Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Královopolský tunel se otevřel. Kolik stál, silničáři řeknou v roce 2014

  12:30aktualizováno  12:30
V Brně slavnostně otevřeli Královopolský tunel, první motoristé se jím projedou už v pátek večer. Kolik stála jeho ražba a na kolik vyšly třeba speciální protipožární prvky, se ale lidé hned tak nedozví. Ředitelství silnic a dálnic to totiž nechce sdělit. Uvádí jen celkovou sumu bez daně - 6,9 miliardy korun.

Slavnostní otevření Královopolského tunelu v Brně (31. srpna 2012) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Když se Královopolský tunel projektoval, počítalo se s cenou 3,5 miliardy. Nakonec je to bez daně 6,9 miliardy.

Nárůst kritizoval třeba Jiří Petrák, bývalý šéf české pobočky firmy Mott MacDonald, která na stavbu zpracovávala předinvestiční studii. Podle něj byla záměrně vybrána předražená varianta.

Proč Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) utratilo za tunel právě takovou částku, ale zůstává nejasné. MF DNES požádala ředitelství  o rozklíčování výsledné ceny, tak aby bylo jasné, kolik stála třeba ražba tunelu, požárně bezpečnostní prvky a podobně.

Královopolský tunel

První tubus
Měří 1 237 metrů a je projektován pod Dobrovského ulicí. Na 1 019 metrů ražené části tunelu navazují hloubené části dlouhé 168 metrů v Žabovřeskách a 50 metrů v Králově Poli.

Druhý tubus
Měří 1 258 metrů a vede paralelně s prvním tunelem o zhruba 70 metrů jižněji. Ražená část měří 1 060 metrů a hloubené části jsou dlouhé 149 metrů v Žabovřeskách a 49 metrů v Králově Poli.

Výška obou tubusů je 4,5 metru, šířka mezi obrubníky 8,5 metru.

Mluvčí Nina Ledvinová ale vzkázala, že nyní není možné stanovit konečnou cenu za jednotlivé části stavby. A to ačkoliv je celková výše investice vyčíslená. "Stavba ještě není účetně uzavřena. V příštím roce bude probíhat řada dokončovacích prací," uvedla Ledvinová.

Stavba ještě neskončila, termín je až v roce 2014

Mluvčí upozornila, že podle smlouvy bude stavba ukončena až v roce 2014. Dnes se pro řidiče otevírá jenom v takzvaném předčasném režimu. Ze stejného důvodu mluvčí odmítla sdělit i cenu tunelů včetně daně.

Přitom ministerstvo dopravy, pod které ŘSD spadá, částku s DPH bez problémů sdělilo. Mluvčí ministerstva Martin Novák přišel s číslem 10,95 miliardy korun.

"Co se týče rozklíčování jednotlivých položek, k tomu je oprávněné Ředitelství silnic a dálnic," nepouštěl se ale do detailnějšího rozboru rozpočtu Novák.

Podle stavebníka Petráka se na stavbě Královopolského tunelu dalo ušetřit třeba snížením profilu či použitím levnějších technologií.

"Místo toho se vybrala jednoznačně nejhorší varianta. Nejdražší možná," řekl v rozhovoru pro MF DNES.

Samotné ŘSD vysvětluje nárůst nákladů zvýšením požárně bezpečnostních opatření, které si vyžádaly nové normy, změnou zákonů.

Přínos tunelů? O čtvrt hodiny rychlejší průjezd

Zda bude i za vyšší cenu přínos tunelů pro Brňany zásadní, se ukáže až v každodenním provozu. Podle analýzy, kterou zpracoval Útvar dopravního inženýrství Brněnských komunikací, by měli řidiči při průjezdu oblastí ušetřit minimálně 15 minut.

Ulevit by se mělo hlavně ulicím v Králově Poli a Žabovřeskách, do jejichž území tunel zasahuje. Například v Horově ulici, po které dosud jezdilo 16 tisíc vozidel denně, ubude šest tisíc aut. V Skácelově a Palackého projede o osm tisíc aut denně méně.

Fotogalerie

"Na Palackého třídě stoupl provoz v posledních letech až na 27 tisíc vozidel denně. To je o deset tisíc víc než v roce 2007," podotkla mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová.

Snížení počtu aut se očekává mimo jiné v ulicích Kollárova (z osmi tisíc vozidel denně na pět), Kotlářská (z 22 tisíc na 17) či Pionýrská (z 21 tisíc na 17).

"Samozřejmě na jiných místech intenzita dopravy po otevření tunelu stoupne," dodala Navrátilová.

Třeba v Hradecké ulici úseku Tábor - Žabovřeská vyskočí počet aut ze čtyř tisíc denně na devatenáct tisíc.

Hustější provoz bude také v úseku Hradecké mezi Žabovřeskou a Královopolskou (o šest tisíc víc), v úseku od Královopolské po Sportovní (o osm tisíc víc).

Samotným Královopolským tunelem by mělo projet třiadvacet tisíc aut denně. "Vše ale ukáže až každodenní provoz a jednotlivé situace," uzavřela mluvčí.

Velký městský okruh Brno

Velký městský okruh Brno





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Politologové Masarykovy univerzity varují před volbou populistů
VIDEO: Pozor na hesla o korupci a uprchlících, varují politologové

Používají velice zjednodušený pohled na složité problémy. Často schovávají komplikovaná témata za jednoduchá a chytlavá slova. Politologové z brněnské...  celý článek

Nehoda kamionu, dodávky a osobního auta komplikovala od rána provoz na dálnici...
Na D1 mezi Vyškovem a Brnem se srazil kamion s dodávkou a osobním autem

Dálnice D1 z Vyškova do Brna byla kvůli nehodě kamionu, dodávky a osobního auta na 207. km neprůjezdná. Jeden člověk je těžce zraněný. Dálnici se podařilo plně...  celý článek

Příznivci vojenské historie si každý rok v říjnu připomínají ve Slatině památku...
Připomněli si jediného amerického vojáka, který za války zemřel v Brně

Willam L. Kiggins byl americký letec, kterého jako jediného sestřelili Němci za 2. světové války v bojové akci nad Brnem. Jeho památku si o víkendu letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.