Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nehoda u Topolan byla varováním v pravý čas, řekl soudu drážní inspektor

  14:05aktualizováno  14:05
Vykolejení dvou desítek nákladních vagónů v roce 2011 u Topolan pomohlo odhalit další desítky kritických míst na železnici v celé České republice. Před okresním soudem ve Vyškově na to upozornil drážní inspektor Josef Dvořák. Vypovídal ve prospěch pěti železničářů, kteří jsou za nehodu obžalovaní.

Pětici železničářů viní obžaloba z toho, že se měli podílet na vykolejení nákladního vlaku u Topolan na Vyškovsku v roce 2011. Drážní inspektor ale upozornil, že chyba nemusí být na jejich straně. | foto: Hynek Zdeněk, 5plus2.cz

„Vykolejení nákladních vagónů bylo varováním v pravý čas. Díky tomu vyšlo najevo, že na celém území České republiky byla dlouhodobě špatně prováděna kontrola upevnění kolejí. Okamžitě po nehodě začala důkladná revize všech tuzemských tratí. Výsledkem bylo, že za jediný týden byla nařízená zpomalená jízda v 52 úsecích,“ vypověděl před soudem Dvořák.

Fotogalerie

Drážního inspektora na líčení pozvali obhájci pětice obžalovaných železničářů, u nichž soud zkoumá míru zavinění. Dvořák mimo jiné upozornil, že upevňovadla kolejí byla naprosto nevyhovující.

„Tento typ upevňovadel je u bezstykové koleje zakázán přibližně deset let vyhláškou. Častokrát se totiž povolují a při opakovaném dotahování se rozmáčknou. Naoko to přitom může vypadat tak, že je kolej dobře utažena. Na trati mezi Brnem a Přerovem poblíž Vyškova byl tento typ ale zvolen ještě před vydáním zmíněné vyhlášky,“ upozornil Dvořák.

Na kritickém úseku byly koleje staré přibližně pětadvacet let. Životnost upevňovadel je přitom pouhých dvacet roků. Jeden z pětice obviněných, vrchní traťmistr Vladimír Kuřátko o problému věděl.

„Několik let jsem proto žádal o výměnu kolejí, ale marně,“ vypověděl Kuřátko u soudu.

Chtěl osm a půl kilometru kolejnic, dostal 200 metrů

Jeho slova v pondělí potvrdil před soudem i drážní inspektor Dvořák.

Vykolejení vlaku u Topolan

Nehoda se stala v neděli 5. června 2011.

Nákladní vlak s prázdnými vagony na uhlí mířil z Brna do Bohumína, z pětadvaceti jich vykolejilo třináct.

Při nehodě nebyl nikdo zraněn.

„Tyto žádosti mohu potvrdit. Vrchní traťmistr žádal každým rokem o výměnu několika kilometrů kolejnic. Dostal z toho ale vždy jen zlomek. V jednom roce chtěl například 8 400 metrů kolejnic, ale dostal jich jen 200 metrů. Chyba byla jednoznačně v systému,“ řekl Dvořák.

Nedořešenou otázkou zůstává, jak je možné, že v místě nehody bylo špatně uchyceno až 98 procent kolejnic, což je i podle Dvořáka nevídané množství.

Obvinění železničáři jsou ale přesvědčení, že na vině nehody je šestice nákladních železničních vagónů v havarijním stavu, které byly podle jejich tvrzení součástí vlaku. To se jim ale zatím nepodařilo doložit.

Soudce Karel Menšík proto odročil líčení na březen, aby vyslechl další svědky.

Autor:



Nejčtenější

Nový chodník je šikmý a s boulemi. Ať ho zaplatí starosta, zní z obce

V Hornich Bojanovicich mají křivý chodník

Nakloněná plocha s boulemi, jak obvykle vypadají cesty po zemětřesení nebo po povodni. V Horních Bojanovicích na...

ČSSD vyloučila Patočku. Bolševická netolerance, zastal se ho Sobotka

Přestože hlasování o brněnském železničním nádraží není platné, aktivista Jakub...

Městská konference ČSSD rozhodla v sobotu o vyloučení šéfredaktora Deníku Referendum Jakuba Patočky ze strany kvůli...



SOUKROMÉ OČKO: Měním převleky, paruky nenosím. Svým dětem balím na výlet GPS

Brněnský soukromý detektiv Marian Hybký

Špehování jej bavilo odmala, až díky osudovému setkání s bývalým zpravodajcem se jím však Marian Hybký začal živit....

VIDEO: Útočník srazil seniora ze skály, muž zůstal viset na okraji lomu

Policie zachránila seniora, který visel na kraji lomu

Soud vzal do vazby 27letého muže a o deset let starší ženu z Brna, které policie viní z pokusu o vraždu seniora....

Nehoda dvou kamionů na sedm hodin zablokovala dálnici D1 u Brna

Hasiči zasahují u vážné nehody dvou kamionů na dálnici D1 u exitu Rohlenka.

Dálnici D1 u Tvarožné na Brněnsku dopoledne zablokovala nehoda dvou kamionů, které se do sebe zaklínily. Jeden z řidičů...

Další z rubriky

Omezení svobody začíná útokem na neziskovky, říká zakladatel Nesehnutí

Nesehnutí vzniklo v roce 1997 odštěpením od Hnutí Duha. Milan Štefanec je v něm...

Brněnská nezisková organizace Nesehnutí oslavila 20 let. Za dobu své existence se stala vlivnou iniciativou, kterou...

Teď Bryan Adams a pak legenda, jaká v Brně ještě nebyla, láká organizátor

Bryan Adams (O2 arena, Praha, 5. října 2016)

V neděli se po třech letech vrátí do Brna Bryan Adams. Zahraje v DRFG Areně. Organizátor koncertu Filip Hrbek doufá, že...

Kůrovec pustoší ve velkém stromy oslabené suchem, lidé se pak diví kácení

Lýkožrout smrkový - malý, ale velmi obávaný brouček.

Měří zpravidla jeden až devět milimetrů, ale škody, které páchá, se počítají na tisíce napadených stromů. Největší...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.