„Správa železnic od 7. hodiny obnovila provoz na koridoru mezi Břeclaví a Hodonínem po jedné traťové koleji. Vlaky mohou úsekem projíždět sníženou rychlostí a zatím pouze s dieselovými lokomotivami, křižování je možné ve stanici Moravská Nová Ves,“ oznámil mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda.
První vlakem po bouři byl mezinárodní rychlík. V úseku jej táhla právě dieselová lokomotiva. Do Hodonína dorazila před sedmou hodinou.
Po bouři bylo nejdříve potřeba odstranit popadané betonové sloupy a stromy z trati. Od pondělí se pracovalo na opravě železničního svršku.
„V zastávce Hrušky jsme nahradili dvě kolejnice zdeformované pádem betonové střechy. V úseku zasaženém tornádem proběhlo podbíjení kolejí k odstranění směrových deformací způsobených pády stromů a protihlukových stěn do kolejiště,“ upřesnil Gavenda.
Pro obnovení provozu bylo zásadní také zprovoznění zabezpečovacího zařízení na trati i ve stanicích.
„Dodavatel také osadil nové světelné výstražníky na dvou zničených přejezdech, doplní se ještě závory. Přejezdová zabezpečovací zařízení budou kompletně funkční ve středu,“ řekl mluvčí.
Od pondělka probíhá v úseku Hrušky – Hodonín odstraňování zbývajících trosek i z druhé traťové koleje. Stejně jako poničené části trakčního vedení je SŽ zatím sváží na provizorní skládku ve stanici Lužice.
K zemi půjde jedna budova
Škody způsobené tornádem na železničním koridoru mezi Břeclaví a Hodonínem jsou aktuálně vyčísleny na 320 milionů korun. Převážná část, přibližně 200 milionů, připadá na zničené trakční vedení. Dále patří k nejvyšším především škody na protihlukových stěnách nebo nádražních budovách.
Všechny objekty Správy železnic už byly prověřeny statikem. „Demolice bude po nutná pouze v případě neobsazené prodejny jízdenek v Hruškách. Poničenou výpravní budovu v Lužicích SŽ opraví do původní podoby,“ sdělil Gavenda.
Místo vlaků jezdily v úseku autobusy. Omezena taky byla autobusová linka 572, která jezdila pouze v úseku Břeclav – Lanžhot – Kostice – Tvrdonice – Týnec.