Stroj Silkot dokáže celit díry na silnici i v mrazivém počasí

Stroj Silkot dokáže celit díry na silnici i v mrazivém počasí | foto: Siltek

V Brně vznikl stroj, který opraví díry i v mrazu. Silničáři jej kupovat nebudou

  • 13
Oprava často i hlubokých děr na silnicích po zimních mrazech by mohla být levnější a šetrnější vůči přírodě. Brněnská firma Siltek totiž vyvinula ojedinělý stroj Silkot, který rozbité cesty opraví s využitím odpadového materiálu.

Jihomoravští silničáři se však nového pomocníka jen tak nedočkají. Silkot v akci je na jihu Moravy k vidění jen vzácně. Jen když sem dorazí silničáři z Bruntálska, kteří jsou jedinou firmou, jež unikátní stroj vlastní.

Představitelé Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje totiž koupi stroje v nejbližší době neplánují. "Známe ten stroj a líbí se nám, ale v současnosti si ho nemůžeme dovolit," uvedl ředitel jihomoravských silničářů Jan Zouhar.

Jeden stroj nemá význam

Aby se nákup strojů opravdu vyplatil, bylo by podle Zouhara potřeba jich nakoupit hned několik.

"Musíme po zimě spravit velké množství výtluků velmi rychle. V takovém případě přijde levněji klasická metoda, protože stroj je určen spíš na zvlášť kvalitní, lokální opravy," dodal Zouhar.

Tomu ovšem odporuje Jaromír Láčík z bruntálské společnosti Autokredit, která stroj používá. Ten považuje Silkot za vhodný i na velkoplošné opravy velkého rozsahu.

Stroj využívá k zalepení děr na vozovkách roztrhaných mrazem odpad po frézování asfaltu. Podle výrobce se investice do přístroje za téměř dva miliony korun zákazníkovi vrátí už za devět měsíců.

"Nedá se to sice přesně určit, protože cena opravy rozdílných druhů silnic se pohybuje v širokém rozmezí, ale podle našich výpočtů by to tak mohlo být," vysvětlil Jiří Vychodil z firmy Siltek.

Pracuje i v mrazech

Stroj lze navíc používat při teplotách kolem nuly, kdy opravy jinými technologiemi nepřicházejí v úvahu.

Inovativní přístroj se skládá ze dvou částí. Zatímco v zásobníku se zahřívá recyklát na 150 stupňů Celsia, obří kovová žehlička rozehřeje povrch vozovky na stejně vysokou teplotu. "Obě složky se pak lépe spojí a takto opravená silnice vydrží až pět let," uvádí výrobce.