Více než rok trvající oprava ulice Milady Horákové zasáhne do života tisíců lidí. Změny připravuje Dopravní podnik města Brna. ilustrační snímek

Více než rok trvající oprava ulice Milady Horákové zasáhne do života tisíců lidí. Změny připravuje Dopravní podnik města Brna. ilustrační snímek | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Na rok dělníci odříznou sever Brna od centra. Oprava začne v sobotu

  • 19
Ani jedno auto, tramvaj či autobus. Od soboty neprojede brněnskou ulici Milady Horákové kromě sanitky žádný dopravní prostředek. Obří oprava důležité brněnské tepny spojující sever Brna s centrem a Koliště s Dětskou nemocnicí má trvat více než rok, celých 483 dní.

Pro dopravu se uzavře do června 2015. Poté bude mít novou silnici, chodníky, tramvajové koleje, kanalizaci a vodovod. V plánu jsou asi takové práce, které před lety na více než rok zablokovaly centrum města při rekonstrukci ulic Pekařská a Husova.

Výjimku k průjezdu dostanou v příštím roce a čtvrt pouze sanitky mířící k Dětské nemocnici.

"Pokud to jen trochu půjde, záchranáři projedou i po stavbě. Tak, aby byly dopady rekonstrukce na provoz nemocnice minimální," informoval náměstek primátora Robert Kotzian.

Vodovod ze začátku minulého století a otřesné koleje

Zavřená ulice

Úplně uzavřená bude ulice Milady Horákové od Koliště po Černopolní (u Dětské nemocnice). Jednosměrný průjezd z Brna-sever bude možný po ulici Drobného, přes křižovatku na Milady Horákové, Příkop a pak na Koliště. V opačném směru budou auta z Koliště vedena až na Lidickou ulici a pak zpět ulicemi Lužánecká a Drobného. Do Černých Polí se řidiči dostanou pouze po ulici Cejl. Merhautova ulice bude slepá, povede pouze k Dětské nemocnici.

Náklady na stavbu nové tepny se vyšplhají na 235 milionů korun. Největší část peněz padne na nové kanalizace a vodovody, a to více než osmdesát pět milionů korun.

"Trubky dodávající vodu do místních domácností pocházejí ještě z počátku minulého století, rekonstrukce je nutná především kvůli dodávce čisté vody," informoval ředitel brněnských vodáren Ladislav Haška.

Stav kolejí, po kterých tu jezdily tramvaje, byl podle šéfa brněnského dopravního podniku Miloše Havránka katastrofální.

"Doprava v ulici byla tragédií, tramvaje tu jezdily dvacetikilometrovou rychlostí, za obrovského hluku. Náhradní doprava je zajištěna, lidé jedoucí ze severu Brna do centra se zpozdí maximálně o tři minuty," tvrdí Havránek s tím, že dopravní podnik je z oprav nadšen a je na ně důkladně připraven.

Podnikatelé už balí nebo o stěhování přemýšlejí

Stavba neomezí jen život obyvatel zdejších domů, patrně největší dopad bude mít na lidi, kteří v ulici podnikají. "Živnostníci a podnikatelé budou patrně trpět, věřím ale, že to ustojí," tvrdí Kotzian. Řada z nich už ale přemýšlí o stěhování.

"Pokud tu neprojde ani neprojede jediný člověk, určitě se nás to dotkne. Už teď obchody moc nejdou, uvidíme, jak to bude vypadat v příštích dvou měsících, už se ale poohlížíme po nových prostorách," popisuje prodavačka v místní obuvi Markéta Ragulová.

Dopady rekonstrukce ulic Husova či Pekařská před více než pěti lety výrazně pocítila řada tamních podnikatelů. Někteří byli po pár měsících nuceni své obchody přestěhovat či zcela zavřít, přežila jen hrstka z nich.

"Iniciovali jsme petici, požadovali jsme náhradu či alespoň nějakou komunikaci s radními. Tenkrát jsme díky tomu dostali po dobu rekonstrukce slevu na nájemném, a jen tak přežili," popisuje majitelka obuvnictví na Pekařské Miroslava Ullmanová.

Kudy? Kam? Jezdit budou náhradní spoje

Jak se tedy lidé do ulice Milady Horákové od soboty dostanou a kudy je naopak nejlepší ulici objet? Brněnský dopravní podnik připravil náhradní spoje. Rekonstrukce se dotkne dvou zastávek: Náměstí 28. října a Dětská nemocnice.

Zastávka Náměstí 28. října bude více než rok zcela mimo obsluhu tramvají. Pro náhradní autobusy však zůstane průjezdná křižovatka z Drobného do ulice Příkop, tedy k budově IBC. Tato křižovatka bude průjezdná i pro auta směřující do centra.

V opačném směru musí autobusy i auta z Koliště (Moravského náměstí) přes ulici Lidická, Lužánecká, třídou Kapitána Jaroše a Kudelovou ulicí na náměstí 28. října.

Druhá zastávka, které se rekonstrukce ulice Milady Horákové výrazně dotkne, je Dětská nemocnice. Sem naopak nepojede jediný autobus. U nemocnice bude vystavěna speciální kolejová úvrať, na které se vozy otočí. Tramvaje zamíří od Dětské nemocnice do centra přes ulici Jugoslávská a Cejl.

Na nádraží se cesta s MHD neprodlouží, do centra o tři minuty

Hlavní spojnicí mezi centrem a městskou částí Brno-sever tak bude v příštím více než roce ulice Cejl. Právě tady se však mnozí obávají dopravních kolapsů. Už dnes je na Cejlu náročné najít parkovací místo, tramvaje tu nabírají často zpoždění.

"Žádná speciální opatření na Cejlu nechystáme. Platí, že musí být zachován prostor tři a půl metru pro průjezd mezi tramvajovou tratí a zaparkovanými auty. Bude pouze zajištěna zvýšená kontrola policie," informoval technický šéf brněnských komunikací Aleš Keller.

Podle Jana Seitla z brněnského dopravního podniku se však doba jízdy z Lesné a Černých Polí přes Cejl k hlavnímu nádraží neprodlouží. Pouze na Českou se cesta ze severu města protáhne o tři minuty.

"S ohledem na dostupnost Moravského náměstí a přiléhající části ulice Milady Horákové je po dobu výluky změněn režim zastávky Janáčkovo divadlo na "stálá" a zastavují zde všechny tramvajové a autobusové linky," dodal Seitl.

Brněnský magistrát zajistil po dobu rekonstrukce ulice Milady Horákové speciální web, kde najdou Brňané všechny aktuální informace: www.brno.cz/doprava. Dopravní podnik navíc zahájí rozsáhlou informační kampaň, aktuality je možné najít i na webuwww.dpmb.cz či facebookových stránkách podniku.

"Zprovozněny budou i speciální aplikace dostupné v mobilu i na webu ukazující aktuální polohu dopravního prostředku," dodal šéf dopravního podniku Havránek.

Podle náměstka Kotziana je rekonstrukce ulice Milady Horákové další ze sérií plánovaných oprav ulic v Brně. Následovat by měly například ulice Horova či Minská.