Pavel Telička

Pavel Telička | foto: Michal Sváček, MAFRA

Bývalý eurokomisař Telička v Bruselu půl roku lobboval za Brno

  • 29
Šest měsíců si brněnský magistrát platil lobbistickou firmu bývalého eurokomisaře Pavla Teličky, která v Bruselu od jara bojovala za zájmy jihomoravské metropole. Mimo jiné kvůli novému nádraží. Půlroční smlouva nyní vypršela a radní si budou muset spočítat, zda se tento krok vyplatil.

"Firmě BXL Consulting, kterou spoluvlastní Pavel Telička, jsme platili měsíční paušál 140 tisíc korun po dobu půl roku. Bývalý eurokomisař Telička má v Evropské unii výborné renomé a má také skvělé znalosti. Nikdo lepší, kdo by nás mohl zastupovat, podle mě není," tvrdí náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS), který s nápadem lobbingu přišel.

Muž, který vyjednával vstup Česka do EU

Sedmačtyřicetiletý Pavel Telička je bývalý diplomat a člen Evropské komise.

Nyní se zabývá lobbingem, neboli cíleným ovlivňováním politiků či úředníků. Prosazuje zájmy svých klientů, přičemž jedním z nich se stalo město Brno.

Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. V době, kdy Česko řešilo svůj vstup do EU, vedl Telička vyjednávací tým. Šéfuje České rugbyové unii.

BXL Consulting se za zmíněné peníze zavázala, že v Bruselu osloví klíčové osoby a instituce, které mají vliv na budoucí podobu evropské dopravní sítě. "Důležité je, aby bylo Brno součástí transevropských sítí a aby se nám podařilo dosáhnout toho, že budeme přímo ve výčtu důležitých měst na těchto sítích," popsal Kotzian.

Pokud se to Brnu podaří, pak bude mít jistotu, že mu Unie peníze pošle. "Bez ohledu na to, v jaké poloze nádraží nakonec bude. Zda zůstane v současné, nebo se bude odsouvat, to vnímá Unie jako náš národní problém," tvrdí Kotzian.

Vyplatil se lobbing? Město zatím nevím

Město však zatím stále přesně neví, zda se mu půlroční lobbing vyplatil. Zhodnocení všeho, co firma pro Brno udělala, totiž stále není hotové, přestože smlouva o spolupráci už vypršela.

"Kromě jiného se zpozdily některé důležité termíny hlasování na unijní úrovni, podle kterých se původně smlouva nastavovala. Firma slíbila, že bude zájmy Brna prosazovat, dokud se tato rozdělaná práce nedotáhne do konce. Samozřejmě se budeme ptát, co nám spolupráce přinesla a zda se vyplatila," konstatoval opoziční zastupitel Martin Ander ze Strany zelených, která dlouhodobě bojuje proti odsunu nádraží.

K tomu, jak se situace vyvíjí, se zatím nechce vyjadřovat ani Telička. "Z profesionálních důvodů není naším zvykem komentovat záležitosti našich klientů. Necháváme to na nich," vysvětlil.

Připustil pouze to, že Brno je v přístupu k lobbingu ojedinělé. "Žádné jiné město v Česku takto nezastupujeme," zhodnotil bývalý eurokomisař.

Jisté je tak zatím jen to, že se Brno snaží řídit radami, které od lobbistů dostalo. "Doporučili nám například, abychom posílili důležitost Brna v dopravní mapě Evropy a prosazovali přímé železniční spojení na brněnské letiště. Nyní proto necháváme zpracovat studii, za jakých okolností je to možné. Dostali jsme také doporučení, na jaké konkrétní osoby či instituce se máme obracet," přiblížil Kotzian.

Město se kromě peněz snaží získat také dokumenty potřebné pro odsun nádraží. Projekt ještě nemá - navzdory desetiletím plánování a příprav - ani platné územní povolení.