Ulice Úvoz má nový pruh pro autobusy

Ulice Úvoz má nový pruh pro autobusy | foto: Radek Miča, MAFRA

Úvoz: lidé si stěžují na pruh pro autobusy

  • 15
Už několik týdnů v ulici Úvoz jezdí řidiči aut pouze v jednom jízdním pruhu. Druhým, dříve odbočovacím pruhem, nyní mohou jezdit jen trolejbusy a autobusy. Obvyklé kolony, které na Úvoze stojí, se tak ještě prodloužily.

Namalování zvláštního pruhu uspíšila rekonstrukce Husovy ulice. Uzavření dopravní tepny totiž situaci na Úvoze zhoršilo. Vyhrazený pruh by ale na ulici měl zůstat i po dokončení rekonstrukce Husovy.

Nelibě to nesou i místní. "Je to tragédie, bydlím tu více než čtyřicet let, ale nynější situace je neúnosná. Auta tu jezdí krokem, tvoří se dlouhé kolony a řidiči na sebe nervózně troubí. Uvažovali jsme i o přestěhování," podotýká smutně Zdeňka Nováková.

Odborníci na dopravu si ale vyhrazený pruh pochvalují. "Městská doprava, by měla být upřednostňována, z tohoto důvodu byl jízdní pruh dopravní komisí schválen," uvedl Vladimír Bielko, vedoucí magistrátního odboru dopravy.

Zřízení jízdního pruhu vítá i vedení Dopravního podniku města Brna. "Před vyhrazením jízdního pruhu měly autobusy a trolejbusy zpoždění, které ve špičce dosahovalo až patnácti minut, nyní se pohybujeme v hodnotách maximálně do pěti minut," uvedl Jan Seitl z Dopravního podniku.

Ulice Úvoz má nový pruh pro autobusy

Josef Košárek, který na Úvozu pracuje, s tím nesouhlasí. "Předešlá dopravní situace nebyla růžová, ale teď je to mnohem horší."

A ani řidiči městského podniku nevidí svůj nový jízdní pruh tak pozitivně jako magistrát či Dopravní podnik. "Vyhrazený pruh nám ve špičce trochu pomáhá, ale kolikrát to není ani znát," konstatoval jeden z řidičů trolejbusu. Jméno si nepřál zveřejnit.

Schválení jízdního pruhu předcházelo několik studií. "Mapovali jsme situaci na Úvoze a podle našich šetření sloužil jízdní pruh pouze rychlejším vozidlům k předjíždění," řekl Bielko. Vyhrazený pruh podle něj navíc může pomoci i vozidlům rychlé záchranné služby či hasičům, aby se dostali k dopravní nehodě či požáru.

Další problém: pruh uprostřed, zastávka na kraji
Řidiči a pasažéři městské hromadné dopravy mají také problém s konečnou podobou jízdního pruhu. Jízdní pás pro trolejbusy je totiž uprostřed silnice, zastávky ale na jejím kraji. Řidiči jsou tak nuceni neustále přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého.

"Trolejbus si jede ve svém pruhu, blíží se k zastávce, ale mnohdy má kvůli koloně aut problém u ní zastavit. Lidé pak musí k trolejbusu procházet kolem aut," komentuje situaci Nováková.

Recept na zácpy na Úvoze nemají ani policisté. Doporučují proto totéž co ostatní odborníci.

"Chtějí-li řidiči ušetřit čas, měli by více využívat služeb městské hromadné dopravy. Musíme si uvědomit, že jsme městská aglomerace a počet vozidel se každým rokem neuvěřitelně rychle zvyšuje," konstatoval šéf brněnské dopravní policie Štěpán Zachara.