Až stovku parkovacích míst chce Jančura do prosince vybudovat na pozemku u kruhového objezdu vedle Kauflandu v Židenicích, kde nádraží v létě částečně přebralo kvůli opravám úlohu toho hlavního. Z Židenic, kde se dá i v příštích dvou letech očekávat obdobná situace jako v létě, totiž od prosince začne jezdit více vlaků společnosti RegioJet ve směru na Prahu, Bratislavu a Vídeň (o novinkách na železnici zde).
„Chceme lidi naučit více jezdit vlakem. Abychom to ale mohli učinit, musíme jim nabídnout mít kde zaparkovat,“ říká brněnský podnikatel Jančura, který si pozemek pronajal od městské části.
Dosud na nádraží zastavovaly tři páry vozů RegioJet. Nejpozději od 12. prosince podle návrhu nových jízdních řádů, který momentálně ještě čeká na schválení Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), tudy má jezdit o šest párů více.
„Chceme, aby židenické nádraží využívali lidé ze severní části Brna a ti, kdo do Brna od severu přijíždějí. Aby nemuseli zajíždět až do centra k hlavnímu nádraží, kde je navíc parkování poměrně drahé,“ podotkl Jančura.
Stejný nápad se mu podle jeho slov osvědčil už například u nádraží v České Třebové, Olomouci nebo Ostravě.
Další parkoviště vznikne v Králově Poli
Vedení městské části Jančurův záměr, jak s volným pozemkem naložit, uvítalo. Ve druhé polovině příštího roku část z něj sice zamýšlí přestavět na sběrný dvůr, i tak tam však prý bezplatné parkování najde dostatek lidí.
„Dlouho jsme nevěděli, co s pozemkem udělat, a pak pan Jančura přišel s návrhem si jej pronajmout a udělat z něj parkoviště. Až tam postavíme sběrný dvůr, velká část parkovacích míst zůstane zachována,“ přislíbil místostarosta této městské části Petr Kunc (TOP 09).
Židenické nádraží není jediné v Brně, jež si slibuje od vybudování parkoviště zvýšení počtu lidí, kteří před autem dají přednost veřejné dopravě.
V Králově Poli má vzniknout hned vedle nádražní budovy parkoviště typu Park and Ride, česky zaparkuj a jeď. Místo na něm najde 200 až 300 řidičů, v Brně je podobné zatím jen u Ústředního hřbitova.
„Momentálně se připravuje studie celého přednádražního prostoru. Ještě však musíme vyřešit majetkoprávní vypořádání pozemků, za dva roky bychom mohli parkoviště začít stavět,“ předestřela starostka Králova Pole Karin Karasová (ANO).
Kompletní opravy se tady dočká také nádražní budova včetně nástupišť.
„Připravujeme rekonstrukci veškeré drážní infrastruktury, počítáme s výtahy na jednotlivých ostrovních nástupištích, stávající výpravní budovu zdemolujeme a postavíme místo ní novou. Součástí stavby bude i kompletní rekonstrukce koleje číslo 1 v úseku mezi Maloměřicemi a Kuřimí,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Vzhledem k tomu, že však v následujících dvou letech čeká hlavní brněnské nádraží velká výluka, nezačnou s opravami v Králově Poli dříve než v roce 2020 (psali jsme zde).
Dolní nádraží: místo části parkoviště čekárna
V souvislosti s výlukou hlavního nádraží aktuálně řeší SŽDC jiný problém. Velká část cestujících kromě Židenic opět bude jezdit z dolního nádraží, které se nachází kousek za autobusovým nádražím Zvonařka.
To už provizorně znovuotevřeli uplynulé léto, jenže pro cestující nenabízelo dostatečný komfort. Odskočit si mohli pouze na mobilní toalety a před nepříznivým počasím se schovat pod dřevěnými přístřešky. Lepší zázemí pro lidi, kteří odtud budou vyjíždět například do Prahy, postaví právě na parkovišti.
„Uděláme tam vytápěnou čekárnu se sociálním zázemím a zařízením. Jak to bude se zajištěním parkovacích míst i třeba s otáčením autobusů, které k dolnímu nádraží budou cestující svážet, ještě musíme vyřešit s městem,“ popsala Šubová.
„Avšak vzhledem k tomu, že čekárna i sociální zařízení bude mít podobu jen dvou spojených buněk, neměli by snad řidiči mít s nalezením parkovacího místa poblíž dolního nádraží problém,“ dodala.
Zkomfortnění dolního nádraží podle dosavadních odhadů bude SŽDC stát přibližně 60 milionů korun. Vznikne tam rovněž nové nástupiště, k němuž z bezpečnostních důvodů povede podchod.