Vedle zatím osamoceného Decathlonu naproti Olympii v Modřicích roste obchodní...

Vedle zatím osamoceného Decathlonu naproti Olympii v Modřicích roste obchodní dům XXXLutz spolu s Möbelixem | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brněnské kolosy Tesco i Olympia jsou na prodej, Vaňkovka chce růst

  • 21
Velkou omšelou kostku s nápisem Tesco, která ční mezi Vaňkovkou a hlavním vlakovým nádraží v Brně, nejde přehlédnout. O přeměně socialistické budovy na moderní nákupní galerii se mluví už několik let. Nyní je však stejně jako obří Olympia v Modřicích na prodej.

Vedení Brna navrhovalo na střeše zeleň, obchodní řetězec zase ve zmodernizované budově pomýšlel třeba na posezení pro rodiny a dětský koutek. „Projekt je připravený. Nyní se čeká, až jak dopadne situace s nádražím,“ sdělila mluvčí městské části Brno-střed Denisa Kapitančiková.

Jenže přestavbu domu neohrožuje jen to, zda nádraží zůstane v centru, či se odsune na jih. Tesco na Dornychu je totiž nyní na prodej. „Odkládání oprav je mnohem více než důsledek debaty o nádraží záležitostí finančního stavu společnosti Tesco,“ myslí si náměstek primátora pro územní plánování Martin Ander (SZ).

Zástupci firmy odmítli prodej budovy komentovat. Kolik peněz za ni chtějí a zda nový majitel značku v domě případně ponechá v pronájmu, tak zůstává otázkou. Jisté je jen, že zatím musí do konce července zmizet kasino pod eskalátory, kterému Tesco vypovědělo smlouvu.

Na prodej je také modřické nákupní centrum Olympia. Jeho zahraniční vlastníci - firmy ECE a Rockspring - za něj chtějí minimálně 350 milionů eur, což je v přepočtu 9 miliard korun.

Jakým způsobem prodej ovlivní chod centra, které láká na dvě stovky obchodů, multikino i nejrůznější volnočasové aktivity, se lidé zatím nedozvědí. Budoucnost centra odmítl jeho ředitel Jan Pazour komentovat.

Konkurence pro Ikeu či Asko. XXXLutz otevře ještě letos

Zato naproti Olympii si již ke konci tohoto roku budou moct lidé jezdit pro nábytek a vybavení do domácnosti. Vedle zatím osamoceného Decathlonu se sportovním zbožím totiž v takzvaném Brno Retail Parku momentálně roste obchodní dům XXXLutz spolu s Möbelixem, který je ochrannou známkou právě rakouské nábytkářské společnosti.

V modřické nákupní zóně se však budou muset vypořádat s ne zrovna malou konkurencí. V Olympii už stojí Asko i Kika a spousta lidí je zvyklá jezdit nábytek nakupovat do nedalekého obchodního domu Ikea.

Po dostavbě zbude naproti Olympii volná plocha ještě alespoň pro deset obchodů. Tu vlastní společnost CTP, která momentálně jedná o tom, jak pozemky využít.

„Je pravděpodobné, že tam postavíme vlastní obchodní centrum a budeme jej pronajímat,“ popsal představu regionální ředitel firmy CTP pro jižní Moravu Tomáš Budař. „Zatím ale jednáme s potravinářskými řetězci a podle toho, jaký se nám podaří přitáhnout, pak uděláme koncepci nákupního centra. Protože jinak bude vypadat, když vyjde Kaufland, a jinak v případě Globusu,“ poznamenal.

Druhá Olympia se ale v Brno Retail Parku, který se na webových stránkách chlubí, že bude největším nákupním parkem v Česku, stavět nebude. Místo jednoho velkého zastřešeného obchodního centra tam vznikne několik menších, od sebe oddělených obchodů.

Plán na rozšíření Vaňkovky je stále ve hře

Zhruba před osmi lety oznámila záměr rozšířit své prostory Galerie Vaňkovka. Přistavět chtěla třetí patro a vedle parkovací dům. Jenže nedostala stavební povolení. Podle ředitele Vaňkovky Martina Kondráta chybí ke změnám politická vůle.

„Záměr na rozšíření ale vypracovaný máme. Variant je víc a jsme na ně připravení,“ řekl s tím, že v dohledné době alespoň přibude míst k sezení v zóně občerstvení.

Ještě déle než o Vaňkovce se mluví o kontroverzním Auparku - obchodním centru, které by mělo vyrůst na místě bývalého autobusového parkoviště u Zvonařky vedle Vaňkovky.

Přes protesty aktivistů a právní tahanice kvůli tomu, že se z oblasti stane jedna velká nákupní zóna, projekt získal územní rozhodnutí od stavebního úřadu městské části Brno-střed. Magistrát jej ale v únoru zrušil, takže záměr je zpět u stavebního úřadu.

„Musíme opět shromáždit všechny potřebné podklady, čímž se vše může o další roky protáhnout. Určitě ale projekt odstavit neplánujeme. Ty pozemky vlastníme, takže Aupark chceme vystavět,“ vyjádřil se Robert Ullman z developerské společnosti HB Reavis Group CZ.

Proti Auparku bojují aktivisté

Jenže aktivisté se s Auparkem rozhodně smířit nehodlají. Brněnský krajský soud se nyní bude muset znovu zabývat požadavkem ekologické organizace Děti Země, aby mohla projekt připomínkovat. Už dříve jejich záměr sice zamítl s tím, že stavba s ohrožením přírody nesouvisí, začátkem června mu ale Nejvyšší správní soud vrátil žádost k přezkoumání.

„Aupark by výrazně zvýšil intenzitu automobilové dopravy a tím znečištění ovzduší,“ vysvětlil předseda Dětí Země Miroslav Patrik, proč se organizace chce ke stavbě centra vyjadřovat.

A projekt sleduje i nezisková organizace Nesehnutí. Podle jejich průzkumu v Brně připadá na člověka 1,74 čtverečního metru nákupní plochy, což je v porovnání s jinými městy v republice jedno z nejvyšších čísel.

Nesehnutí rovněž kritizovali rozšíření nákupní zóny v Modřicích a v připravovaném územním plánu města se pokoušejí prosadit regulaci, z níž bude jednoznačně vyplývat, kde se nákupní centra stavět mohou a kde naopak ne.