Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Funkční Wi-Fi, ale „otravní“ stevardi, hodnotí lidé žluté vlaky do Brna

  12:18aktualizováno  12:18
Už přesně měsíc si mohou cestující po železnici mezi Brnem a Prahou vybírat mezi dopravci. Od 11. prosince na trati jezdí vedle Českých drah soukromý RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury. Jak cestující hodnotí žluté vlaky?

Především palubní servis láká cestující do vlaků nového dopravce na trase Brno–Praha. Zatímco u Českých drah si musejí kávu a čaj kupovat, u RegioJetu ji i s balenou vodou a tiskem dostanou zdarma. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Tři páry spojů denně jsou jen zlomkem toho, co nabízí státní dopravce, který navíc na linku nasazuje své nejlepší vlaky. Přesto už mají charakteristické žluté supravy, jejichž cesta pokračuje také do Břeclavi a Bratislavy nebo Hodonína a Starého Města, své oddané fanoušky.

„Do konce roku vlaky RegioJet na těchto trasách přepravily téměř 25 tisíc cestujících. Velký zájem vidíme zejména z řad dojíždějících studentů, ale i cestujících využívajících naše vlaková spojení na služební cesty,“ uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj s tím, že každým týdnem jim počet cestujících narůstá. Z kolika procent vlaky bývají obsazené, však sdělit nedokázal.

Co tedy zákazníky žene k novému dopravci na trase a proč jiní zase raději zůstávají u Českých drah? Zákazníci RegioJetu si pochvalují zejména palubní služby ve vlacích. Třeba že hned po nástupu dostanou zdarma vodu v plastové lahvi, teplé nápoje a denní tisk.

A chválí si spolehlivé internetové připojení. „Wi-fi tam funguje po celou cestu v celé soupravě. Po cestě vždy pracuju a bez internetu to nejde. Mám tam taky záruku vlastního sedadla,“ popisuje studentka Helena Truchla, která se z Brna do Prahy vrací za rodinou několikrát do měsíce.

Káva a občerstvení jako bonus

České dráhy sice už před nějakou dobou zavedly bezplatnou místenku při koupení lístku přes jejich aplikaci, ale když přijdu k zarezervovanému sedadlu a sedí na něm osmdesátiletá babička, tak ji přece nevyhodím,“ doplňuje studentka.

Jak se jezdí s RegioJetem

PLUSY

  • Služby na palubě – Cestující dostane po nástupu zdarma vodu. Během cesty si může kdykoliv zdarma objednat teplý nápoj. V případě nejdražší třídy Business podávají zdarma také například mátový čaj nebo jablečný mošt. Personál rozdává denní tisk.
  • Jízdenka na konkrétní sedadlo – Každý má místenku, nehrozí tedy, že cestující bude mít sedadlo někým obsazené.
  • Funkční Wi-Fi – Bezdrátový internet funguje podle zkušeností cestujících na celé trase. Po připojení k síti se navíc může každý přihlásit na vlakový zábavní portál a pustit si filmy nebo hudbu z nabídky.

MINUSY

  • Nákup jízdenky na konkrétní spoj – Pokud cestující spoj nestihne, propadají mu peníze. Rezervaci lze předem zrušit nebo změnit.
  • Staré vagony – RegioJet používá hlavně starší repasované vagony, ne tak moderní jako railjet Českých drah. Část vozů je ale nová.
  • Neodbytní stevardi – Části cestujících přiliš horlivá posádka vadí.

„Nabídku kávy a občerstvení vnímám jako bonus. Obzvlášť když jedu spojem v 6.09 z Brna nebo v 7.19 z Prahy, nemusím doma ani nikde po cestě řešit snídani nebo vodu na cestu,“ ocenila.

Časté návštěvy stevardů a stevardek jsou ale zároveň poměrně častou výhradou vůči RegioJetu. Hlavně v ranních spojích si lidé, kteří chtějí spát, stěžují, že je obtěžují neustálé dotazy, zda je vše v pořádku a zda nemají na vyhození nějaké odpadky, ačkoli v kupé je koš.

Mluvčí společnosti Ondrůj v takovém případě lidem doporučuje, aby si koupili lístek do velkoprostorového vozu Astra se sedačkami se zabudovanou obrazovkou. Stojí stejně jako nejlevnější třída Standard. Personál tam uličkou projíždí s vozíkem.

„Nový typ servisu umožňuje nerušenou možnost využívat multimediální systém zábavy a užívat si svůj klid bez přílišného vyrušování personálem,“ přiblížil Ondrůj. Pokud však už není místo ve voze Astra, platí nejlevnější jízdenky jen pro sezení ve vagonech s kupé. To některým cestujícím není příjemné. Zvláště pokud jede sám s partou cizích lidí.

Pro pravidelné cestující můžou být výhodnější České dráhy

Na rozdíl od Českých drah, u nichž může cestující využít jízdenku kdykoliv v ten den, u RegioJetu je vázaná na konkrétní spoj. Koupit si ji mohou zájemci buď na webu, nebo v prodejních místech. V Brně je mají u autobusového nádraží Grand a nově také na tom vlakovém.

Porovnávat cenu mezi dopravci je složité. Oba mají tu základní mezi Brnem a Prahou stanovenou na 219 korun. Při zaregistrování takzvané kreditové jízdenky na webu RegioJetu se každému automaticky snižuje cena na 175 korun.

Pro ty, kdo jsou u Českých drah zapsaní ve věrnostních programech, mají zakoupenou In Kartu a sbírají ČD body, bude cenově výhodnější jezdit s nimi. Tedy pokud jezdí pravidelně.

„Trať Praha - Brno je pro nás páteřní. Máme na ní nastavenou nejnižší cenu, zákazníci za tuto trasu dostávají dokonce dvojnásobný počet ČD bodů, takže například počtvrté už můžou jet zadarmo,“ vyzdvihla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Zda na ně mělo zahájení provozu konkurenční společnosti na této trase vliv, zhodnotit neuměla. „Údaje o počtu cestujících nesdělujeme, takže těžko říct.“

Co bude dál? RegioJet chce více spojů

V diskusích mezi vlakovými fajnšmekry se pak řeší třeba i to, že vozy žlutých vlaků jsou starší než moderní vagony railjetů Českých drah. Případně to, že je palubní servis kvůli velké spotřebě odpadků neekologický.

Mluvčí Ondrůj společnost hájí tím, že plasty, papír a nespotřebované potraviny třídí. Co se týče starých vozů, všechny prošly modernizací, takže kromě vnějšího vzhledu by lidé po cestě jejich stáří neměli zaznamenat.

Soukromou společnost na trať na konci loňského roku pustilo rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty. Na stejné časy měly zálusk i České dráhy, s prohrou se nesmířily a proti rozhodnutí se odvolaly (psali jsme zde).

RegioJet si však nepřipouští, že by o spoje přišel. Naopak. „Máme určitě zájem provozovat vlaky z Prahy do Brna mnohem častěji. Naším cílem je jezdit až v hodinovém intervalu,“ dodal Ondrůj.

Vlaky zatím z Brna vyjíždějí každý den v 6.09, 7.09 a 17.09. Z Prahy pak v 7.19, 15.19 a 17.19.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Čipy uleví psům, jejich majitelům i obecnímu rozpočtu.
Na čipy pro psy zatím čekají, ztracená zvířata najde mobilní rozhlas

Povinné čipování psů má ušetřit lidem problémy, zvířatům stres a obcím nemalé peníze. Než se termín nařízení přiblíží, hledají majitele zatoulaných psů po...  celý článek

Ptáci se vracejí z teplých krajin. Vlha pestrá
Kdo ucpal ptákům hnízda montážní pěnou, policie nezjistila. Případ odkládá

Policii se nepodařilo odhalit, kdo před časem ucpal v Čejkovicích na Hodonínsku hnízda ohroženým vlhám pestrým. Případ proto odložila. Pokud by ptáky tehdy...  celý článek

RegioJet má ve flotile už kolem dvou stovek osobních vozů.
Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.