Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Úroveň přepravy zvířat je v Česku žalostná, říká soukromník

  13:00aktualizováno  13:00
Jedna ze zeber, které do brněnské zoologické zahrady před dvěma týdny cestovaly z nizozemského Rotterdamu, při přepravě zemřela. Podle zahrady byla bedna, v níž zebry vezli, byla příliš malá. Soukromý přepravce Bronislav Šup navíc dodává, že taková cesta je pro zvíře velice stresující. On sám je příznivcem přepravy "na volno".

(ilustrační snímek) | foto: Jan HocekiDNES.cz

Soukromý přepravce zvířat Bronislav Šup

Soukromý přepravce Bronislav Šup z Pohořelic má zkušenosti s převozem desítek exotických savců i bezpočtu koní a dobytka. Převážet zvířata na dlouhou vzdálenost podle něj vyžaduje velké znalosti i dobré technické vybavení.

Jaké máte zkušenosti s převozem zeber?
Zatím jsem jich převážel pět. Na první pohled to není mnoho, ale tato zvířata se v Evropě chovají jenom na safari a v zoo, kde mají vlastní přepravu. Jako soukromý přepravce tak musím mít velkou důvěru, aby mi jejich transport byl svěřen. Ze zkušenosti vím, že během cesty mohou nastat opravdu kuriózní situace, je třeba být perfektně připravený. Jako jediný v Evropské unii mám k tomu speciálně navrženou přepravní soupravu.

Proč zemřela zebra

Chovatel brněnské zoo Jiří Vítek převážel před týdnem z Nizozemska dvě zebry. Během jízdy se ale obě zranily a jedna později uhynula. Pitva odhalila, že zvíře zemřelo na zlomeninu pánevní kosti, která způsobila masivní vnitřní krvácení.

Vedení zoo považuje úmrtí zebry za nešťastnou náhodu a Vítka se zastává: v posledních pěti letech přepravil víc než pět set zvířat a zemřelo jich pět. Vinu mohou nést i pracovníci rotterdamské zoo. Chtěli zmenšit bednu pro přepravu zeber a odmítli podat utišující látky.

Je obtížné zebry převážet?
Zebra je divoké a velmi neposlušné zvíře. V přírodě je například schopná se ubránit i lvici. Všechny situace, na které není zvyklá, jsou tak pro ni i okolí nebezpečné. Zažitou praxí je zebru transportovat v co nejtěsnější bedně, aby se nemohla moc hýbat, ale přirozený postoj přitom musí být zachován. Pro zvíře je to ale obrovský stres a fyzické i psychické vypětí. Já jsem proto zastáncem přepravy na volno, aby zvířata měla dostatek prostoru. To ovšem klade velké nároky na vozidlo. Samozřejmě jsou i zvířata, kterým více místa škodí. Obecná pravidla se stanovit nedají, velkou roli hraje věk i zdravotní stav zvířete či délka trasy.

Pokud se zebra přepravuje na větší vzdálenost, co je nezbytné?
Pro získání povolení pro cestu delší než osm hodin musí dopravní prostředek splňovat velice přísná kritéria. Asi nejdůležitější je takzvaný navigační systém, který funguje podobně jako černá skříňka v letadle. Zaznamenává průběh cesty, ať už je to poloha vozidla, jeho rychlost nebo třeba vnitřní teplota. Sledování zvířete kamerovým systémem není sice povinnost, ale osobně to považuji za nutnost. Auto musí být také vybavené ventilací a napáječkami.

Jste příznivcem použití sedativ?
Sto lidí, sto názorů. Každá sedace znamená určité riziko. Jsou ale zvířata, která bez sedace či uspání nelze ani odchytit, natož naložit. Často se tak používá při nakládání či krátkodobých přepravách. Používat tyto léky při delších cestách je však riskantní. Zvíře probouzející se z hlubokého uspání totiž může být samo pro sebe nebezpečné. V některých státech je to třeba proto úplně zakázané.

Je časté, že převážené zvíře zemře?
Nevím o tom, že by existovala nějaká statistika úrazů zvířat při přepravě. Já sám za devět let praxe bohudík dosud s úhynem žádného savce zkušenost nemám. Ale zákony v České republice platí jen pro někoho, takže pokud dopravce úmrtí nenahlásí, ačkoli je to jeho povinnost, tak vlastně není co evidovat ani vyšetřovat.

Jaká je podle vás úroveň přepravy zvířat v Česku?
Bohužel si u nás kdo chce jezdí, s čím chce. Legislativa je sice v zásadě v pořádku, ale její uplatnění v praxi je žalostné. Policie nemá o pravidlech přepravy zvířat ani ponětí, takže měří tak maximálně rychlost, veterináři se nic nedozví a klienta mnohdy zajímá hlavně cena na úkor pohody a bezpečnosti zvířat i samotné přepravy. Když se během přepravy nic zásadního zvířeti nestane, není kdo by si stěžoval. Bohužel jediný, kdo to skutečně odskáče, jsou zvířata. A přitom by stačilo jenom dodržovat zákony.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kůň se na Brněnsku propadl úzkým otvorem do šachty, hasiči s veterináři ho pak...
Kůň se metrovým otvorem propadl do šachty u bazénu, ven ho vytáhli hasiči

Tři jednotky hasičů a veterinární záchrannou službu čekal ráno na Brněnsku nelehký úkol. Vytahovali koně, který poměrně malým otvorem propadl do technologické...  celý článek

Brnem nad ránem prošel žhář a zapálil popelnice a kontejnery na šesti místech....
Nočním Brnem prošel žhář, na šesti místech zapálil kontejnery a popelnice

Škody za desítky tisíc korun napáchal neznámý člověk, který nad ránem při cestě Brnem dostal touhu zapalovat kontejnery a popelnice. Plameny částečně či zcela...  celý článek

Skupina lidí se v rámci projektu převlékala pět let za skřety
Hrad Špilberk si podmaní skřeti. Utkají se v bojové aréně

Už v sobotu se na Špilberku představí služebníci zla. Jednodenní festival ukáže svět skřetů, na který láká i unikátní výstava, inspirovaná fantasy příběhy,...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Operátor/ka vizuální kontroly a skládaní

Grafton Recruitment Praha
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 18 000 - 20 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.