Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šest míst, 26 milionů chyb. V Brně zvažují nové kontrolování řidičů

  7:07aktualizováno  7:07
Takzvané úsekové měření rychlosti se osvědčilo na dálnici D1. Nyní je zavedli ve Slavkově u Brna a zvažuje jej i samotné Brno. A to kvůli neuvěřitelnému výčtu přestupků z testovacího provozu.

Na D1 instalují kamerový systém. Bude měřit rychlost aut. | foto: Jan Daněk, iDNES.cz

Před víkendem si mnoho řidičů projíždějících brněnským Královopolským nebo Pisáreckým tunelem záměrně dalo pozor, jestli opravdu dodržují předepsanou rychlost. Na Facebooku se totiž šířila informace, že od 1. prosince zde začaly radary měřit úsekovou rychlost. Není to sice pravda, nicméně v budoucnu by v Brně skutečně mohly tyto kamerové systémy na řidiče dohlížet. Zavedením úsekového měření ve vybraných ulicích se teď zabývají brněnští úředníci.

Kde by v Brně mohlo být úsekové měření rychlosti

  • ulice Trnkova, Černovická, Úvoz, Nové sady, Hlinky
  • Královopolský a Pisárecký tunel

Kamery vozidlo vyfotí, o kus dál udělají totéž a systém vypočítá průměrnou rychlost v daném úseku. V létě se takovéto měření osvědčilo na D1, třeba mezi Kývalkou a Ostrovačicemi klesl počet nehod o třetinu.

Magistrátní odbor dopravy si už nechal vypracovat technické studie a návrh se chystá předložit k projednání radě.

„Provedli jsme zkušební měření na šesti úsecích. Třicet procent řidičů neví, co jsou pravidla silničního provozu. Tři procenta překročí rychlost až dvojnásobně,“ popsal vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko.

„Kdybychom závěry z tohoto měření přepočetli na rok, tak bychom dostali 26 milionů přestupků,“ upozornil na obrovské množství řidičů, kteří si s maximální povolenou rychlostí hlavu nelámou.

Inspiraci našel ve Zlíně, kde úsekové měření skutečně přimělo velkou část řidičů pravidla silničního provozu dodržovat.

Při zpracovávání podkladů spolupracuje magistrát se státní policií i se strážníky. Ti vytipovávají a doporučují části Brna, v nichž by bylo dobré kamery nainstalovat. Nejproblematičtějším místem, kde strážníci nejčastěji řeší nedodržení rychlosti, je Trnkova ulice v Líšni. Po ní totiž řidiči vjíždějí do Brna a často si neuvědomí, že už jsou v obci.

„Nedojde jim, že již vjíždí do místa, kde jsou zastávky, přechody pro chodce, a že mají zpomalit na padesátku. Rozdáme tam tisíc pokut ročně. Lidé často argumentují, že měříme nejčastěji v noci, kdy je volný provoz, ale je potřeba říct, že tady jsou překročení rychlosti z větší části ve dne,“ uvedl mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Je důležité, aby to nebyla šikana řidičů, říká Hollan

Další problematickou ulicí je podle něj Černovická. Tam evidují několik stovek rozdaných pokut ročně. Řidiči hodně překračují rychlost také na Úvoze, Nových sadech nebo Hlinkách.

Radaru by se mohl v budoucnu skutečně dočkat i zmíněný Pisárecký a Královopolský tunel. „Chtěli bychom do výběru tato místa zařadit, plánujeme to už dlouhodobě, ale pořád je to výhledová záležitost. Nebude to možné dříve než za rok,“ přiblížila mluvčí brněnských policistů Andrea Cejnková.

Pokud by vedení města se záměrem zavést úsekové měření v Brně souhlasilo, kvůli nejrůznějším úřednickým procesům je reálnější, že by se objevilo až za dva roky. A netýkalo by se jen částí města, kde je nařízená „padesátka“, ale také těch, kde se může jet vyšší rychlostí.

„Je důležité, aby to nebyla šikana řidičů. Na nějakém rovném úseku, který není nebezpečný, by mi přišlo špatné, aby město zvyšovalo rozpočet tím, že tam bude řidiče pokutovat. Ale pokud vyhodnotíme, že někde se skutečně dějí nehody, překračuje se tam dramaticky rychlost, tam by opatření z hlediska prevence bezpečnosti bylo dobré zavést,“ řekl náměstek pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno) České televizi s tím, že konkrétnější by mohl být v lednu, kdy problematiku začne řešit rada. Pro MF DNES to v tuto chvíli odmítl více komentovat. Počká si prý, až co na to řeknou ostatní členové vedení města.

Pokuty ve Slavkově od ledna

Úsekové měření teď nově zavedli ve Slavkově u Brna. U silnice I/50 změří každého řidiče, který jede od začátku města po křižovatku na Křenovice, a to v obou směrech. Úsek se dlouhodobě řadí mezi ty nejrizikovější v kraji. Denně tudy projede okolo 15 tisíc aut, přičemž až 90 procent řidičů tam „padesátku“ nedodržuje. „Stávající orientační radar bohužel řidiče nemotivoval ke snížení rychlosti. Nové opatření je namířené zejména na tranzitní dopravu, která tento úsek enormně zatěžuje,“ uvedl starosta Slavkova Michal Boudný (ČSSD). Radar zatím funguje ve zkušebním provozu, od ledna začne měřit naostro.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

RegioJet má ve flotile už kolem dvou stovek osobních vozů.
Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek.  celý článek

Oprava parovodu paralyzovala Brno.
Brno sužují kolony aut a zpoždění trolejbusů. Město odsune opravy

Kolony a půlhodinové zpoždění, které není výjimkou. Tak to v posledních dnech vypadá v Brně kvůli uzavírce Křenové ulice, kde se opravuje parovod. Vedení města...  celý článek

Vítězný most ze špejlí unesl váhu 26 kilogramů.
VIDEO: Studenti postavili most ze špejlí. Unesl 26 kilogramů

Studenti brněnské průmyslovky se utkali v klání, které není právě typické. Stavěli mosty ze špejlí. Soutěž se na škole stává již tradicí a studenti si při ní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.