Se zácpami mezi Pisárkami a Královopolským tunelem musí řidiči počítat nejméně do roku 2017. (Ilustrační snímek)

Se zácpami mezi Pisárkami a Královopolským tunelem musí řidiči počítat nejméně do roku 2017. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Tunel pro tramvaj ulehčí dopravě v Pisárkách nejdřív v roce 2017

  • 93
Po otevření Královopolských tunelů se kritické místo velkého městského okruhu v Brně přesune mezi tunely a Pisáreckou křižovatku. Kvůli rozšíření dvouproudé dálnice na čtyři pruhy chce Ředitelství silnic a dálnic postavit ve skále tunel pro tramvaj. Hotový bude ale nejdříve v roce 2017.

Brněnští řidiči již brzy poprvé projedou čtyřproudými Královopolskými tunely. Zástupci města a Ředitelství silnic a dálnic je hodlají slavnostně otevřít koncem prázdnin.

Tunely ale nepřinesou řidičům jen úlevu. "Přivedou ještě víc aut k dvouproudé Žabovřeské ulici, která je již tak dost zatížená a pravidelně se tam tvoří dlouhé kolony," upozorňuje náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS), který je odpovědný za dopravu.

Problém trápí především řidiče, kteří tudy denně jezdí. "Velký okruh má cestování urychlit. Když ale takřka denně stojím v koloně v Pisárkách, přemýšlím, jestli by to přes centrum nebylo rychlejší," podotýká dopravce Ondřej Smutný.

Šířka silnice nestačí

Zmíněný úsek je jediný na městském okruhu, kterým prochází jen dva silniční pruhy. Na víc kvůli tramvajovým kolejím, korytu Svratky a Wilsonovu lesu nebylo místo.

Díky chystanému zavedení tramvajových kolejí do skalního masivu pod Wilsonův les však přibude místo na další dva pruhy. Podmínkou je získání peněz ze státního rozpočtu, celkové náklady se odhadují na dvě až tři miliardy korun.

Ze svého rozpočtu plánovalo letos Brno vyčlenit 20 milionů, tuto středu však zastupitelé rozhodli o částce 370 milionů. "Dvě stě padesát milionů půjde na stavbu a dalších sto dvacet na majetková vypořádání, tedy odkupy okolních pozemků," sdělil Kotzian.

Podle jeho slov jednání o pozemky stále běží. "Jako vždy je to komplikované, ale zatím jsme se nesetkali s vážnějšími problémy," dodal. V příštích letech Brno vynaloží dalších asi 800 milionů korun na související a navazující stavby.

Úředníci musí přehodnotit hodnocení

Ředitelství silnic a dálnic, které je hlavním investorem stavby, však stále čeká na schválení investičního záměru od ministerstva dopravy. "Momentálně jsme ve slepé uličce. Začít se mělo již v prosinci, což ale kvůli květnovému zamítnutí záměru nestihneme," konstatoval za Ředitelství silnic a dálnic Martin Kolátor.

Další jednání by podle něj mělo přijít po prázdninách. "Všechno je vázáno na vše. Až bude schválen investiční záměr, přijde na řadu projektová dokumentace a vypsání zakázky na zhotovitele, což by mohlo být v prvním čtvrtletí příštího roku. Stavět tak začneme snad na jaře nebo v létě," dodal Kolátor.

Ministerstvo záměr odložilo, jelikož nesplňoval potřebnou ekonomickou efektivitu. "Komise schválení přerušila do doby jeho doplnění o oponentní posudek," sdělil Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Zvolená metoda ekonomického vyhodnocení ale podle Kolátora ani uspět nemohla a je třeba stavbu hodnotit jiným způsobem. Pokud ministerstvo záměr schválí a stavět se bude podle plánu, vyřeší se zácpy v Žabovřeské ulici do roku 2017.

Po otevření Královopolských tunelů se kritické místo velkého městského okruhu v Brně přesune mezi tunely a Pisáreckou křižovatku.

Po otevření Královopolských tunelů se kritické místo velkého městského okruhu v Brně přesune mezi tunely a Pisáreckou křižovatku.