Ačkoli první letošní sklizně hroznů podle vinařů i odborníků napovídaly, že vína bude méně, o to zajímavější budou některá podle nich co do kvality.
To se potvrdilo i při ochutnávkách na zámku ve Valticích, kde dvacítka degustátorů vybírala ze zhruba dvou set padesáti vzorků ty, které získají prestižní a stále oblíbenější logo Svatomartinské víno.
Svatomartinské slavnosti11. listopaduBrno, náměstí Svobody Svatomartinský košt, 11.00 Kyjov, Informační centrum Bořetice, hotel Kraví hora Svatomartinská slavnost Ochutnávku Svatomartinských vín doplní v Bořeticích o pečenou martinskou husu. 12. listopaduMikulov, zámek - Gajdošův sál 13. listopaduBzenec, náměstí, prostor u zámku Bzenecké Svatomartinské slavnosti Městem navíc potáhnou vojska tří císařů. Hustopeče, Dukelské náměstí |
Červených vín bude méně, bílá a růžová budou mít zase nižší obsah alkoholu. Na trh mohou přitom letos vinaři z celé republiky dodat rekordních téměř milion a šest set tisíc lahví.
"Pokud jde o množství, očekáváme asi padesátiprocentní propad oproti desetiletému průměru. Kvalita hroznů ve vinicích vypadá ale velmi dobře," přibližuje očekávání vinařů tajemník Svazu vinařů České republiky Martin Půček.
Nejúspěšnějšími se při degustaci staly Vinné sklepy Valtice. "Ty mohou pod touto značkou prodat tři sta padesát tisíc lahví. Bude mezi nimi i Veltlínské červené, Svatovavřinecké, Muškát moravský, Červený a Modrý Portugal. Velmi úspěšné byly i Templářské sklepy Čejkovice. Logo Svatomartinského vína mohou například nalepit na osmdesát tisíc lahví Modrého Portugalu," jmenoval některá velká úspěšná vinařství jeden z organizátorů valtické degustace Marek Babisz.
Mladá vína, která získala toto rok od roku vyhledávanější označení, přijdou přitom na stoly vinoték i restaurací už za čtrnáct dnů.
"Degustátoři pustili už v prvním kole pod logem Svatomartinské do prodeje pět set sedmdesát tisíc lahví. Neprošlo dvanáct vzorků. Ve středu to byl rovný milion lahví. Dosáhli jsme tak nejoptimističtějších výhledů," uvedl po degustaci hlavní sommeliér pořadatelského Národního vinařského centra Marek Babisz. Každý z degustátorů přitom poválel na jazyku až pětapadesát vzorků.
Podle Babisze se nemusejí vinaři bát, že Svatomartinské víno neprodají. Většina jich má podle něj stejně odbyt zajištěný už předem.
"Cena loga totiž rok od roku stoupá nejen u spotřebitelů, ale také mezi jednotlivými vinaři. Ti tvrdí, že se víno pod tímto označením prodává několikanásobně lépe," vysvětlil Babisz.
Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jde o svěží ovocitá vína, která sice zrála pouhých několik týdnů, ale i za tuto dobu už stačila získat svůj osobitý charakter.
"Letos byla do výběru odrůd přidána navíc také odrůda Muškát moravský, který rovněž dozrává poměrně brzy a je oblíbený pro svou aromatičnost," okomentoval aktuální rozšíření odrůd Svatomartinských vín ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška.
Když Vinařský fond značku Svatomartinské v roce 2005 poprvé uváděl na trh, přihlásilo se 36 vinařství. V loňském roce to bylo už 97 vinařů a vinařských firem a na trh se dostalo přes 1 100 000 lahví.