Dálnice D2

Dálnice D2 | foto: Radek Miča, MF DNES

Vláda musí projednat obě varianty R52

  • 8
Ministerstvo dopravy musí konečně posoudit, která trasa na Vídeň je výhodnější. Jestli mikulovská nebo břeclavská. Uložila mu to nyní vláda a splnila tak přání ekologů i obyvatel obcí nejen v okolí Mikulova.

"Pro nás je to dobré rozhodnutí. Na to, že se tyto dvě trasy nesrovnaly, upozorňujeme již několik let," uvedl starosta Dolních Dunajovic Josef Hasník.

Přiznal, že když začátkem dubna z programu vlády zjistil, že má  ještě tento měsíc rozhodnout o R 52, vyburcovalo ho to k další aktivitě. "Za obec jsem poslal všem ministrům dopis," říká starosta. Alexander Vondra už Dunajovickým odepsal a telefonicky se ozvali i z dalších dvou ministerstev.

Na posouzení obou variant netlačí jen obce, ale i ekologové, občanská sdružení a i ombudsman upozornil, že se při přípravě této komunikace nepostupuje správně.

Rozhodnutí v pondělí nepadlo
Vláda měla o definitivní trase rozhodnout v pondělí, místo toho však nařídila ministru dopravy Aleši Řebíčkovi, aby do konce května předložil časové a ekonomické vyhodnocení obou variant.  "Neshodujeme se zcela na těch variantách, je řada důvodů je prošetřit," odůvodnil pak v Radiožurnálu premiér Mirek Topolánek, proč vláda oddálila rozhodnutí o R 52 o další měsíc.

Podle ministra životního prostředí Martina Bursíka by se také mělo zjistit, co si o těchto variantách myslí rakouská strana. "Jakmile budou varianty posouzeny, spojíme se s Rakouskem a budeme s ní o tom jednat," uvedla mluvčí jeho úřadu Jarmila Krebsová.

Spojení přes Břeclav odmítá již delší dobu Jihomoravský kraj a zastupitelé v tomto duchu nedávno schválili i usnesení. Zastánci mikulovské trasy argumentují mimo jiné i tím, že s ní počítá rakouská strana.

Rakousko se Břeclavi nebrání
"Tak to není. Máme k dispozici článek, ve kterém rakouský ministr dopravy v únoru tohoto roku v Mistelbachu uvádí, že trasu na Břeclav je třeba brát vážně a že o této variantě neodmítá jednání," uvedl Petr Firbas z občanského sdružení Brno - Kníničky, které se již delší dobu vyjadřuje k přípravě stavby R 52.

Stavba čtyřproudé silnice přes rakouské hranice, která by urychlila automobilistům spojení s Vídní, se chystá již několik let. Jedna strana prosazuje trasu kolem Břeclavi a tvrdí, že by byla levnější, protože by se více využila dálnice D2 a  tranzitní doprava na Polsko by nesměřovala přes Brno. Zastánci mikulovské varianty ji hájí tím, že příprava stavby v této trase již běží a je dopravně výhodnější.