Mezi oblíbenou kratochvíli turistů na jižní Moravě patří i lety balonem. Ilustrační foto

Mezi oblíbenou kratochvíli turistů na jižní Moravě patří i lety balonem. Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Turisto, hoď si na jižní Moravě vidlemi

  • 2
Posedět v malovaném sklípku, popít dobré víno a zazpívat si s cimbálovou muzikou může být sice pro cizince krásný zážitek, ale jak se zdá, jen s ním si jižní Morava nevystačí. Do kraje stále častěji přijíždějí lidé, kteří chtějí i jiné zážitky. Projížďka na kole mezi vinohrady nebo na lodi je pro ně málo.

Některé agentury na tyto zvláštní choutky již zareagovaly a nabízejí třeba večer v dobovém stylu. A nemusí to být jen středověká hostina na hradě, ale například i večírek ve stylu Černých baronů, při kterém si mohou zazpívat budovatelské písně z padesátých let minulého století.

kolik lidí navštívilo jednotlivé kraje

Jihomoravský 352 000
(- 22 % oproti roku 2008)
Královéhradecký 234 000 (- 19 %)
Ústecký 108 000 (- 16 %)
Liberecký 173 000 (- 14 %)
Pardubický 50 000 (- 14 %)
Středočeský 153 000 (- 13 %)
Moravskoslezský 119 000 (- 13 %)
Olomoucký 85 000 (- 12 %)
Zlínský 65 000 (- 11 %)
Praha 3 803 000 (- 6 %)
Jihočeský 285 000 (- 6 %)
Vysočina 51 000 (- 6 %)Karlovarský 453 000 (- 5 %)
Plzeňský 148 000 (- 4 %)

Zdroj: Český statistický úřad, Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Odborníci tomu říkají incentivní programy a jejich nabídka na jižní Moravě je celkem pestrá.

"Často o ně mají zájem třeba firmy, které tady pořádají semináře a chtějí, aby se jejich účastníci ve volných chvílích pobavili a při společné zábavě se i trochu stmelil kolektiv," říká Lukáš Bačík, projektový manažer Centrály cestovního ruchu - Jižní Morava.

Turisté létají balonem nebo skáčou do sena

Například u hotelu Bukovanský mlýn nedaleko Kyjova se občas zaměstnanci firem baví tím, že házejí vidlemi nebo skáčou do sena. Nad Pálavou se zase vznášejí v balonu a na hradě Veveří sestupují do sklepení nebo šplhají až na půdu.

"Hospodářský víceboj jsem vymyslel už před asi osmi lety, v podstatě na přání jedné firmy, která mne požádala o to, abych jí připravil netradiční program. Před dvěma lety, kdy se otevřel Bukovanský mlýn, jsme ho zařadili do zdejší nabídky a je o něj docela velký zájem," uvedl ředitel hotelu Pavel Růžička.

V Bukovanském mlýně jsou v tomto ohledu aktivní, na objednávku zorganizují slováckou zabijačku nebo mlynářský potlach.

"Původně jsme tyto programy chtěli nabízet i v zahraničí, ale poptávka je tak velká, že už tam nové klienty ani hledat nemusíme. A cizince tady máme i tak, přijíždějí jako zaměstnanci nadnárodních společností, které působí v Česku," říká Růžička a vzpomíná, jak jeden program zajišťovali pro skupinu, ve které se mluvilo jen anglicky.

Noční start balonů z brněnské výstaviště - svítání za Brnem

Dokonce ani pilot balonu Pavel Míšek si nemyslí, že turisté jezdí na jižní Moravu jen proto, aby si sedli do sklípku.

"Lítáme s nimi balonem, hlavně nad Pálavou a nad Brnem. A nejsou to jen individuální turisté, občas tuto atrakci objedná i nějaká firma," popisuje.

Odreagování s trochou adrenalinu nabízí společnost Automotodrom Brno. S tím, že si firmy mohou obchodní schůzky na jižní Moravě zpestřit jízdou po Masarykově okruhu.

top cíle

Hrad Špilberk
Státní zámek Lednice
Státní zámek Lysice Zámek Milotice
Zámek Slavkov-Austerlitz
Zámek Valtice a Salon vín České republiky
Mendlovo muzeum
Moravské zemské muzeum - Dietrichsteinský palác
Regionální muzeum v Mikulově
Slovanské hradiště v Mikulčicích Uměleckoprůmyslové muzeum
Technické muzeum v Brně
Skanzen Strážnice
Mohyla míru
Památník písemnictví na Moravě
Moravský kras
Baťův kanál
Western park Boskovice
Znojemské podzemí
Automotodrom Brno (vha)

Černé barony nebo party ve stylu Jamese Bonda zajišťuje pro turisty agentura Zabloudil. "Většinou jsou to hosté hotelů, se kterými spolupracujeme. Například s Panskou Líchou u Soběšic nebo Santonem u Brněnské přehrady. Děláme pro ně například letecký den, projížďky po Lednicko-valtickém areálu nebo je v dobovémstylu i se soutěžemi bavíme na hradě Veveří," uvedla Renata Mrkvicová z agentury Zabloudil.

Netradiční zážitky chtějí hlavně mladí

Někdy jsou to firemní akce a hosty jsou právě cizinci. "Nejčastěji Němci a Rakušané, ale i Slováci," líčí Renata Mrkvicová. Jestli se zahraniční hosté umí na takových akcích lépe bavit než ti tuzemští, to si netroufá hodnotit.

"Záleží na kolektivu. Většinou se však do netradičního programu spojeného se soutěžemi ochotněji zapojují mladší kolektivy," míní Pavel Růžička z Bukovanského mlýna.

Ani s netradičními zážitky si však jižní Morava zřejmě nevystačí. Tomio Okamura, viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, již delší dobu Jihomoravský kraj kritizuje kvůli tomu, že turistům nabízí málo místních specialit. Na jídelních lístcích zdejších restauracích jich podle něj moc není.

Podle jeho názoru zaspal i s budováním termálních koupališť, a tak mu hodně turistů, včetně těch zahraničních, utíká do sousedního Rakouska, na Slovensko nebo do Maďarska.