Jedna díra vedle druhé, poslepované kousky asfaltu, hrboly. Tak vypadá točitá silnice z Křtin do Habrůvky na Blanensku. "Když tam tudy jedu, musím kličkovat, abych do nějaké díry nevlétl. Je to strašné," popsal silnici řidič Josef Král.
Úsek mezi Křtinami a Habrůvkou patří mezi silnice v Jihomoravském kraji, které jsou v havarijním stavu. Podobně je na tom více než třetina cest druhé a třetí třídy, dohromady 1 345 ze čtyř tisíc kilometrů. Silničáři je popisují jako v podstatě rozpadající se vozovky.
"Potřeba oprav a souvislé údržby je nutná na minimálně osmi stech padesáti kilometrech, což by představovalo částku několika miliard korun," uvedl Zdeněk Jirků, technický náměstek ředitele Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.
Silnice II. a III. třídy v Jihomoravském krajiVe výborném stavu: 327 km Havarijní silnice podle okresů Příklady nejhorších úseků: Blanensko Břeclavsko Hodonínsko Vyškovsko Znojemsko Zdroj: SÚS JMK |
Na posouzení vozovky mají údržbáři škálu čísel od jedné do pěti. Jednička přestavuje nejlepší stav a pětka havarijní. Silnice na jihu Moravy v průměru odpovídají číslu 3,5. Nejhorší situace je na Blanensku, kde je v havarijním stavu téměř polovina všech silnic druhé a třetí třídy.
Opravu by potřebovala také řada mostů. Před deseti lety připadal jeden most v havarijním stavu na tisíc kilometrů silnic. Nyní je to jeden havarijní most na 356 kilometrů silnic.
Jirků přesto varuje, že výraznější zlepšení lidé zatím nemohou čekat. "Na souvislou údržbu a opravy nemáme peníze. Pro rok 2012 to znamená, že bude nutné znovu řešit i havarijní stavy silnic pouze lokálními výspravami. Souvislé opravy budeme dělat pouze výjimečně," dodal Jirků.
Například na zmiňované silnici ze Křtin do Habrůvky se tak zase jen zalepí díry.
Peněz na silnice ubývá, třetinu navíc spolkne zimní údržba
Peněz, které mají silničáři k dispozici od Jihomoravského kraje, je přitom každý rok méně. V roce 2008 dostali 694 milionů korun, loni 558 milionů. Asi třetina peněz navíc padne na zimní údržbu.
Náměstek hejtmana pro dopravu Václav Horák (KDU-ČSL) se brání tomu, že by se kraj o silnice nestaral. Silnice byly podle něj zanedbané už před několika lety, kdy je kraj přebíral od státu. "Finance, které stát dává krajům na tyto silnice, jsou ale naprosto nedostatečné," podotkl Horák.
Podle něj se kraj snaží na silnice využít třeba peníze z Evropské unie. Problémem ale je, že dotace je možné použít jen na investice a ne na opravy. "Tam je přitom situace nejpalčivější," dodal Horák. Podle něj ani při tvorbě rozpočtu na příští rok nebude snadné najít na silnice peníze.
I tak ale Jihomoravský kraj nepatří v republice k nejhorším regionům. Třeba v Plzeňském kraji je v havarijním stavu dokonce čtyřicet procent silnic druhé a třetí třídy.