Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Úřad odepsal na dopis ze zahraničí. Teď musí platit desetitisíce korun

  5:52aktualizováno  5:52
Firmám spolupracujícím s Veletrhy Brno může dorazit nevinný dopis. Zahraniční společnost v něm žádá o aktualizaci údajů v katalogu firem. Kdo se ovšem nechá zlákat odkazem na jméno tradičního brněnského vystavovatele, dočká se nepříjemného překvapení. Za pár týdnů mu přijde faktura až na tisíc eur.
Odpovědět na dopis ze zahraničí může stát desetitisíce korun.

Odpovědět na dopis ze zahraničí může stát desetitisíce korun.

A po telefonátu na výstaviště zjistí, že se stal obětí podvodu, se kterým nemají Veletrhy Brno nic společného.

Přesně to se stalo i šlapanickému městském úřadu, který s Veletrhy Brno spolupracoval. Jménem veletrhu Autosalon dorazily na úřad tři dopisy s žádostí o aktualizaci kontaktních údajů. Dva ze Švýcarska, jeden z Mexika.

Mluvčí šlapanické radnice v dobré víře aktualizované informace poslala v přiložené obálce nazpět. A za to jí přišla faktura na osm set padesát eur, tedy přibližně na jedenadvacet tisíc korun.

"Hned jsem tam volala a paní mi řekla, že jsme měli týden na to, abychom to zrušili. Když jsem na ni naléhala, řekla, že to probere s managementem," popsala mluvčí šlapanického úřadu Magdaléna Černá.

Podvodníci rozesílají dopisy například pod názvy firem Intercable Verlag, Construct Data - Verlag nebo Expo Guides. Jsou napsané perfektní angličtinou a na první pohled vypadají velmi seriózně.

Brněnské veletrhy o problému vědí už delší dobu. "S tímto případem nemáme nic společného, ačkoliv v něm bohužel figuruje jméno společnosti Veletrhy Brno," připustil vedoucí komunikace a PR David Pokorný. Doplnil, že na společnost Construct Data - Verlag už Veletrhy Brno podaly žalobu.

"Jmenovaná firma si vytáhla z našeho vystavovatelského katalogu kontaktní údaje třetí osoby, které pak zaslala dopis, kde jí nabízí bezplatnou aktualizaci údajů v nějaké databázi. Dopis bohužel obsahoval i špatně čitelnou doložku, že se jedná o závazek inzerovat za určitých finančních podmínek bez možnosti tento závazek vypovědět."

Inzerce navíc není jednorázová, ve většině případů se "sjednává" na tři roky. Podvodníci tak mohou připravit firmy o více než padesát tisíc korun.

Strategie "mrtvého brouka" na ně přitom neplatí. Pokud podvedená společnost nezaplatí, může se v některých případech dočkat upomínek a nakonec žaloby. Až k soudu žene nezaplacené pohledávky například zmiňovaná Intercable Verlag.

České soudy už v minulých letech řešily několik takových případů. S různým výsledkem. Ve většině případů sice daly za pravdu podvedeným, někdy ale zvítězili podvodníci.

To když se zaměstnanci podvedených firem snažili celou záležitost přehlížet nebo řešit "neoficiálně" po telefonu.

"Samozřejmě nejlepší je na něco takového nenaletět. Pokud už k tomu ale dojde, je dobré vše řešit písemně a dopisy posílat s dodejkou, aby bylo jisté, že je druhá strana převzala," radí Gerta Mazalová ze Sdružení na ochranu spotřebitelů.

České soudy dokonce musely řešit případ i opačné žaloby. To když Intercable Verlag žalovala českou firmu, která na podvodné praktiky upozornila švýcarské úřady. Podle podvodníků tím Češi poškodili jejich dobrou obchodní pověst.

Soud dal ale za pravdu české společnosti.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Současná podoba brněnského Hlavního nádraží.
Změny před brněnským hlavním nádražím, Hollan chce omezit tranzitní dopravu

Tisíce aut, tramvají i chodců denně se potkávají na jednom malém místě před brněnským hlavním nádražím. Brněnský magistrát chce co nejvíce aut odtud dostat...  celý článek

V Kotlářské ulici v centru Brno prasklo potrubí a voda zaplavila silnici. Jezdí...
Prasklé potrubí stále omezuje provoz v Brně, nový asfalt položí v úterý

Následky prasklého vodovodního potrubí budou Brňané pociťovat ještě několik dní. V ulici Kotlářské, kterou se v pátek brzy ráno proudem valila voda, v sobotu...  celý článek

Brno bude mít nový akvapark, vznikne za Lužánkami
VIDEO: Tropy v novém brněnském akvaparku zakryje střecha ve tvaru vlny

Za Lužánkami v Brně vyroste v příštích letech nový akvapark. Návštěvníkům bude k dispozici hned několik atrakcí, hned vedle je naplánovaný plavecký bazén....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.