Tryzna za Václava Havla a podepisování kondolenčních listin v brněnském Divadle

Tryzna za Václava Havla a podepisování kondolenčních listin v brněnském Divadle Husa na provázku | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Václava Havla vrátil za normalizace na divadelní prkna Petr Oslzlý

Když se Václava Havla snažil komunistický režim umlčet, těžko hledal cestu k publiku. To se změnilo, když slavného dramatika přivedl do Brna Petr Oslzlý, umělecký šéf i dramaturg legendárního Divadla na provázku. Provázek se stal jedinou oficiální scénou, která s Havlem za normalizace spolupracovala.

Tato scéna byla prvním a jediným divadlem, které už za totalitního režimu hrálo text Václava Havla. Samozřejmě jej nesmělo uvádět pod jeho jménem, k tomu sloužili takzvaní "pokrývači", tedy lidé, kteří vůči oficiálním kruhům vystupovali coby autoři díla.

V Divadle na provázku byl tehdy dramaturgem Havlův pozdější poradce a dnešní ředitel Centra experimentálního divadla v Brně Petr Oslzlý. Ten Václava Havla v 80. letech do Brna přivedl. "Byl jsem to já, protože to přece byla moje povinnost coby divadelního dramaturga," prozradil Oslzlý.

Brněnský festival Divadelní svět se v roce 2010 odehrál ve znamení Václava Havla. Na snímku Monika Šimková, Stanislav Moša, Petr Oslzlý a Sylvie Pospíšilová.

Jejich společné seznámení a pozdější přátelství ovšem začalo mnohem dřív. "Ještě v době, kdy jsem byl studentem. Tehdy jsem si napsal deset jmen lidí světového divadla, se kterými jsem se potřeboval v životě setkat," vysvětlil dramaturg.

Oslzlý se s mladým dramatikem Václavem Havlem seznámil v Praze. "V roce 1969 jsem zajel do divadla Rubín na Václavském náměstí a tam jsem viděl stát u baru takového mladého muže v džínovém obleku. Při pozornějším pohledu jsem zjistil, že je to právě Václav Havel," poznamenal Oslzlý.

"Představil jsem se mu a on zareagoval naprosto příkladně. Tehdy už byl světovým autorem, měl už jednu cenu OBIE, kterou za zvláště pozoruhodný experiment v divadle uděluje porota v New Yorku. Je to vlastně takový malý divadelní Oscar," řekl dramaturg.

Slzy pro Havla

Cenu tehdy Havel dostal za svůj debut Zahradní slavnost. "Pak ji dostal ještě dvakrát, nakonec i za celoživotní dílo. Zkrátka to už tehdy byl celosvětově uznávaný autor. A on se mnou pak dvě hodiny mluvil. Kladl jsem mu otázky a on na ně trpělivě odpovídal," popsal Oslzlý.

Osmdesátá léta a konspirační schůzky

Intenzivnější spolupráce mezi oběma divadelníky se rozhořela zkraje 80. let, když se Václav Havel vrátil ze svého nejdelšího pobytu ve vězení. Oslzlý tehdy působil jako dramaturg Divadla na provázku.

"S Václavem Havlem jsem byl v pravidelném písemném kontaktu. A pak jsem ho pozval na naše představení. On pak jezdil pravidelně a vždy zdůrazňoval, že to bylo vůbec první pozvání od oficiálně hrajícího divadla, kterého se mu za normalizace dostalo," připomněl Oslzlý.

Oba umělci se setkávali na konspiračních schůzkách v jednom pražském hotelu. "Byl to hotel Ostaš. Byl totiž místem setkání Němců z východního a západního Německa. Takže tam sice bylo hodně fízlů, ale ti byli specialisty na úplně jinou oblast. Scházeli jsme se tedy v jakési tmě pod svícnem," naznačil dramaturg.

V polovině roku 1987 začali brněnští divadelníci připravovat první scénický časopis Rozrazil.

"Rozhodli jsme se, že bude o demokracii. Havel okamžitě souhlasil s účastí a nakonec jsme se rozhodli, že zpracuje dramatický text Zítra to spustíme o Aloisi Rašínovi a jeho noci z 27. na 28. října, kdy připravoval vznik svobodného československého státu. Tak se Havel stal naším tajným spolupracovníkem a autorem," řekl Oslzlý.