Redaktorka MF DNES s šéfkou opery v Národním divadle Brno Evou Blahovou (vpravo)

Redaktorka MF DNES s šéfkou opery v Národním divadle Brno Evou Blahovou (vpravo) | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Kvůli Janáčkovi se pěvci učí česky, říká šéfka brněnské opery

  • 1
Pět operních souborů přestaví tento týden v Brně dílo skladatele Leoše Janáčka. V pátek totiž začal další ročník festivalu Janáček Brno. "Všechna velká divadla se předhánějí v tom, kdo udělá lepší inscenaci jeho opery," řekla Eva Blahová, která druhou sezonu vede operu v Národním divadle Brno.

Co je letos největším lákadlem?
Třetí roční festivalu Janáček má spoustu lákadel. Program by mohl oslovit hlavně brněnské diváky, protože přijedou zahraniční soubory ze Slovenska, Německa a z Holandska. Na festivalu zazní také pokračovatelé Janáčka, jeho žáci a žáci jeho žáků.

Jezdí na festival i cizinci?
Je zajímavé, že právě letos je v zahraničí o tento festival ohromný zájem. Všude, kde jsem měla možnost jej představit, reagovali vstřícně. Třeba rakouská televize přijede na dva dny točit do Brna. Na programu máme operu Ericha Wolfganga Korngolda Zázrak Heliany. Když se posledně hrála v Janáčkově opeře, přijely tři autobusy z Rakouska. Při tiskové konferenci ve Vídni byla skutečně velká bomba, že děláme tuto operu, která se málo uvádí.

Myslíte, že už si lidé spolu s Janáčkem vybaví zároveň i Brno?
Janáček je bytostně spojený s tímto městem. Nejen jako skladatel. Vyoral tady hlubokou brázdu i jako organizátor, pedagog a dirigent. Postaral se, aby divadlo mělo výbornou dramaturgii a vysokou kvalitu. Jeho všestranný talent možná ještě ani není úplně doceněný. Patří k nejlepším skladatelům dvacátého století.

Jste ředitelkou Janáčkovy opery. Snažíte se jej tedy více hrát?
Ano, máme hodně jeho titulů v repertoáru. Janáčkův festival jsme otevřeli operou Osud, která tady nebyla inscenována dvacet pět let. Přizvali jsme zahraničního režiséra, scénografku i výtvarnici. Je to opera, která má co říct moravskému publiku. Hned první scéna se odehrává v lázních v Luhačovicích.

Musí pěvci umět kvůli Janáčkovi základy češtiny?
Janáček je prestižním autorem, kterého chtějí mít dirigenti, režiséři i pěvci v repertoáru. A proto se všichni učí češtinu. Český jazyk se zařadil vedle italštiny, francouzštiny a němčiny k těm jazykům, které operní pěvci potřebují. I v tom je Janáčkova zásluha. Dnes je opravdu vysoko ceněným a žádaným autorem.

Čím to je, že je nyní tolik populární?
Kvalitou díla. Jeho hudební řeč oslovila lidi. Vycházel z lidové moravské poezie a jeho intonace se velmi přibližuje intonaci lidské řeči. V Lišce Bystroušce zase uměl zaznamenat všechny zvuky přírody. Ve skladatelském myšlení předčil své kolegy.

Není v současnosti problém lidi přesvědčit, aby utratili peníze za operu či koncert vážné hudby?
Když mají lidé problémy, je o to lepší, když si vezmou dobrou knihu, jdou do muzea nebo do opery. Krása, kterou umění dává, lidi uklidní a optimisticky naladí. Zvlášť v tomto přetechnizovaném století.