Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Velký nekrolog za malou Galerii Brno

  18:15aktualizováno  18:15
UMĚNÍ & KRITIKA - V centru Brna skončila k poslednímu září výstavou Jiřího Valenty soukromá Galerie Brno. Za šest let představila desítky současných umělců, čerstvé absolventy FaVU i málo známé emigranty.

Výstava Krištofa Kintery v Galerii Brno | foto: Galerie Brno

Zpráva, že galerie ve Veselé ulici končí, působila jako blesk z čistého nebe. Nejdřív to vypadalo, že kurátorka Ilona Víchová-Czakó ani neotevře nainstalovanou Valentovu výstavu. Ta sice nakonec proběhla, ale jen ve zkráceném termínu.

Místo galerie bude v brzké době banka. A nejde proti tomu říct ani popel - galerie byla soukromá, navíc v pronajatém prostoru. Světu vládne ekonomická krize, a i když všichni odborníci na trh s uměním tvrdí, že investovat do obrazů se v dnešní době vyplatí, provozovat galerii asi už méně.

I přesto: s koncem Galerie Brno zmizela z Brna po šesti letech výrazná instituce prezentující současné umění, která ke každé výstavě zpočátku vydávala vydařené katalogy, později už "jen" barevné dvojlisty. I ty ale byly výstižné a reprezentativní.

Výstava Dalibora Chatrného v Galerii Brno

Srdeční záležitost Galerii Brno založil na konci roku 2003 podnikatel Miroslav Lekeš, který mimo jiné stojí i za Wannieck Gallery. Podobně, jako je na Vaňkovce kurátorskou a sběratelskou autoritou Richard Adam, potřeboval před lety Lekeš kurátorské vedení i do Galerie Brno.

A našel Ilonu Víchovou-Czakó, která galerii vtiskla svůj pohled soustředěný nejenom na současné mladé umělce a jejího oblíbeného Dalibora Chatrného, ale zaměřila se i na představení několika emigrantů-výtvarníků, jejichž dílo u nás téměř nikdo neznal.

Ostatně posledně vystavený Jiří Valenta patří právě do této skupiny. "Jeho tvorba je v podstatě vrcholem toho, co jsem měla možnost v galerii ukázat. Chápu to i symbolicky - koho jiného než Valentu, který ve své tvorbě směřoval k prázdnu, univerzu a absolutnu, bych měla vystavovat úplně nakonec?" ptá se kurátorka.

Výstava v Galerii BrnoVýstava v Galerii Brno

Kromě něj v Galerii Brno uspořádala retrospektivu Antonína Málka rekapitulující jeho díla od šedesátých let po současnost a vystavila subtilní kresby Jiřího Nečase. Mimo jmen emigrantů se však soustředila i na velká jména (galerie začínala výstavou Jiřího Davida) a na diplomanty FaVU, kteří zde každý rok prezentovali své absolventské práce.

Což je podobně záslužný krok jako už zmíněné vydávání katalogů. Ty si prosadila Ilona Víchová-Czakó hned na začátku v souvislosti s plánovanou výstavou Dalibora Chatrného.

"O Chatrném jsem psala disertační práci, on je moje srdeční záležitost, i proto jsem prezentací Chatrného díla chtěla provoz galerie zahájit a vydat mu při té příležitosti monografii. Což se ovšem časově nedalo zvládnout, proto jsme galerii otevřeli v roce 2003 Davidem a výstavu Dalibora Chatrného včetně monografie jsme realizovali o půl roku později," popisuje Víchová.

Výstava Jiřího Davida v Galerii BrnoVýstava Jiřího Davida v Galerii Brno

Tradice vydávání katalogů tak začala docela nenápadně. A zatímco třeba ve Wannieck Gallery dostane návštěvník do ruky stěží komentář "vyjetý" z kopírky, v Galerii Brno byla výprava na výstavu vskutku důstojná. Někteří umělci vytvářeli svá díla přímo na míru prostoru - ať už šlo o Chatrného převedení topologických kreseb do prostorových molitanových objektů, či třeba Kinterův objekt Duch svatý otevřený.

Soukromá galerie postavená na jedné straně na sběratelském záměru podnikatele a na nadšení odborné kurátorky na straně druhé, musí mít nutně třecí plochy. Problém Galerie Brno není ani tak v tom, jak rychle Miroslav Lekeš ukončil její provoz.

Ostatně měli bychom být vděční alespoň za těch šest let. Vidět Pěchoučka, Soukupa, Načeradského, Černického či Kinteru v důstojných prostorách soukromé galerie v centru Brna a ještě k nim dostat poučené kurátorské slovo v katalogu není úplně zvykem, ač by být mělo.

Výstava Krištofa Kintery v Galerii BrnoVýstava v Galerii Brno

Sbírka Galerie Brno Otazníkem zůstává sbírka a její budoucnost. Paralelně s výstavní činností se totiž galerie zaměřovala na budování umělecké sbírky a za šest let existence nashromáždila prostřednictvím své kurátorky vskutku zajímavou kolekci. Její majitel ji samozřejmě může dál rozšiřovat anebo naopak rozprodat po kusech a nikdo s tím nic nenadělá, to už je zákon trhu.

Přesto bych se přimlouvala, třeba v rámci výtvarného nekrologu za Galerii Brno, aby ji před tím ještě jako celek vystavil. Třeba ve Wannieck Gallery.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Brno bude mít nový akvapark, vznikne za Lužánkami
VIDEO: Tropy v novém brněnském akvaparku zakryje střecha ve tvaru vlny

Za Lužánkami v Brně vyroste v příštích letech nový akvapark. Návštěvníkům bude k dispozici hned několik atrakcí, hned vedle je naplánovaný plavecký bazén....  celý článek

Ponurá nálada vládne ve volebním štábu jihomoravských sociálních demokratů. Ve...
Onderka se vrací. Exprimátora Brna dostalo kroužkování do Sněmovny

Bývalý brněnský primátor Roman Onderka zažívá velký návrat do politiky. Stane se poslancem za sociální demokracii, přestože byl na kandidátce až na...  celý článek

Letošní sucho na Znojemsku a v povodí Dyje nad Vranovskou přehradou způsobilo,...
Sucho odkrylo vesnici i se zbytky kostela na dně Vranovské přehrady

Letošní velké sucho na Znojemsku a v povodí Dyje způsobilo, že už od května klesá hladina Vranovské přehrady. Díky tomu se opět objevily základy domů zatopené...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.