"Za posledních pět let se počet vín prodaných přes internet zvyšuje meziročně vždy o deset až patnáct procent," uvedl obchodní náměstek firmy Znovín Znojmo Jaroslav Opatřil.
Podle něj tak Znovín, který internetový e-shop s víny zprovoznil jako jeden z prvních na českém trhu, prodá přes web kolem pěti procent veškeré produkce. "Zpočátku jsem tomu příliš nevěřil, ale lidé si na to zvykli. Zjistili, že vína koupená přes internet nejsou o nic horší než lahve z obchodu," doplnil Opatřil.
Trend potvrdil i Tomáš Bína ze společnosti Vinium Velké Pavlovice. Firma spustila internetový obchod teprve letos, každý měsíc se ale počet prodaných lahví zvyšuje přibližně o pětinu. Zatím je kupují převážně jednotlivci. "V on-line vinotéce sice zájemce víno neochutná, ale přečte si o něm podrobné informace," podotkl Bína.
Co se hodí k rybě? Elektronická vinotéka poradí
Zákazník si navíc kromě základního rozdělení na bílé, červené a rosé může vybrat i víno podle toho, k jakému jídlu se jej chystá pít. Třeba v elektronické vinotéce společnosti Vinium stačí kliknout na rybu a na webu vyjede nabídka vhodných vín od veltlínského zeleného za 129 korun po rulandské bílé za 864 korun.
Samozřejmostí je pak výběr z archivních vín či těch, která získala ocenění na soutěžích. Ty jsou přitom u internetových nákupů velmi oblíbené.
"Když chtějí lidé levné víno, jdou do supermarketu. Kdo má ale zájem o soutěžní vína, musí pro ně buď přímo k vinaři, nebo právě na web," vysvětlil Opatřil. Některé společnosti, například Vinné sklepy Lechovice, navíc prodávají na internetu v podstatě pouze vyšší jakostní řady.
Do vlastního e-shopu se chce pustit i šéf oceňovaného velkopavlovického vinařství Radomil Baloun. Jeho vína si sice mohou lidé koupit přes spřátelený web, není to ale ideální. "Zákazníci nám vyčítají, že je to trochu kočkopes. Z okolí slyším, že se internetový obchod neustále zvětšuje, a proto ještě letos chystáme vlastní," poznamenal Baloun.