Vinař Miloš Michlovský z Rakvic na Břeclavsku a jeho stroj na výrobu

Vinař Miloš Michlovský z Rakvic na Břeclavsku a jeho stroj na výrobu nealkoholického a nízkoalkoholického vína | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jak zaujmout? Vinaři na jihu Moravy to zkouší přes sport i volby miss

  • 0
Cyklistika, soutěž krásy nebo potápění. Jihomoravští vinaři se snaží zaujmout různě. Vyniknout v dnešní konkurenci už dá docela velkou práci.

V sobotu se u Vranovské přehrady konal nejnáročnější cyklistický závod na Znojemsku. Už čtvrtým rokem mu propůjčuje svůj název místní vinařství Lahofer.

Přestože své víno muselo zabalit závodníkům až na doma, jen přítomnost jejich loga u trati je pro společnost velké plus.

"Pryč jsou doby, kdy stačilo udělat slušné víno, a to se prodalo samo. Dnes je potřeba ho udělat velmi dobré, až vynikající a zároveň se věnovat marketingu," říká Pavel Krška ředitel Národního vinařského centra.

"Před patnácti lety tu mohlo být tak pět špičkových firem, pak jich postupně bylo deset, dvacet, dneska jich je klidně padesát. Konkurence je větší a větší," vysvětluje.

Vinařství se tak snaží zaujmout něčím specifickým. "Před čtyřmi lety hledal pořadatel pro svůj závod nového partnera. Kolegové mají cyklistiku rádi, a tak se dohodli. Angažovali jsme se do té doby spíš v kultuře. Do sportu jsme ale chtěli také, protože je to jiný trh. Lidé, kteří navštěvují sportovní utkání, jsou jiní než ti, co chodí na divadlo," vypráví obchodní ředitel Lahoferu Daniel Smola.

Jeho firma tak kráčí ve stopách jiného znojemského vinařství – Znovínu. Ten se do cyklistiky pustil už před necelými patnácti lety. Každoročně koncem června pořádá závod v okolí Šatova.

Ze dna přehrady vyloví sekt i peníze pro Paraple

To vinařům z Lechovic se povedlo vybudovat si tradiční akci skoro omylem. V době, kdy konkurence ještě nebyla tak ostrá, přišel jednatel Vinných sklepů Lechovice Ivan Kalaš s nápadem potápět sekt na dno Vranovské přehrady.

"Je to vášnivý potápěč a někde se doslechl, že ve středověku si takto mořeplavci uchovávali vína na cestách. V roce 2000 slavil Vranov výročí, tak se to spojilo," vysvětlil technolog sklepů Jan Hrachovský.

Každoroční letní výlov uložených lahví navíc vedení sklepů propojilo ještě s finanční podporou Centra Paraple. Po třinácti letech je z toho marketingový hit.

"Hodně lidí na ochutnávkách si nás s výlovem spojuje. Lechovice jako malá vesnička nikomu nic neřekne, do povědomí mnoha lidí jsme se dostali právě díky výlovu," řekl Hrachovský.

"Spousta lidí to vnímá i tak, že si na dobročinném účelu děláme propagaci. Ale lidem, kterým pak ty peníze pomáhají, je to jedno," dodal.

Miss Víno musí mít vinařské znalosti

Úplně jiným směrem se vydalo vinařství U Kapličky ze Zaječí na Břeclavsku. To před dvěma lety uspořádalo první Miss Víno. "Všude kolem jsou nějaké miss, tak proč by nemohla být Miss Víno?" ptá se jednatel vinařství Rostislav Žďárský.

Děvčata z jím založené soutěže působí jako vinařské diplomatky. V oblasti musejí mít určité znalosti.

"Nejde o to, že vyhraje holka, která je krásná. Musí umět komunikovat na úrovni, a to i co se týče vína," poznamenává Žďárský. "Zapojujeme je do aktivit, jako je začátek sezony svatomartinských vín, start vinobraní, předávání cen na vinařských akcích, účast na veletrzích a podobně," vyjmenovává.

Někteří další vinaři se víc než akcemi snaží zaujmout neobvyklými produkty. Miloš Michlovský z Rakvic na Břeclavsku si pořídil vybavení na nealkoholické víno. Cílí s ním hlavně na řidiče a ženy.

Chateau Lednice letos zabodovalo s burčákomaty, ve kterých může rozvézt podchlazený burčák po celé zemi, aniž by utrpěla jeho kvalita. Vinařství Nestarec se zase chystá uvést na trh speciální hroznový dresink verjus.