Vindobona

Vindobona | foto: Ing. Ivo Mahel (archiv ČD)

Vlak EuroCity Vindobona pojede z Brna až do rakouského Villachu

  • 7
Brňané se od prosince mohou svézt vlakem až do jihorakouského Villachu. Umožní jim to vlak EuroCity Vindobona, který dříve končil ve Vídni.

Červenobílou Vindobonu lze na nádraží poznat už z dálky. Je totiž tažená moderní rakouskou lokomotivou Taurus se zaobleným předkem, díky němuž je držitelem světového rychlostního rekordu elektrické lokomotivy. Taurus, latinsky býk, dokázal po železnici uhánět rychlostí 357 kilometrů za hodinu.

Vnitřní vybavení je také poněkud jiné, než na jaké jsou cestující v České republice zvyklí. V klimatizovaných vozech je například i ve druhé třídě elektrická zásuvka pro mobily či notebooky. Soupravě nechybí ani speciální místa pro vozíčkáře a bezbariérové záchody či místa pro přepravu jízdních kol.

Souprava přitom zajíždí do jihomoravské metropole teprve od 90. let. Původně spojovala jen hlavní města Německa, České republiky a Rakouska. Tedy Berlín, Prahu a Vídeň.

Po zamýšleném rozšíření trasy vlaku se tak spoj stane jedním z nejdelších v Evropě. Vindobona začíná od roku 2001 už v severoněmeckém Hamburku. Odtud do jihorakouského Villachu dorazí za 16 a půl hodiny. Ujede tak více než 1 500 kilometrů.

Mezi Brnem a Břeclaví to zvládá i rychlostí 107 kilometrů za hodinu

Českou republikou při tom projede průměrnou rychlostí 90 kilometrů za hodinu. Úsek mezi brněnským a břeclavským nádražím zvládne ještě rychleji - 107 kilometrů za hodinu.

Nové vlakové soupravy Vindobona navazují na své motorové předchůdce z doby před třiceti lety. Tehdy byl vlak jedním z mála, které jezdily v zemích za železnou oponou, a zároveň si zachoval charakter západoevropských expresů.

Jako na unikát se na něj chodily k železnici dívat desítky lidí na severu Čech, v Praze nebo na Táborsku a Třeboňsku, kudy tehdy Vindobona projížděla.