Velká garáž z nerezu stála 28 milionů korun, tepelný manekýn Newton přišel na více než čtyři miliony.
"Dutou figurínu jsme koupili v USA. Je ze speciální hliníkové konstrukce, na druhé straně jsou drážky s topnými dráty," popisuje panáka profesor Miroslav Jícha z brněnské Fakulty strojního inženýrství VUT.
Figurína má mimo jiné pohyblivé klouby a 34 nezávislých tepelných zón. Ty společně s komorou poslouží k tomu, aby se v budoucnu řidiči a pasažéři cítili v autech lépe.
"Nízká teplota může snížit řidičovu motoriku, vysoká zase může znamenat ztrátu koncentrace a pozornosti," podotýká Jícha s tím, že data získaná pomocí nového zařízení mohou snížit i spotřebu energie, kterou odebírá především klimatizace.
Šest lamp simuluje slunce
Tepelný manekýn dokáže také přesně určit, jaká partie těla bude nejvíc mrznout a naopak. "Umí předpovědět, jak se člověk bude chovat v autě. Newton se může potit a dokáže i dýchat," doplňuje profesor.
Zatímco manekýn je v Brně už od loňského října, jeho domov - tepelnou komoru -zprovoznili vědci až v úterý.
"Pracoviště tohoto typu je jediné v zemi. Na studiu komfortu v dopravních prostředcích se podílejí i naši studenti," sděluje děkan fakulty strojního inženýrství Miroslav Doupovec.
Laboratoř obsahuje kompresory ovlivňující teplotu v místnosti, šest velikých pohyblivých lamp, které dokážou simulovat pohyb slunce, či roury na přívod vzduchu a odsávání spalin.
"Postavili jsme ji hlavně proto, abychom dokázali vytvořit stálé podmínky," podotýká Jan Fišer, jenž se na projektu podílel. Díky tomu může v komoře být jako za polárním kruhem nebo v Saúdské Arábii.
Manekýn nosí oblečení podle ročního období
Fišer, jinak odborník na termomechaniku a techniku prostředí, strávil na vývoji komory a zkoušení tepelného manekýna dlouhou dobu.
"Newton je v podstatě můj mladší bratr, nosí po mně staré oblečení," usmívá se a upozorňuje na fakt, že figurínu je nutné šatit podle ročního období. Kvůli tomu jí první den oblékl svou starou žlutou mikinu.
O novou technologii, která vznikla ve výzkumném centru NETME, už projevili zájem automobilky Škoda a Volkswagen, jež dlouhodobě s univerzitou spolupracují. "Ozvali se nám však už i výrobci parních strojů," dodává Fišer.