Už několik týdnů mají pěší průchod přes Mendlovo náměstí v Brně komplikovanější než dříve. Brněnské teplárny tady totiž rozkopaly chodníky kvůli výměně parovodů za moderní horkovody.
Jenže to je pouze začátek veškerých oprav, které mají přinést na náměstí lepší usměrnění dopravy.
„Důležité je, že ožije a stane se skutečně veřejným prostorem, který nebude sloužit jen jako dopravní uzel. Bude tady možnost jiného vyžití a budou se tady moci pořádat drobnější akce,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).
Hlavní stavební práce začnou v říjnu, kdy se bude vyměňovat starý vodovod, kanalizace a také plynovod.
Především se ale přesunou trolejbusové a autobusové zastávky, aby mohla na jejich místě skutečně vzniknout plocha pro setkávání. Stejně jako na vizualizacích i ve skutečnosti bude z velké části vymezena červeným kruhem.
Zastávky uprostřed náměstí zůstanou jen dvě a posunou se blíže k pivovaru. Trolejbusy ze směru od brněnského výstaviště už nebudou projíždět skrz náměstí jako dosud, ale přijedou na jeho druhý okraj z ulice Veletržní, kde vznikne nová trolejbusová zastávka hned v sousedství té tramvajové.
„Po celou dobu rekonstrukce by měl být provoz MHD zachován, drobné změny tam budou, ale ne nic zásadního,“ doplnila primátorka.
Veškeré práce, v současnosti odhadem za 155 milionů korun, chce vedení Brna stihnout do konce léta 2022. Právě tehdy si totiž Brno bude připomínat 200 let od narození zakladatele genetiky Johanna Gregora Mendela, který žil v nedalekém klášteře.
„V současné době probíhá soutěž na zhotovení sochy G. J. Mendela,“ přiblížil náměstek brněnské primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL). Socha by pak měla být umístěna na okraji nově vzniklého červeného kruhu.
O proměně Mendlova náměstí se mluví už mnoho let. Dosud ale zůstávalo jen u slov, což je vidět i na tom, že za poslední čtyři roky vznikly už tři studie.
Loni představená verze vyvolala kritiku politiků z vedení městské části Brno-střed, kteří tvrdili, že příliš nevychází z původního návrhu vítěze architektonické soutěže. Ovšem současná podoba už se návrhu podle architektů podobá.
Ani stávající úpravy za zmíněnou nemalou sumu ale nejsou konečné. Stále totiž nebude hotová ta nejnákladnější část, a to je vyřešení dopravních proudů, tedy aby se na několika místech nekřižovala automobilová doprava a tramvaje. To je ale otázkou budoucnosti a není jasné, kdy tato investice přijde na řadu.