracovanou studii prokazující výhodnost takzvané mikulovské varianty silnice R52, aktivisté stále prosazují napojení tahu na Rakousko obchvatem přes Břeclav. Do rakouské metropole by se tak jezdilo po dálnici D2 takřka až na hranice se Slovenskem.

Podle loňské studie je mikulovská varianta šetrnější k lidem, přírodě, bude rychleji hotová a dokonce i levnější.

Aktivisté krajskou studii zpochybňují a tvrdí, že mikulovská varianta je dražší a méně šetrná k životnímu prostředí. "Postup protlačování nerentabilních a dopravně méně vhodných staveb je škodlivý pro všechny zúčastněné," tvrdí aktivista Petr Firbas.