Vynalézaví podvodníci mají další nové triky. Zjistili, že na zabijačkové hody či degustaci koření se nový předpis vůbec vztahovat nemusí. ilustrační snímek

Vynalézaví podvodníci mají další nové triky. Zjistili, že na zabijačkové hody či degustaci koření se nový předpis vůbec vztahovat nemusí. ilustrační snímek | foto: Aerofilms

Šmejdi opět obcházejí zákon. Oznámí akce zároveň, inspektoři nestíhají

  • 24
Nový zákon nutí pořadatele nahlašovat předváděcí akce s předstihem inspektorům. Podvodníci v Jihomoravském a Zlínském kraji vymysleli nový trik. Kromě toho, že prodej hrnců vydávají za zabíjačku či ochutnávku, oznámí akce na mnoha místech kraje zároveň. A obchodní inspekce nestíhá.

Řezníci se svými delikatesami měli ve čtvrtek rozbalit svou ochutnávku u hotelu Veselan ve Veselí nad Moravou. Když ale muži zjistili, že se na místo blíží úředníci a strážníci, hodinu před avizovaným začátkem bleskově odjeli. Ve skutečnosti totiž neobchodovali s uzeninami, ale s noži či hrnci za desítky tisíc, které chtěli vnutit důchodcům.

Nový zákon pořadatelům předváděcích akcí přikazuje hlásit podobné události s desetidenním předstihem inspektorům. Čerstvá taktika podvodníků by se ve vojenské terminologii jmenovala několikanásobný klamný útok. Prostě nahlásí daleko více akcí, než se pak opravdu koná, a mezi místy se průběžně přesouvají.

"Na Jihomoravský a Zlínský kraj má Česká obchodní inspekce devětačtyřicet zaměstnanců včetně mě. Část lidí přitom zajišťuje administrativu a samozřejmě musíme řešit i další agendu, kterou máme svěřenou. Pokud se v jeden den koná třeba pět předváděcích akcí na různých místech krajů, je obtížné je všechny zkontrolovat," popsala ředitelka České obchodní inspekce pro Jihomoravský a Zlínský kraj Tatiana Neuhybelová.

Měsíčně přitom podle ní může přijít takových ohlášení i stovka. A některá z nich navíc avizují i sérii akcí. Například loni přitom podle statistik kontroly akcí na jižní Moravě dopadly nejhůře z celého Česka (více čtěte zde).

Podvodníci vydávají své akce za zabijačku či ochutnávku

Podvodníci však mnohdy využívají i toho, že na zabijačkové hody či degustaci koření se nový předpis vůbec vztahovat nemusí.

"Na barevných letácích, které zaplavují celou jižní Moravu, jsou obrázky kuchařů, kteří mají předvádět své gurmánské umění. Lidé byli pak překvapeni, když na místě zjistili, že jde o prodej spotřebního zboží. Akce se konaly většinou v restauracích nebo hotelech, kam si prodejci nahlásili pronájem salonku pro pár přátel jako soukromou party, takže o nich ČOI ani nemohla vědět," uvedla předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.

A zásobárna triků podvodníků je podle ní mnohem větší. "Antedatují smlouvy s tím, že dříve bylo zboží levnější, a spotřebitele tak připraví o možnost zákonného odstoupení od kupní smlouvy. Navíc neupozorní zákazníka, že například od smlouvy o zájezdu, kterou podepsal na předváděcí akci, nelze podle výjimky v novém zákoníku nyní již odstoupit a spotřebitel musí platit," dodala Mazalová.

Pokud by z Veselí nad Moravou falešní kuchaři minulý týden nezmizeli, o zákazníky by nouzi neměli. Na místě na ně čekala skupinka důchodců. I přesto, že řada z nich měla s jinými předváděcími akcemi bohaté špatné zkušenosti.

"Já jsem špatný na páteř, manželka má cukrovku. Tak do nás hučeli, ať si koupíme zdravotní matrace. Řekl jsem, dobře, potřebujeme je, tak si je pořídíme. Jedna stála sedmnáct tisíc," vyprávěl o svém dřívějším zážitku jeden ze starších mužů, který se tentokrát prodeje nedočkal. S matracemi je ale prý spokojený, i když tuší, že jsou předražené.

"Mnoho seniorů v podobných akcích vidí jednu z mála možností, jak se někam podívat a popovídat si s jinými lidmi. A myslí si, že nátlaku něco koupit odolají. A když podlehnou? Znám případ, kdy paní utratila za nádobí v hodnotě maximálně dva tisíce desetkrát tolik. Ale vždyť já jsem s ním spokojená, ospravedlňovala si to potom sama před sebou," okomentoval to primář psychologického oddělení Vojenské nemocnice v Brně Jiří Brančík.

Přednášky mají důchodcům pomoct najít si jinou zábavu

Pomoci najít důchodcům zajímavější a bezpečnější způsob vyžití, se teď snaží autor bestselleru Konec prokrastinace Petr Ludwig. Na přednáškovém projektu spolupracuje s režisérkou filmu Šmejdi, který loni na nekalé praktiky prodejců upozornil, Sylvií Dymákovou.

"Dá se to změnit. Pamatuji si příběh jedné babičky, která perfektně peče. Domluvila se tak s jednou restaurací, že jim bude vyrábět koláče. Paní ví, že její výrobky někdo jí. Podnik má super dodavatele domácích koláčů. A zákazníci si pochutnají," popsal Ludwig.

Jihomoravští policisté zase díky projektu Senioři sobě vyhledávají aktivní důchodce, kteří potom varují své vrstevníky, kteří by za policisty besedovat nepřišli.

"Lidé by se podobným předváděcím akcím měli vyhýbat. Prostě nechodit, nejezdit, nekupovat. Do té doby takoví podvodníci budou úřadovat. Kde je poptávka, tak je i nabídka," konstatovala šéfka krajské ČOI Neuhybelová.

,