Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejvíc zastávek zničí vandalové v Brně. Skla někdy vydrží jen pár dní

  6:00aktualizováno  6:00
Stovky nových skleněných čtverců musejí opraváři každý rok namontovat v čekárnách brněnské hromadné dopravy. Opravy vymlácených vitrín a skel přijdou na více než milion korun. Výjimkou nejsou ani tři rozbité čekárny za noc. Přístřešky ochránit v podstatě nelze.

Zhruba týden po opravě vandalové poničili zastávku znovu (16. listopadu 2015). | foto: Martina Vyroubalová, iDNES.cz

„Nejčastěji řešíme opravy rozbitých skel, polepy, posprejování, odmontované kusy střech přístřešků a poničené lavičky. Náklady na opravy mobiliáře poničeného vandalismem dosahují několika stovek tisíc korun ročně,“ přiblížila iDNES.cz Kateřina Sekytová z firmy EuroAWK, která ve městě spravuje takřka 300 čekáren.

Mezi nimi i přístřešek na zastávce Bieblova, který letos musela opravovat už třikrát. Jen likvidace škod po zářijovém řádění vandalů, tedy instalace čtyř nových skel i vybité vitríny, stála 20 tisíc korun. Ani týden však neuplynul od chvíle, kdy opraváři čekárnu uvedli do původního stavu, a už byla rozmlácená znovu.

Fotogalerie

„Výměna jednoho skla se pohybuje v řádu tisícikorun, záleží samozřejmě na velikosti přístřešku. Často se musí opravovat také rámy a uchycení,“ doplnila Sekytová,

Podle zkušeností firmy vandalové ničí majetek vesměs nahodile a nelze přesně určit, ve které městské části představují největší problém.

Svůj vztek si na čekárnách vybíjejí několikrát měsíčně, především v noci a častěji na odlehlejších místech. „Vandalismem se zabýváme každý týden několikrát, lidé jsou schopní rozbít i tři vitríny za noc,“ přiblížil mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Bezpečnostní sklo za jiný materiál vyměnit nelze

Dopravní podnik za opravy zničeného zařízení zaplatí za rok další zhruba milion korun. Z této sumy pokrývá likvidaci škod i na jiném svém majetku, například na zábradlí v prostorách hlavního nádraží.

„Do částky nespadá jen mobiliář, ale veškeré naše zařízení, které nejde zahrnout pod dopravní prostředky. Zastávek máme v majetku minimum, asi do deseti, mezi nimi jsou třeba dřevěné přístřešky na Lesné. Mimo to pod nás spadají ještě přístřešky na konečných zastávkách, které v některých případech slouží jako zázemí pro řidiče,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Některé přístřešky spravuje i dopravní odbor magistrátu a další udržují samotné městské části. „Město má na starosti zastávky spíše autobusové,“ přiblížil mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Množství různých správců však podle dotčených stran není hlavním důvodem toho, proč nelze zavést žádná účinná plošná opatření ochrany přístřešků. Napříč celou zemí přitom právě v Brně vymlátí vandalové čekáren nejvíc, jak upozornila před časem Česká televize.

„Pokud bychom například instalovali kamery, stanou se také velice rychle objektem vandalismu. Bezpečnostní sklo bohužel nelze nahradit jiným materiálem, protože by pak nebylo možno dodržet požadavky, které musí přístřešek splňovat, například nároky na světlo,“ objasnila Sekytová.

Z pohledu dopravního podniku se právě kamerový systém jeví jako zřejmě nejúčinnější preventivní i represivní opatření. „Ale i rozšiřování kamerového systému musí mít nějaké svoje meze. Navíc jeho použití je pečlivě hlídáno Úřadem pro ochranu osobních údajů,“ doplnila mluvčí dopravního podniku.

Pachatele, kteří zastávky ničí, se přitom podle Sekytové daří dopadat jen ojediněle. „Především poté, co nás na ničení majetku upozorní svědci. To je vůbec nejdůležitější faktor. Kamery jsou však při pátrání po podezřelých stále důležitější. Zaměstnancům dohledového pracoviště městské policie se díky nim daří zaznamenávat přestupky i trestné činy často,“ doplnil Ghanem.

Autor:



Nejčtenější

Nový chodník je šikmý a s boulemi. Ať ho zaplatí starosta, zní z obce

V Hornich Bojanovicich mají křivý chodník

Nakloněná plocha s boulemi, jak obvykle vypadají cesty po zemětřesení nebo po povodni. V Horních Bojanovicích na...

Brno dohání Prahu. Chce postavit metro s patnácti zastávkami

Nové soupravy RegioPanter začnou jezdit na trase Ostrava-Suchdol nad Odrou či...

V prestižních žebříčcích posuzujících kvalitu života se Brno v posledních letech dostalo před Prahu. A další trumf by...



ČSSD vyloučila Patočku. Bolševická netolerance, zastal se ho Sobotka

Přestože hlasování o brněnském železničním nádraží není platné, aktivista Jakub...

Městská konference ČSSD rozhodla v sobotu o vyloučení šéfredaktora Deníku Referendum Jakuba Patočky ze strany kvůli...

SOUKROMÉ OČKO: Měním převleky, paruky nenosím. Svým dětem balím na výlet GPS

Brněnský soukromý detektiv Marian Hybký

Špehování jej bavilo odmala, až díky osudovému setkání s bývalým zpravodajcem se jím však Marian Hybký začal živit....

VIDEO: Útočník srazil seniora ze skály, muž zůstal viset na okraji lomu

Policie zachránila seniora, který visel na kraji lomu

Soud vzal do vazby 27letého muže a o deset let starší ženu z Brna, které policie viní z pokusu o vraždu seniora....

Další z rubriky

Nehoda dvou kamionů na sedm hodin zablokovala dálnici D1 u Brna

Hasiči zasahují u vážné nehody dvou kamionů na dálnici D1 u exitu Rohlenka.

Dálnici D1 u Tvarožné na Brněnsku dopoledne zablokovala nehoda dvou kamionů, které se do sebe zaklínily. Jeden z řidičů...

Řidič nedal přednost, při střetu aut na Znojemsku se zranilo pět lidí

Při nehodě u obce Práče na Znojemsku se zranilo pět lidí (17. listopadu 2017).

Dva automobily se ráno srazily u obce Práče na Znojemsku, jeden z nich skončil po nárazu na střeše. Jeden z řidičů...

Kůrovec pustoší ve velkém stromy oslabené suchem, lidé se pak diví kácení

Lýkožrout smrkový - malý, ale velmi obávaný brouček.

Měří zpravidla jeden až devět milimetrů, ale škody, které páchá, se počítají na tisíce napadených stromů. Největší...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.