Zhruba týden po opravě vandalové poničili zastávku znovu (16. listopadu 2015).

Zhruba týden po opravě vandalové poničili zastávku znovu (16. listopadu 2015). | foto: Martina Smutná, iDNES.cz

Nejvíc zastávek zničí vandalové v Brně. Skla někdy vydrží jen pár dní

  • 35
Stovky nových skleněných čtverců musejí opraváři každý rok namontovat v čekárnách brněnské hromadné dopravy. Opravy vymlácených vitrín a skel přijdou na více než milion korun. Výjimkou nejsou ani tři rozbité čekárny za noc. Přístřešky ochránit v podstatě nelze.

„Nejčastěji řešíme opravy rozbitých skel, polepy, posprejování, odmontované kusy střech přístřešků a poničené lavičky. Náklady na opravy mobiliáře poničeného vandalismem dosahují několika stovek tisíc korun ročně,“ přiblížila iDNES.cz Kateřina Sekytová z firmy EuroAWK, která ve městě spravuje takřka 300 čekáren.

Mezi nimi i přístřešek na zastávce Bieblova, který letos musela opravovat už třikrát. Jen likvidace škod po zářijovém řádění vandalů, tedy instalace čtyř nových skel i vybité vitríny, stála 20 tisíc korun. Ani týden však neuplynul od chvíle, kdy opraváři čekárnu uvedli do původního stavu, a už byla rozmlácená znovu.

„Výměna jednoho skla se pohybuje v řádu tisícikorun, záleží samozřejmě na velikosti přístřešku. Často se musí opravovat také rámy a uchycení,“ doplnila Sekytová,

Podle zkušeností firmy vandalové ničí majetek vesměs nahodile a nelze přesně určit, ve které městské části představují největší problém.

Svůj vztek si na čekárnách vybíjejí několikrát měsíčně, především v noci a častěji na odlehlejších místech. „Vandalismem se zabýváme každý týden několikrát, lidé jsou schopní rozbít i tři vitríny za noc,“ přiblížil mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Bezpečnostní sklo za jiný materiál vyměnit nelze

Dopravní podnik za opravy zničeného zařízení zaplatí za rok další zhruba milion korun. Z této sumy pokrývá likvidaci škod i na jiném svém majetku, například na zábradlí v prostorách hlavního nádraží.

„Do částky nespadá jen mobiliář, ale veškeré naše zařízení, které nejde zahrnout pod dopravní prostředky. Zastávek máme v majetku minimum, asi do deseti, mezi nimi jsou třeba dřevěné přístřešky na Lesné. Mimo to pod nás spadají ještě přístřešky na konečných zastávkách, které v některých případech slouží jako zázemí pro řidiče,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Některé přístřešky spravuje i dopravní odbor magistrátu a další udržují samotné městské části. „Město má na starosti zastávky spíše autobusové,“ přiblížil mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Množství různých správců však podle dotčených stran není hlavním důvodem toho, proč nelze zavést žádná účinná plošná opatření ochrany přístřešků. Napříč celou zemí přitom právě v Brně vymlátí vandalové čekáren nejvíc, jak upozornila před časem Česká televize.

„Pokud bychom například instalovali kamery, stanou se také velice rychle objektem vandalismu. Bezpečnostní sklo bohužel nelze nahradit jiným materiálem, protože by pak nebylo možno dodržet požadavky, které musí přístřešek splňovat, například nároky na světlo,“ objasnila Sekytová.

Z pohledu dopravního podniku se právě kamerový systém jeví jako zřejmě nejúčinnější preventivní i represivní opatření. „Ale i rozšiřování kamerového systému musí mít nějaké svoje meze. Navíc jeho použití je pečlivě hlídáno Úřadem pro ochranu osobních údajů,“ doplnila mluvčí dopravního podniku.

Pachatele, kteří zastávky ničí, se přitom podle Sekytové daří dopadat jen ojediněle. „Především poté, co nás na ničení majetku upozorní svědci. To je vůbec nejdůležitější faktor. Kamery jsou však při pátrání po podezřelých stále důležitější. Zaměstnancům dohledového pracoviště městské policie se díky nim daří zaznamenávat přestupky i trestné činy často,“ doplnil Ghanem.