Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vídeň předběhla Brno a buduje nádraží. Vlaky jezdí jinam

  14:47aktualizováno  14:47
Do Vídně vlakem? Pro Jihomoravany to byl dosud nejjednodušší způsob, jak vyrazit do rakouské metropole za nákupy či za zábavou. Cestující teď zřejmě překvapí, že nedojedou na velké nádraží Südbahnhof, jak byli zvyklí, ale na malou stanici Wien Meidling.

Vizualizace nového nádraží ve Vídni - Südbahnhof | foto: ÖBB

Od poloviny prosince je totiž vídeňské jižní nádraží mimo provoz a počátkem roku začala jeho demolice. Budova musí uvolnit místo pro monstrózní projekt nového železničního centra.

Pro cestující z Česka to znamená nemalé změny. Místo jedné cílové stanice končí teď vlaky ze směru Břeclav na několika různých místech.

"Člověk často neví, kam dojede," říká studentka Vídeňské univerzity Aneta Mandysová. Většina cestujících je novou situací zaskočena, navíc vlaky často nabírají zpoždění.

Westbahnhof uzavřel i historickou halu

Spoj do Česka měl čtvrt hodiny zpoždění, ale nikde to nenapsali ani nehlásili. Na nástupiště, kde měl přijet, dojel úplně jiný vlak a spousta Čechů do něj nastoupila a odjela špatným směrem," popisuje Mandysová zmatek na současné "hlavní" stanici Meidling.

Situaci komplikuje fakt, že druhé největší vídeňské nádraží Westbahnhof, kde část vlaků z Česka také končí, se v současnosti opravuje. Památkově chráněná hala je zcela uzavřená a cestujícím slouží pouze provizorní prostory v sousední budově.

Podle zástupců rakouských drah nastalo v souvislosti s uzavřením Südbahnhof jen několik málo problémů.

Samozřejmě že se vyskytlo několik počátečních těžkostí, ale všechno zatím funguje celkem velmi dobře," říká mluvčí rakouských drah Alexandra Kastnerová.

Jak dodala, cílové stanice jednotlivých vlaků se až do předběžného zprovoznění stavby v roce 2012 měnit nebudou.

Významný železniční uzel

Vídeňští radní a rakouské dráhy předpokládají, že se díky novému nádraží stane rakouská metropole jedním z nejdůležitějších železničních uzlů Evropy.

"Budova Südbahnhof už nebyla nejmladší. Vídeň ale především potřebuje průjezdné nádraží, které by spojovalo jih Evropy se severem a východ se západem, aby jí mohl projet vlak třeba z Paříže až do Varšavy," vyjmenovává Kastnerová důvody, které vedly k největšímu současnému stavebnímu projektu v hlavním městě Rakouska.

"Další nespornou výhodou je, že nová stanice bude napojena na metro," dodala.

Projekt připomíná brněnský uzel

Ve Vídni se ale nebuduje pouze nádraží. Spolu s ním vznikne na ploše větší než sto padesát fotbalových hřišť celá nová čtvrť se školním kampusem, kancelářskými budovami, byty a zelenými plochami. Projekt za více než dvě miliardy eur, tedy asi padesát miliard korun, se tak podobá brněnskému plánu na výstavbu dopravního uzlu Europoint.

Jak v Brně, tak i ve Vídni provází stavbu nařčení z porušení hospodářské soutěže, kritika poukazující na předražení projektu i protesty občanů.

"S pomocí UNESCO, které hrozilo vyškrtnutím Vídně ze seznamu světového kulturního dědictví, se nám podařilo prosadit snížení nejvyšší budovy z původně plánovaných sto metrů na osmaosmdesát," říká mluvčí občanské iniciativy Bahnhof Wien Walter Papst.

"Požadujeme ale, aby všechny budovy nepřesahovaly výšku šedesáti metrů," podotkl Papst.

Iniciativa upozorňuje také na další nepříjemné důsledky stavby, jako je hluk, vyšší množství zplodin, ale i tvoření větrných turbulencí mezi výškovými domy.

"Učinili s ohledem na naše připomínky několik malých změn oproti původnímu plánu, většina velkých problémů ale zůstala," říká kriticky Papst.

Autoři:


Nejčtenější

Děti zaútočily tyčemi na muže, který spal v autě. Rozbily mu hlavu

Opilec při nehodě hlavou rozbil čelní sklo vozu, nic vážnějšího se mu však

Jeden patnáctiletý a dva třináctiletí násilníci napadli v blízkosti centra Brna staršího muže, který spal v autě....

První mešita v Česku slouží 20 let, lidé v okolí už si na ni zvykli

Brněnská mešita na Vídeňské ulici

První mešita postavená v České republice si minulý týden připomněla dvacet let od svého otevření. Nenápadnou budovu,...



Duka žaluje divadelníky, Ježíš znásilňující muslimku zasáhl jeho vyznání

Kardinál Dominik Duka zůstane ve funkci arcibiskupa pražského. V reakci na jeho...

Kardinál Dominik Duka podal žalobu kvůli kontroverzním divadelním inscenacím Naše násilí a vaše násilí a Prokletí...

Bulharský řidič vezl do Česka Iráčany, v Lanžhotě je zadrželi policisté

Policie na jihu Moravy zadržela čtyři Iráčany

Mercedes s bulharskou registrační značkou zastavili policisté během uplynulého prodlouženého víkendu na bývalém...

Sládek, který vyzradil tajemství piva. Poupěte za to uznávali i nenáviděli

Nejslavnější český sládek František Ondřej Poupě.

V areálu bývalého brněnského městského pivovaru v Dominikánské ulici vzniká Pivovarský dům. Ponese jméno nejslavnějšího...

Další z rubriky

Včelám se lépe daří v lomech než ve venkovské krajině, zjistili ekologové

VČELA. Včela usedla na květ během teplého a slunečného dne v Gelsenkirchenu v...

Na chování včel se ve výzkumu zaměřili brněnští ekologové. Zjistili, že jejich aktivita je i v rušném lomu dvakrát...

Češi mají čím dál radši růžové víno, vyrobilo se jej nejvíc v historii

Do sklenek se nalévalo nejstarší moravské růžové víno Gracie Rose.

Češi přišli na chuť růžovému vínu a jeho tuzemská produkce díky tomu výrazně roste. Loni vinaři vyrobili vůbec nejvíce...

Do Podyjí se po letech vrátili černí čápi, hnízdí na dubu a suchém smrku

V národním parku Podyjí po letech zahnízdily hned dva páry čápů černých.

Nad Sealsfieldovým kamenem na Znojemsku krouží černí čápi a hledají potravu pro mláďata. Je to pohled, který poslední...

Najdete na iDNES.cz