Figurína má pohyblivé klouby a 34 nezávislých tepelných zón. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Tepelný manekýn se potí i dýchá. Vědci na něm testují klima v autě

  • 0
Fakulta strojního inženýrství VUT v Brně představila takzvanou klimatickou komoru se speciální figurínou. Podobné pracoviště má škola v Česku jako jediná. Díky ní bude moci zkoumat pohodlí cestujících v kabině auta. Zájem o spolupráci mají i automobilky.

Velká garáž z nerezu stála 28 milionů korun, tepelný manekýn Newton přišel na více než čtyři miliony.

"Dutou figurínu jsme koupili v USA. Je ze speciální hliníkové konstrukce, na druhé straně jsou drážky s topnými dráty," popisuje panáka profesor Miroslav Jícha z brněnské Fakulty strojního inženýrství VUT.

Figurína má mimo jiné pohyblivé klouby a 34 nezávislých tepelných zón. Ty společně s komorou poslouží k tomu, aby se v budoucnu řidiči a pasažéři cítili v autech lépe.

"Nízká teplota může snížit řidičovu motoriku, vysoká zase může znamenat ztrátu koncentrace a pozornosti," podotýká Jícha s tím, že data získaná pomocí nového zařízení mohou snížit i spotřebu energie, kterou odebírá především klimatizace.

Šest lamp simuluje slunce

Tepelný manekýn dokáže také přesně určit, jaká partie těla bude nejvíc mrznout a naopak. "Umí předpovědět, jak se člověk bude chovat v autě. Newton se může potit a dokáže i dýchat," doplňuje profesor.

Zatímco manekýn je v Brně už od loňského října, jeho domov - tepelnou komoru -zprovoznili vědci až v úterý.

"Pracoviště tohoto typu je jediné v zemi. Na studiu komfortu v dopravních prostředcích se podílejí i naši studenti," sděluje děkan fakulty strojního inženýrství Miroslav Doupovec.

Laboratoř obsahuje kompresory ovlivňující teplotu v místnosti, šest velikých pohyblivých lamp, které dokážou simulovat pohyb slunce, či roury na přívod vzduchu a odsávání spalin.

"Postavili jsme ji hlavně proto, abychom dokázali vytvořit stálé podmínky," podotýká Jan Fišer, jenž se na projektu podílel. Díky tomu může v komoře být jako za polárním kruhem nebo v Saúdské Arábii.

Manekýn nosí oblečení podle ročního období

Fišer, jinak odborník na termomechaniku a techniku prostředí, strávil na vývoji komory a zkoušení tepelného manekýna dlouhou dobu.

"Newton je v podstatě můj mladší bratr, nosí po mně staré oblečení," usmívá se a upozorňuje na fakt, že figurínu je nutné šatit podle ročního období. Kvůli tomu jí první den oblékl svou starou žlutou mikinu.

O novou technologii, která vznikla ve výzkumném centru NETME, už projevili zájem automobilky Škoda a Volkswagen, jež dlouhodobě s univerzitou spolupracují. "Ozvali se nám však už i výrobci parních strojů," dodává Fišer.