Úspory v dopravě se dotknou řady linek. Spoje linky číslo 6 mají například často končit už ve smyčce Švermova. Dosud přitom jezdí až do Starého Lískovce.

Úspory v dopravě se dotknou řady linek. Spoje linky číslo 6 mají například často končit už ve smyčce Švermova. Dosud přitom jezdí až do Starého Lískovce. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Tramvajové linky škrtali od stolu, nadávají na plán cestující v Brně

  • 51
Plánované změny v brněnské hromadné dopravě naštvaly řadu cestujících. Rušení tramvajové linky 13, méně spojů brzy ráno, horší komfort cestování. Brno chce šetřit. Dopravní odborníci to však kritizují.

V příštím roce pojedou v Brně tramvaje v delších přestávkách, některé linky budou zkrácené, jinde se sníží počet spojů. Návrh, který zřejmě schválí brněnští radní, rozčílil řadu obyvatel. Se svými stížnostmi se obrátili i na redakci MF DNES.

Linda Pavlišová například nesouhlasí s rušením linky číslo 13. "Copak nikdo z těch pánů, co to odhlasoval od stolu, si neuvědomil, že na trase linky 13 jsou Tauferovy koleje, koleje na Purkyňově ulici, Technologický park a koleje pod Palackého vrchem?" stěžovala si čtenářka na to, že už nyní bývají vozy na této lince značně přeplněné.

Dopravní podnik argumentuje tím, že se posílí intervaly linky 12 na současnou úroveň jejího společného provozu s tramvají číslo 13. Spoje navíc budou jezdit vyváženěji.

"Kvůli nepravidelnému provozu se nyní často sjedou linky 12 a 13 u Hlavního nádraží a jedou prakticky společně až do Technologického parku. První souprava přitom jede přetížená, což cestující oprávněně kritizují. Situace se tedy nezhorší, ba naopak," uvedla mluvčí Dopravního podniku Linda Škrancová.

Rozjezdy o víkendech až do 7 hodin? To snad ne, zlobí se lidé

Martina Hovězáková zase jezdí z Bystrce do práce v bohunické nemocnici. Dosud používala první ranní autobus číslo 50.

"Jestliže se tato linka zruší, budu muset jezdit přes Hlavní nádraží rozjezdem. Celkový čas jízdy bude asi 45 minut, a to nepočítám ranní procházku po rozházených nudlích před nádražím," psala čtenářka.

Podle Dopravního podniku je pravda, že o víkendech mezi pátou a sedmou hodinou ráno bude nutné využít noční rozjezdy. V pracovních dnech se ale prý nic nezmění.

"Současné první spoje linky 50 o víkendu navíc zajišťují autobusy, které končí noční provoz. Kultura cestování by proto měla zůstat stejná," podotkla Škrancová.

Michal Závodský ze sdružení Masarykova čtvrť pak kritizoval zrušení linky 51. "Nevím, co tak zásadně velkého se uspoří škrtnutím spoje, který už nyní pohříchu jezdí jen třikrát do hodiny a víkendy zcela vynechává. Ale vím, že místní přijdou o přímé spojení jak na vlakové, tak na autobusové nádraží," napsal Závodský.

Podle Dopravního podniku mohou lidé využít alternativní řešení: trolejbusovou linku 35 z Masarykovy čtvrti na Mendlovo náměstí. "Tento uzel pak nabízí řadu navazujících dopravních spojů do nemalé části města," reagovala Škrancová.

Prorektor ČVUT: "Rušení linek je krok zpět"

Radní se rozhodli omezit hromadnou dopravu, aby ušetřili. Tím však magistrát jde proti současným trendům. Podle prorektor ČVUT Petra Moose se jinde snaží o pravý opak.

"Má to totiž několik negativních důsledků. Sníží se komfort cestujících, zvýší se intenzita osobní dopravy a zhorší životní prostředí kvůli většímu objemu exhalací," vypočítal Moos.

Aby Brno zlepšilo finanční situaci, mělo by se podle něj naopak snažit dostat do autobusů a tramvají co nejvíc platících zákazníků. "Efektivita dopravy se dá řešit skladbou vozových jednotek, třeba používáním mikrobusů nebo lepší koordinací městské a příměstské dopravy," dodal Moos.

Návrh změn v dopravě prozatím odsouhlasila dopravní komise, ještě ho musí schválit rada. Na jejím programu ale prozatím není.

Podle náměstka primátora pro dopravu Roberta Kotziana (ODS) se proto dokument může stále změnit. "Lidé se na mě obracejí a já jim odpovídám. V některých případech zvažujeme změnu, jinde to ale není možné," sdělil Kotzian.

Podle něj nebyly změny připraveny nějakým nahodilým výběrem, ale na základě podrobných analýz tak, aby co nejméně snížily komfort cestujících. Velké úpravy návrhu tedy nejsou pravděpodobné. Ostatně ovlivnit podobu změn se nepodařilo ani mnohým městským částem.

Třeba v Líšni dokonce zastupitelstvo přijalo jednomyslně prohlášení, že s úpravami nesouhlasí. "Napsal jsem ještě dopis na Kordis (společnost, která má na starosti jednotný dopravní systém v kraji – pozn. red.), ale nic víc s tím nemůžeme dělat," povzdechl si líšeňský starosta Břetislav Štefan (ČSSD).

Místní si u něj stěžovali hlavně na zrušení autobusové linky 45, omezení tramvaje číslo 8 a zvýšení hluku ve smyčce u Sedláčkovy ulice.