Plánovaná brněnská tramvajová trať ze Stránské skály do Líšně se má křížit s...

Plánovaná brněnská tramvajová trať ze Stránské skály do Líšně se má křížit s Drčkovou ulicí. V místě se uvažuje o semaforech. | foto: Vizualizace: Magistrát města Brna

Projektanti ustoupili, tramvaje na nové trati v Brně pojedou dál od domů

  • 38
Už na konci letošního roku se může začít stavět, obnovení brněnské tramvajové trati ze Stránské skály do Líšně však u místních stále vyvolává řadu otázek. Minulý týden se proto sešli se zástupci města, brněnského dopravního podniku a projektanty. Debata se točila hlavně okolo zvýšení hluku a hustoty automobilové dopravy.

A vedení města lidem představilo konkrétnější podobu obnovené trati. Sjednotí zastávky Stránská skála a Stránská skála – smyčka, novou stanici umístí mezi obě současné. „Smyčka se bude používat jen při mimořádných událostech,“ řekl technický ředitel dopravního podniku Jaromír Holec.

Za zastávkou vznikne 2,7 kilometru dvojkolejné trati až na jih Líšně k nové smyčce v areálu Technického muzea. Jedna zastávka se ještě bude nacházet zhruba uprostřed Holzovy ulice.

Místním vadilo, že jim budou „šaliny“ jezdit za zahradami, a projektanti jim vyšli vstříc. Museli vzít v potaz garáže, kde výjezdy směřují přímo do bývalého kolejiště. To nové se posune o pět metrů dál od domů a v nově vzniklém prostoru je v plánu jednosměrná cesta.

Řeší se i hlučnost. „Už teď nemáme na zahradách klid kvůli obchvatové Drčkově ulici, co se stane, až tam pojedou tramvaje?“ ptali se místní.

V oblasti se chystá intenzivní výstavba bytů

U trati vyroste místy až čtyřmetrová protihluková zeď, její spodní část bude zarostlá zelení, vrchní má být z průhledného materiálu. Zeď se však nepotáhne po celé délce kolejiště za Holzovou ulicí. Podle simulací odborníků tam hluk nepřekročí hygienické limity.

A doprava se řešila i dál. Nově mají vzniknout dvě problematická úrovňová křížení tramvají – jedno přímo v Drčkově a druhé u nájezdu z Holzovy ulice. To bude znamenat, že řidiči jedoucí z Líšně tím spíše využijí trasu právě přes Holzovu, kde se oběma přejezdům s preferencí tramvajové dopravy vyhnou.

„Zvažujeme tam zavést světelné křižovatky,“ podotkl investiční náměstek brněnského primátora Richard Mrázek (ANO).

Do diskuse se zapojili i obyvatelé z ulice Podstránská, kteří bydlí vedle již existující tratě tramvaje číslo deset. Také jim vadí zvýšení intenzity dopravy a hluk. Jaromír Holec z dopravního podniku je však ujistil, že i tato část projde rekonstrukcí a odhlučněním.

Obnovení tratě město řadí mezi strategické projekty. „V oblasti počítáme s intenzivní výstavbou bytů, do budoucna by u linky mělo vzniknout parkoviště Park & Ride pro lidi z přilehlých obcí, kteří dojíždějí do Brna,“ řekl Mrázek. Stavba má trvat rok a půl a bude stát maximálně 360 milionů korun, až 85 procent částky pokryjí evropské peníze.