Stanislav Moša při on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

V Brně jsme umělecky svobodnější, míní divadelní principál Stanislav Moša

  • 0
Obchod nesmí diktovat ani obsazení muzikálu, ani volbu tématu, myslí si obchodník s muzikály a šéf Městského divadla v Brně Stanislav Moša. "Vskutku jsem někdy překvapen, koho některé pražské produkce pouštějí na jeviště. Při obchodním tlaku a množství produkce jsou naši kolegové mnohem nesvobodnější než my v Brně," rýpnul si do scény hlavního města host iDNES.cz.

Čtenáři se ho v on-line rozhovoru ptali třeba na to, co říká na korupční kauzu v brněnské ODS, která v současnosti hýbe městem.

"V našem městě se toho napovídá až moc," vzkázal Moša. "Lidé zde bojují nefér prostředky a kolikrát místo toho, aby přemýšleli, jak společně město povznést, házejí na sebe bláto. Já osobně jsem se s podobnými praktikami nesetkal," odpověděl Filipu Nováčkovi na otázku, zda v době, kdy divadlo prostavělo velké peníze, bylo napojeno na politické a podnikatelské kruhy víc, než je zdrávo.

Brněnské Městské divadlo má také další stavební plány. Chtělo by zlepšit možnost parkování pro návštěvníky a vybudovat lepší sklady pro dekorace, kostýmy a archivní materiály. "Plány zde jsou, léta však leží mimo naše možnosti. Kdyby se to podařilo, bylo by to znamenité," napsal host iDNES.cz.

. VŠECHNY ODPOVĚDI STANISLAVA MOŠI NAJDETE ZDE

A když se ho čtenář Petr Kovařík zeptal, zda někdy neměl chuť s divadlem praštit, překvapil divadelník touto odpovědí: "Dávno už jsem sekl s něčím jiným. V dospívání jsem se chystal na to, že budu sochařem a když jsem tenkrát kolem sebe viděl, co to znamená, sekl jsem s tím a našel se v divadle. Na jeden život jedno seknutí stačí," míní Moša.

Celá jeho práce je podle něj řešením nepředvídatelných problémů. "Ty představují snad 90 procent mé každodenní činnosti, ale právě proto divadlo miluju. Nudu bych nesnesl," vyznal se Moša.

Obchodník s muzikály
Ředitel Městského divadla Brno, textař a libretista Stanislav Moša, má pověst jednoho z nejschopnějších divadelníků v zemi. Je výtečný manažer, zručný muzikálový režisér a diskutovaný autor.

Dvaapadesátiletý divadelník je dokonce pro mnohé prvním mužem muzikálu v zemi. V Brně za státní peníze před čtyřmi lety postavil a otevřel nejmodernější hudební divadlo v Česku. Pod střechu této hudební scény přivezl proslulé hity jako West Side Story, Hair či Jesus Christ Superstar. A Brno díky němu v nadcházející sezoně uvidí muzikálové šlágry, jako jsou Bídníci a Evita.

Sám režisér však zdůrazňuje, že brněnská muzikálová scéna je také místem, kde se rodí původní tuzemská tvorba. A nových českých muzikálů zde uvedli už pěknou řádku.

Sám Moša, který si získal také nálepku mimořádně schopného lobbisty, zřejmě ví, jak na politiky, tedy zdroj peněz a chlebodárce. "Již dávno bylo spočítáno, že jedna koruna vložená do kultury generuje více než dva a půl násobku zisku v jiných oblastech: doprava, restaurace, hotely. A kromě toho národy neprodělávají na kultuře, ale na nekulturnosti," tvrdí s oblibou.

Absolvent ostravské konzervatoře a činoherní režie na brněnské JAMU nastoupil po ukončení vysoké školy v roce 1983 jako režisér do tehdejšího Divadla bratří Mrštíků.

V roce 1990 se stal uměleckých šéfem a o dva roky později ředitelem. Bezvýraznému Divadlu bratří Mrštíků prosadil Moša přívlastek Městské, a i navenek tak posílil vztah k jeho zřizovateli. Vedle nového názvu divadlo získalo rovněž fungl novou fasádu. Nejen tu venkovní, ale i uměleckou.

Z barabizny, do níž zatékalo, vybudoval schopné a především fungující impérium, kterému se v uměleckých kuloárech vtipně říká Mošoland. Čítá nejen dvě scény, ale zejména mimořádně schopný soubor, který už zrodil nejednu hvězdu republikového formátu.

Stačí připomenout jména jako Alena Antalová, Roman Vojtek či stále více se prosazující Jitka Čvančarová. A po televizních seriálech je rozseto nepočítaně zdejších hvězdiček, jejichž líheň je výsledkem Mošova letitého a systematického uměleckého diktátu. Jenom letos do tohoto divadla putovaly hned tři prestižní ceny Alfréda Radoka. Cen Thálie tam také mají hromadu.

Jako každý úspěšný člověk budí i Moša rozporuplné reakce. "Toto divadlo je duchaprázdná bída," rozčiluje se jeden z přispěvatelů na webu Oficiální stránky známých osobností. Spokojení diváci tu ovšem mají drtivou převahu.

Rodák z Nového Jičína má jako režisér na kontě více než 120 inscenací. Pracoval nejen na českých scénách, ale v seznamu figuruje Německo, Itálie, Slovinsko, Slovensko, Chorvatsko, Nizozemsko, Portugalsko nebo Španělsko. Za hranicemi neprosadil pouze sebe, ale i svoje svěřence. Soubor s úspěšnými muzikály brázdí celou západní Evropu.

,