Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Problémem úřadů je arogance, zato korupce je minimum, ukázal výzkum

  7:03aktualizováno  7:03
Čeští úředníci jsou arogantní a nezajímají se o názory občanů. Takové jsou nejčastější výtky vůči státní správě. Zjistili to výzkumníci z Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně, kteří se lidí ptali na to, jak hodnotí kvalitu úřadů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Vláda si předsevzala, že do roku 2020 zreformuje státní správu. Výzkum, na němž se podílely také brněnské Vysoké učení technické a Centrum pro ekonomický výzkum a doktorské studium Univerzity Karlovy, ukazuje, jak by státní instituce mohly zlepšit svoje chování k občanům.

Většina ze čtyř stovek dotázaných vnímá státní správu spíš kladně. Kritičtí jsou hlavně vysokoškoláci a ti, kdo úřady navštěvují často. „Celkové výsledky jsou pozitivní, ale státní správa má ještě prostor pro zlepšování,“ zhodnotila jedna z autorek výzkumu Martina Rašticová.

Z dotazníků vyplývá, že největším nešvarem českých úředníků je arogance. Alespoň jednou se s takovým chováním setkaly dvě třetiny návštěvníků úřadů. Čtvrtina z dotázaných se ve státních institucích dokonce cítila diskriminovaná.

O poznání méně lidí zažilo situaci, kdy jim úředník nabídl nějakou výhodu výměnou za protislužbu. S korupčním jednáním se setkala asi desetina dotázaných.

„Pokud se tak stalo, více než třetina se snažila dělat, že nabídku přeslechla, a další třetina ji okamžitě na místě odmítla. Necelá pětina oslovených nabídku protislužby využila,“ dodala Rašticová.

Problémy s úřady mají především mladí

Proti nevhodnému chování však lidé většinou nic nepodniknou. Třetina z dotázaných vůbec neví, jak na to. K podání stížnosti na úřad se někdy odhodlala jen desetina oslovených. Každý osmý dotázaný raději vyhledal pomoc mimo úřad. Obrací se například na neziskové organizace. „Ty by ale neměly suplovat stát,“ podotkla Rašticová.

Téměř dvě třetiny oslovených si také myslí, že úředníci dostatečně nezjišťují jejich potřeby a nedávají jim příležitost vyslovit své požadavky.

Problémy dorozumět se s úřady mají především mladí lidé. Že instituce neinformují včas, pak vadí hlavně obyvatelům středních obcí od 20 do 100 tisíc obyvatel.

„Občané ale mají pocit, že jim není nasloucháno. Úředníci by měli být proškoleni v takzvaných soft skills, tedy v komunikaci s lidmi,“ okomentovala Rašticová. Pozitivním příkladem je podle ní třeba Česká správa sociálního zabezpečení, kde s lidmi úspěšně řeší i obtížné situace.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miroslav Grebeníček před posledním rozloučením s komunistickým europoslancem...
Do Sněmovny se dostal i komunista Grebeníček. Poslancem je už 23 let

Také letos poslali voliči do Poslanecké sněmovny bývalého předsedu KSČM Miroslava Grebeníčka. Ten je poslancem se čtyřletou přestávkou od roku 1990....  celý článek

V Kotlářské ulici v centru Brno prasklo potrubí a voda zaplavila silnici. Jezdí...
Prasklé potrubí stále omezuje provoz v Brně, nový asfalt položí v úterý

Následky prasklého vodovodního potrubí budou Brňané pociťovat ještě několik dní. V ulici Kotlářské, kterou se v pátek brzy ráno proudem valila voda, v sobotu...  celý článek

Zákaz vstupu bez špuntů v uších, výstaviště rozduněly sirény
Zákaz vstupu bez špuntů v uších. Sirény rozezněly brněnské výstaviště

Návštěvníci brněnského výstaviště v sobotu večer zažili nezvyklou podívanou. Hudebníci tam zahráli nejhlučnější skladbu v historii, a sice Symfonii sirén....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.