Vlak Regionova - ilustrační foto.

Vlak Regionova - ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Vlaky na jižní Moravě pojedou rychleji a cestující pohodlněji

Vlaky na trase z Brna do Hodonína mohou od půlky prosince konkurovat autobusům. Mezi oběma městy začnou jezdit přímé spoje, které vzdálenost urazí za dobu jen mírně přesahující jednu hodinu. Zavedení přímých linek je jednou ze změn, které přinese nový jízdní řád na železnici.

 "Vlaky mezi Brnem a Hodonínem pojedou ve špičce každou hodinu, mimo špičku ve dvouhodinovém intervalu," řekl Petr Šťáhlavský z Českých drah.

Změny čekají i cestující na severu kraje. Například vlaky mezi Brnem a Skalicí nad Svitavou budou jezdit nově v půlhodinovém intervalu až do osmi do večera. Stejně na tom budou vlaky z Brna do Tišnova.

Dráhy v kraji nasadí i víc moderních vlaků. "Tři třívozové soupravy moderní regionovy jezdí na lince S1 mezi Brnem a Tišnovem," uvedl ředitel krajského centra osobní přepravy Pavel Karšulín.

Jakmile začne jízdní řád platit, budou žluté regionovy jezdit z Tišnova až do Nedvědice.

Vlak nebo autobus... Je to jedno

S novým jízdním řádem se také zruší trať mezi Vranovicemi a Pohořelicemi. Vlaky tam přestanou jezdit od 14. prosince.

"Lidem je jedno, jestli jedou vlakem nebo autobusem. Tuto oblast bude obsluhovat linka 164. Nabídne lepší spojení," řekl Jaromír Holec, ředitel firmy Kordis, která zastřešuje rozvoj krajské integrované dopravy.

Za výhodnější považuje autobusy i starosta Pohořelic Josef Svoboda. "Dokonce večer přibude jeden spoj. Navíc autobus zajede až na náměstí, takže doprava bude komfortnější," řekl.

Upozornil ale, že s autobusy mohou být problémy v případě povodní nebo sněhové kalamity. Autobusy jezdí jak přes problematický kopec, tak skrze záplavové území.

Lepší spojení z Brna do Prahy

Lepší spojení slibuje železnice i mezi Brnem a Prahou. "Mezi oběma městy pojede každou hodinu vlak vyšší kvality. První pendolino z Prahy do Brna vyjede každý den v 5:57," řekl Šťáhlavský.

Regionální vlaky příští rok po jižní Moravě najezdí o něco víc kilometrů než letos. Denně ujedou regionální spoje po kraji 24 620 kilometrů. Podle Holce je to důsledek rozšiřování krajské integrované dopravy.

"Na každém připojeném území stoupá počet cestujících. V nových oblastech je to kolem deseti procent za první rok, nárůst pak pokračuje ještě asi dva roky," nastínil, proč musí kraj přidávat jak vlakové, tak autobusové spoje.

Například na lince S1 z Tišnova do Brna jsou intervaly téměř jako v městské hromadné dopravě. V ranní špičce odjíždějí vlaky střídavě po deseti a dvaceti minutách.

Zatím není jasné, kolik bude muset Českým drahám za provoz regionálních linek zaplatit Jihomoravský kraj. "Jednali jsme s minulým vedením kraje a plánujeme setkání i s novým. Konkrétní výše úhrady je v jednání," řekl Šťáhlavský.