Na Baťův kanál se o víkendu vrátily traktory.

Na Baťův kanál se o víkendu vrátily traktory. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Svoboda! Na Baťův kanál se vrátily legendární traktory

  • 1
Už dlouhých šestašedesát let uplynulo od doby, kdy z továrny ve středočeských Kosmonosech vyjel poslední traktor značky Svoboda výrobní řady 15. Přesto je pobafávání těchto motorů na vesnicích slyšet dodnes.

 Ve 30. a 40. letech minulého století se tyto stroje osvědčily i jako výborní tahouni nákladních lodí po Baťově kanále. Dokázaly totiž nejen bezproblémově utáhnout jakákoliv plavidla, ale také podjet mosty podél vodního toku.

Jak takové tažení fungovalo, předvedl o víkendu v přístavišti ve Veselí nad Moravou Vladimír Stránský z Nového Bydžova, zřejmě největší sběratel těchto traktorů.

„Jsem starý traktorista, který na nich jezdí celý život. Před deseti lety mě úplně chytly traktory Svoboda. Podařilo se mi získat všechny typy mašin, které v Kosmonosech vznikly. Jedinou výjimkou je největší, pětadvacítka, která jezdila na dřevoplyn. Ta je jen v muzeu v Čáslavi,“ řekl Stránský.

Při ukázce tažení lodě traktorem viděli návštěvníci veselského přístaviště hned dva šoféry. Kromě Stránského totiž za volant traktoru Svoboda DK 12 usedl dvojnásobný mistr světa v motoristickém sportu Jiří Císař.

A zatímco teď táhly traktory prázdnou loď, před sedmdesáti lety pomáhaly přepravovat po vodní cestě mnohem větší plavidla.

„Byly lodě, které vezly dva plné železniční vagony nákladu, hlavně uhlí. Traktory Svoboda to bez problémů utáhly, přestože měly například jen deset koňských sil,“ doplnil Stránský.