V Blatnici se chystá auto na Haiti | foto: Richard Guryča, MF DNES

V Blatnici se chystá auto na Haiti, pomůže vrtat studny

  • 1
Majitel autoservisu v Blatnici Stanislav Míšek opravuje ve své dílně už několik týdnů nablýskanou Pragu V3s. Ta sice vypadá, jako by mířila na přehlídku veteránů, ale ve skutečnosti ji čeká provoz v extrémně náročném terénu. Je to už druhá "vétřieska", která bude pracovat na misii v Baie de Henne na Haiti.

"Do terénu je tohle auto nepřekonatelné. Jednoduché, nenáročné na údržbu a opravy. Není tam žádná složitá elektronika ani vzduchařina," popisuje Stanislav Míšek výhody populárního českého vozu, desítky let používaného například v armádě či na stavbách.

Projekt ovšem původně nesouvisel s tragickým zemětřesením. První vůz se skříňovou nástavbou dopravila charita na Haiti už v srpnu loňského roku pro potřeby misie, kterou v Baie de Henne už od roku 2002 řídí katolický kněz Roman Musil.

A jeho bývalý spolužák Zdeněk Stodůlka, farář v Blatnici pod Svatým Antonínkem, koordinuje podporu misie právě z farnosti v obci na pomezí hodonínského a uherskohradišťského okresu.

V Blatnici se chystá auto na HaitiV Blatnici se chystá auto na Haiti

"První auto jsme na Haiti posílali v kontejneru lodí, to trvá zhruba měsíc," popisuje páter Stodůlka. "U auta, které se teď dodělává, jsme zvažovali, že by se tam případně přepravilo nějakým leteckým speciálem, pokud by ho vláda vyslala na Haiti v souvislosti se zemětřesením. To se ale podle všeho nechystá, takže opět připadá v úvahu spíše cesta lodí," vysvětluje Stodůlka.

Záměr vybavit a co nejrychleji odeslat auto, aby bylo schopné pomáhat při likvidaci následků zemětřesení, by tak s dlouhou dobou přepravy ztratil smysl.

"Chceme ho tedy využít především v projektu Voda pro Haiti, jehož podstatnou součástí je vrtání nových studní. Auto tedy na sobě ponese vrtnou soupravu a za sebou potáhne výkonný kompresor," vysvětluje blatnický farář.

Nedostatek vody je podle samotných Haiťanů jedním z nejpalčivějších problémů v zemi. "Na Haiti sice jsou francouzské i americké firmy, které vrtají studny, ale techniku obvykle mají na velkém kamionu, který se dostane jen tam, kam vede silnice. Zatímco vétřieska vyšplhá všude," vysvětluje páter Stodůlka.

Stanislav Míšek hodlá dokončit přípravu auta během několika dnů. "Některé díly vyměňujeme za nové, aby se co nejvíce předešlo riziku poruchy. Při špatné kvalitě tamních pohonných hmot ji však přesto nelze vyloučit," říká mechanik.

Poté bude třeba vybavit auto vrtnou soupravou, sehnat dostatečně výkonný kompresor a dopravit celé zařízení na Haiti. Pravděpodobně opět po moři a v kontejneru.

Podrobné informace o projektu shrnují internetové stránky www.pragahaiti.cz. Číslo účtu, na němž je možné projekt podpořit, je 35-1868350237/0100, v.s. 77777.