Centrem Trnité povede padesát metrů široká tepna s chodníky a pruhy pro cyklisty, jejíž součástí bude i tramvajová a motorová doprava. | foto: KAM Brno

Nová čtvrť v Brně nabídne bydlení pro patnáct tisíc lidí, vznikne u nádraží

  • 19
Plánovaná brněnská čtvrť Trnitá dostala jasné obrysy. Kancelář architekta města Brna (KAM) dokončila aktualizaci územní studie nové oblasti v jižní části města, která určuje, kde se bude stavět a kde například vzniknou parky. Ukázala tak, jak se území o velikosti zhruba 140 hektarů v těsné blízkosti historického centra bude v příštích letech rozvíjet.

„Základy nové čtvrti začnou vznikat souběžně s novým hlavním nádražím, na jehož podobu právě teď pořádáme mezinárodní soutěž. První domy vyrostou kolem plánovaného bulváru a v blízkosti ulice Opuštěná zhruba do pěti let,“ přiblížil ředitel KAM Michal Sedláček.

Nová čtvrť Trnitá nabídne bydlení až pro 15 tisíc lidí, veřejné a kancelářské budovy i možnosti trávení volného času. Podle Sedláčka bude lemovaná parkem a oživeným nábřežím Svratky s novým nádražím. Jejím centrem povede padesát metrů široký bulvár s chodníky a pruhy pro cyklisty, jehož součástí bude i tramvajová a motorová doprava.

Podle studie bude muset být v každém bloku zastoupeno vždy alespoň třicet procent bydlení a třicet procent zeleně. „Požadujeme, aby ve vybraných blocích byly přístupné terasy a vyhlídky jako veřejné prostory a aby všechny střechy byly navrženy jako zelené, “ doplnil Sedláček. 

V plánu jsou i nové linky městské dopravy. Tramvajová trať povede z centra bulvárem k novému nádraží, odtud dále k Plotní a mostu přes Svratku. Vzniknou dvě nové trasy – Brněnskou třídou souběžnou s Kolištěm ve směru k Lužánkám a přes Červený kopec k bohunickému kampusu. Dalším důležitým krokem bude výstavba potřebné infrastruktury včetně protipovodňových opatření a využití dešťové vody. 

„Na levém břehu Svratky vznikne městské nábřeží, na pravém počítáme s parkem, který bude při povodních fungovat pro zadržování vody,“ upřesnil vedoucí oddělení městské infrastruktury KAM Radim Vítek.

Současně se vznikem nového nádraží architekti počítají s výstavbou jižní části velkého městského okruhu.

„Kříží se se stávajícím i budoucím kolejištěm, a jeho stavba tak musí být koordinována s přestavbou železnice. Cílem u této části okruhu je kromě napojení nového nádraží alternativa průjezdu ulicemi budoucí nové čtvrti, jako jsou Opuštěná nebo Zvonařka, které tím mohou získat přívětivou podobu,“ podotkl vedoucí oddělení dopravy KAM Martin Všetečka.